مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه دست خوردگی حوضه آبریز، خالی کردن اراضی منابع ملی از پوشش گیاهی و ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه علت شکل گیری سیلاب تهران بود گفت: ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه سبب تنگی مسیر و افزایش شدت وقدرت تخریب سیلاب می شود.
کد خبر: ۶۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹ 28 July 2015
خسرو ارتقایی افزود: هشدار ما به مردم و سازمان ها برای جلوگیری از ساخت وساز در بستررودخانه ها و ضرورت احداث پل های استاندارد با دهانه های بزرگ به دلیل پیش بینی احتمال وقوع سیلاب هایی به همین شکل است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی از نهادها، ارگان ها و مردم می خواهیم که در بستر و حریم رودخانه ها بنایی احداث نکنند تاکید کرد: دهانه پل هایی که توسط اداره راه احداث می شود باید شرایط استاندارد را داشته باشند.

ارتقایی با اشاره به سیلاب اخیر در منطقه کن تهران گفت: شرکت آزاد راه تهران - شمال در منطقه سولقان و کشار دو دهانه پل احداث کرده که این دهانه ها در خارج از بستر رودخانه بوده و موجب ایجاد سیل نشده اما کارگاه این شرکت در داخل رودخانه قرار داشته که باوجود هشدارهای متعدد شرکت آب منطقه ای تهران خسارت های مالی و جانی به بار آورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران به هشدارهای متعدد برای جلوگیری از این ساخت و سازها اشاره و افزود: علت بیرون زدگی سیلاب از بستر رودخانه در کن و منطقه سیجان جاده چالوس، ابنیه و پل های ساخته شده در مسیر بود.

ارتقایی با اشاره به دریافت مجوزهای لازم برای تخریب 12 رستوران ساخته شده در مسیر جاده امام زاده داود و حاشیه رودخانه کن گفت: تاکنون 10 واحد غیرمجاز ساخته شده در بستر رودخانه سنگان تخریب شده است.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران دیروز در نشست مدیریت بحران شهرستان تهران از تصویب پیشنهاد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پایتخت در این نشست خبر داد و گفت: براساس این مصوبه بخشی از حاشیه رودخانه موجود در روستاهای کشارعلیا و سفلا به عنوان حریم رودخانه کارشناسی و آزادسازی می شود. 

فرماندار تهران خاطرنشان کرد: معادل باغات و این زمین های آزاد شده در مناطق بالادست زمین هایی به صورت رایگان به مردم این منطقه واگذار خواهد شد. 

وی این حرکت را اقدامی بی سابقه توصیف کرد و افزود: این اقدام موجب می شود افراد در حاشیه رودخانه ها باغ یا سازه ای ایجاد نکنند. 

فرهادی از تخریب نزدیک به 80 واحد مسکونی در حریم رودخانه کن نیز خبر داد و گفت: 100 پرونده قضایی دیگر نیز در این ارتباط وجود دارد که 50پرونده آن به صدور حکم تخریب منجر شده و 50 مورد دیگر در دست بررسی قرار دارد. 

بارندگی شدید و جاری شدن سیل یکشنبه هفته گذشته در منطقه کن و سولقان موجب بروز خسارت های مالی و جانی در این منطقه به ویژه در هفت روستای حاشیه رودخانه کن در شمال غربی پایتخت شد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار