کد خبر: ۶۸۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱ 29 July 2015
بررسی مسایل فرهنگی کشور به صورت ایجابی انجام شود

رشت - ایرنا - دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور گفت: بررسی و رفع مسایل فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی، باید به صورت ایجابی انجام شود.
[دبیر شورای فرهنگ عمومی:بررسی مسایل فرهنگی کشور به صورت ایجابی انجام شود]

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی گیلان در رشت ، ضمن رد هر گونه افراط و تفریط افزود: امر به معروف و نهی از منکر، سلبی و با بگیر و ببند نیست بلکه با تذکر و البته جدیت همراه است.

وی اظهار کرد: بحث مسایل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، مربوط به شورای فرهنگ عمومی است و این موضوع دایره وسیعی دارد که نمی توان تنها به یک بخش از آن اکتفا کرد.

وی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب تنها مربوط به دختران و زنان نیست ، ادامه داد: آمارها در ارتباط با وضعیت حجاب در جامعه بد نیست اما این وضعیت مطلوب کشور هم نیست و نباید افراد با دیدن یک مشکل در برشی از جامعه، آن را به کل کشور تعمیم دهند.

حجت الاسلام شاه مرادی با بیان اینکه عفاف مقوله ای درونی است ، افزود: فضای جامعه مطلوب ما نیست اما نباید بر اساس فضایی که برخورد می کنیم، کل جامعه را متهم کرد.

وی با اشاره به استفاده از ماهواره گفت: نمی توان خود را از دنیای کنونی مجزا کرد بلکه می بایست به موضوع آسیب های اجتماعی و خانواده، اهتمام ورزید چراکه امروز متاسفانه تاثیرپذیری جوانان از خانواده جای خود را به فضای مجازی داده است.

وی شورای فرهنگ عمومی را محلی برای بررسی مسایل عامه مردم دانست و افزود: در هیچ استانی، اجتماعی قوی تر از شورای فرهنگ عمومی وجود ندارد.

حجت الاسلام شاه مرادی با بیان اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی لازم الاجراست، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی ساز و کار ، ملزومات و باید و نبایدهایی دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد؛ بالندگی و استواری به همراه داشته و در غیر این صورت، به وظیفه و هدف اصلی خویش دست نیافته است.

وی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی محلی برای مباحثه مسایل فرهنگی نیست بلکه باید مسایل مبتلا به هنجارها و ناهنجاری های جامعه رصد ، بررسی ، راهکار و نتیجه داشته و به همه دستگاه ها ابلاغ شود.

وی عنوان کرد : مساله فرهنگ، مساله دیربازدهی است و همه دستگاه ها موظف هستند نسبت به شورای فرهنگ عمومی اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام شاه مرادی بیان کرد: امروز آمارهای خوبی از بروز ناهنجاری هایی چون کم شدن ازدواج ، افزایش طلاق ، نزاع خیابانی و .... گزارش نمی شود؛ اگر چه در بحران نیستیم اما با توجه به شأن کشور نیز در وضعیت مطلوبی نیستیم.

وی تاکید کرد: می بایست ناهنجاری ها بررسی و راهکارهای علمی، معقول و فرهنگی برای رفع آن سنجیده شود.

وی ادامه داد: بایستی فهم کامل ، جامع و تصمیم درست ارائه داد تا نسل نو این آب و خاک، به باورهای دین خود اهتمام ورزند.

حجت الاسلام شاه مرادی خاطرنشان کرد:کند روی ، تند روی و سخت گیری مانع است و باید ناهنجاری ها و مسایل فرهنگی جامعه در شورای فرهنگ عمومی بررسی و مصوب شود و هیچ دستگاهی به صورت قانونی نمی تواند تخطی کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: فرهنگ عمومی بر اساس زمان متفاوت است و فرهنگ عمومی ایران، از اسلام اقتباس شده و لذا در همه ابعاد زندگی ما باید نشانه های آن بارز باشد.

آیت الله زین العابدین قربانی با انتقاد از آسیب فرهنگ عمومی جامعه به دلیل هجوم ماهواره و فضای مجازی افزود: نمی توان تنها به نشست ها و جلسات فرهنگ عمومی اکتفا کرد.

وی با تاکید بر اینکه با خشونت نمی توان با آسیب های اجتماعی مقابله کرد، گفت: باید افکار عمومی جامعه را اصلاح و ارتقاء داد؛ ضمن اینکه در برخورد با آسیب های اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر نیز همه جهات را در نظر گرفت.

استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه اهمیت فرهنگ بر همگان روشن است، بیان داشت: در فضای کنونی بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، جامعه نیازمند همدلی و همفکری است و خوشبختانه این مسیر همواره طی می شود.

محمدعلی نجفی با تاکید بر احترام متقابل اظهار کرد: باید در برخوردهای اجتماعی اصلاحاتی صورت پذیرد و زمینه بگونه ای فراهم شود تا پذیرش و اقناع از روی اجبار و تحمیل صورت نگیرد.

وی ادامه داد: تلاش دولت معطوف به پاسخگویی به جامعه است و باید بر ایجاد فضای همدلی تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست ضمن توصیفی از وضعیت جغرافیایی و آماری گیلان ، این استان را به استانی علوی تبار ، سرزمین نخبگان باهوش و سرای اهل قلم توصیف کرد.

فیروز فاضلی وضعیت فرهنگی گیلان را با قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه ندانست و افزود: امروز 127هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، دو هزار و 600 طلبه زن و مرد و 180 مطبوعه در استان فعال هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار