به گزارش تابناک ایلام
دراستان ما ایلام و دربسیاری از نقاط آن جاده های ارتباطی به همان وضعیت سابق وغیراستاندارد باقی مانده اند وبا رشد کمی وکیفی وافزایش تعداد خودروها هیچگونه رشدی درراههای ارتباطی این مناطق شاهدنبوده ایم وافزایش تصادفات ومرگ ومیرهای ناشی ازآن دستاورد عدم توجه به وضعیت جاده ها وبهبود واستانداردسازی آنها بوده است
کد خبر: ۶۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴ 31 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،راههای ارتباطی درهر کشوری بعنوان یکی از عوامل توسعه ای تلقی می شوند وتوسعه وپیشرفت هرکشوری تا حدودی به وجود آنها بسته است.
امروزه جاده ها سهم بسیاری از حمل ونقل وجابجایی کالا ومسافر را به خود اختصاص داده اند وسالهاست درکشور ما به این مقوله مهم پرداخته شده است وشاهد ایجاد وتوسعه راههای ارتباطی درجای جای این کشور هستیم .
اما دراستان ما ایلام و دربسیاری از نقاط آن جاده های ارتباطی به همان وضعیت سابق وغیراستاندارد باقی مانده اند ودر طولاین ساله همزمان با رشد کمی وکیفی وافزایش تعداد خودروها هیچگونه رشدی  درراههای ارتباطی این مناطق شاهدنبوده ایم .
افزایش تصادفات ومرگ ومیرهای ناشی ازآن دستاورد بزرگ عدم توجه به وضعیت جاده ها وبهبود واستانداردسازی آنها بوده است وتعداد این جاده ها ونقاط حادثه خیز دراستان ایلام کم هم نیست.
راه ارتباطی (سرابله ،موشکان ،شباب )یکی ازدهها  راه  ارتباطی غیراستاندارد وپرحادثه درشهرستان چرداول است که متاسفانه بدون  توجه به استانداردهای اولیه دردهه 70توسط جهاد سازندگی سابق بمنظور ایجاد راه ارتباطی بین روستایی احداث گردید اما این جاده همکنون به عنوان یکی ازراههای ارتباطی پرتردد شهرستان شناخته شده است.
جاده ای کم عرض با پیچهای متعدد از وسط روستای موشکان عبور کرده ودر جاهایی کناره جاده کاملا به دیوارساختمانهای مسکونی این روستا چسبیده است.
افزایش تعداد خودرو وبه تبع آن افزایش تردد ها واز طرفی کم عرض بودن جاده باعث شده است که درطول سال شاهد وقوع تصادفات وواژگونیهایی دراین جاده باشیم .
حدود50روز پیش سقوط یک دستگاه پراید دریکی از پلهای این مسیر وفوت مادر وفرزند خردسالش شوکی عظیم ایجاد وچندین خانوار را در سوگ فرو بردویکی از مهمترین دلایل سقوط نیز کم عرض بودن جاده وعدم نصب حفاظ(گاردریل)درکناره پل بود .
چنانچه ازسالیان قبل به این موضوع مهم ایمنی توجه می شد قطعاالان این مادروفرزند درکانون گرم خانواده اشان حضور داشتند،ولی انگار مسئولین امر به این موضوع عادت کرده اند که اگرچنانچه بخواهند  نقطه ای را ایمن سازی کنند آن نقطه باید چندین نفررا قربانی نمایدتا برای آن چاره اندیشی کنند، این درحالیست که همیشه "علاج واقعه قبل از وقوع" هم چاره سازبوده  وهم منطقی تروکم هزینه تر  بوده است.
روز پنجشنبه وقوع یک فقره تصادف در این جاده پرخطر باعث مجروح شدن 4نفر دیگر ازهموطنانمان شد وهزینه های مادی وجانی را به مالکین دوخودرو تحمیل نمود وانگار تحمیل تلفات مالی وجانی این جاده به مردم تمامی ندارد.
بعد از وقوع این تصادف بود که دوباره به  رگ غیرت مسئولین شهرستان برخورد وبرای پیشگیری ازوقوع حوادث سریالی این جاده پرمخاطره به پیشنهاد طرح وپروژه روی آوردند ،"محمدی رییس شورای اسلامی شهرستان چرداول از پیشنهاد دوبانده شدن جاده سرابله شباب سخن به میان آوردشاید ازاین طریق به کم شدن حوادث وتلفات این جاده کمکی بشود ،پیشنهادی که درمقام حرف بسیار زیبا وامید آفرین ودهن پرکن  جلوه می کند اما درعمل شدنی نخواهد بود.
بهتراست جناب آقای محمدی به جای پیشنهاد این طرح غیرممکن به فکر ایمن سازی جاده موجود ویا یکطرفه نمودن آن باشند گرچه ایشان نه ازلحاظ اجرایی  ونه از نظر اعتباری چیزی درچنته ندارند که به این موضوع مهم رسیدگی نمایند اما این موضوع از وظایف ذاتی سازمان عریض وطویل راه وشهرسازی است ،لازم است مسئولین راه وشهرسازی شهرستان واستان تا قبل از وقوع حادثه تلخی دیگر به فکر ایمن سازی این راه پر خطرباشند زیرا الان هم دیرنیست...


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار