رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: صادرات غیر نفتی استان فارس طی شش ماه اول امسال رشد 19 درصدی نسبت به پارسال داشته است.
کد خبر: ۶۹۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 27 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: یدالله رحمانی در همایش روز ملی صادرات در شیراز اضافه کرد:رهبر انقلاب تاکید بسیار زیادی بر افزایش صادرات محصولات غیر نفتی داشته اند و باید با تلاش بیشتر بتوانیم شرایط را برای صادرات کالا های غیر نفتی فراهم کنیم.
وی با بیان این که 19 درصد رشد صادرات در سال 97 نسبت به پارسال در استان روی داده است گفت: هنوز با شرایط ایده ال بسیار فاصله داریم و باید در این مسیر حرکت کنیم و در مسیری که در توسعه صادرات غیر نفتی فراهم شده است ادامه دهیم.
اواضافه کرد: تولیدات در استان فارس بر محور صادرات است و شرایط باید به گونه ای باشد که صادرات غیر نفتی توسعه بیشتری داشته باشد.
سرپرست استانداری فارس بیان کرد: با تشکیل جلسات مختلف توانسته ایم ‌مشکلات مختلف واحدهای اقتصادی و صادراتی را برطرف کنیم و اگر مشکلی وجود داشته باشد که در استان قابل حل باشد در اسرع وقت برطرف خواهد شد.
رحمانی اضافه کرد: استان فارس در سال های 93-94 تنها پنج میلیون دلارسرمایه گذاری خارجی را جلب و جذب کرده بود و این میزان در سال 95 به عدد 95 میلیون دلار رسید و در سال 96 نیز این حجم سرمایه گذاری به 1008 میلیون دلار رسیده است.
سرپرست استانداری فارس گفت :باید سهم استان فارس در‌حوزه صادرات مشخص شود و با تزریق منابع به صندوق توسعه صادرات استان شاهد تاثیر گذاری بیشتر این صندوق در توسعه صادرات استان باشیم.
وی در خصوص بهبود فضای کسب و کار نیز گفت:نه تنها شاهد کاهش بیکاری در استان فارس هستیم بلکه در فضای کسب و کار نیز توانسته ایم جایگاه بهتری داشته باشیم و در سال 95 به رتبه 5 کشوری رسیده و در سال 96 نیز در فضای بهبود کسب و کار به جایگاه یک کشور برسیم.

**رشد 19 درصدی صادرات استان فارس
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: صادرات غیر نفتی استان فارس طی شش ماه اول امسال رشد 19 درصدی نسبت به پارسال داشته است.
علی همتی افزود: امسال استان فارس دارای سه صادر‌کننده نمونه ملی،رتبه اول جهان در صادرات شیرین بیان ، رتبه دوم استان در‌تجارت الکترونیک و صادرات بیش از 200 میلوین دلار شمش فولادی بود.
وی اضافه کرد: در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات در بخش صنعتی افزایش 70 درصدی داشته و محصولات کشاروزی نیز 30 درصدی فزونی دارد البته این در حالی است که صادرات فرش 13 درصد کاهش دارد و خدمات گردشگری در استان نیز کاهش 8 درصدی را نشان می دهد اما با رشد قابل توجه در بخش صنعت شاهد هستیم که در مجموع صادرات استان 19 درصد افزایش دارد.
همتی بیان کرد: اگر بتوانیم شرایط را در حوزه های بین المللی بهبود دهیم می توانیم نسبت به افزایش روند صادرات استان امیدوار باشیم البته افق صادراتی که برای ایران در نظر گرفته شده است بر اساس برنامه ششم توسعه 9 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 1404است.
**
یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات از فارس صورت گرفته است
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع ، معادن و کشاورزی شیراز در این همایش گفت: بر اساس برنامه ریزی امسال قرار بود بیش از دو میلیارد دلار از استان فارس به خارج از کشور صادر شود که از این میزان تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.
جمال رازقی اضافه کرد: استان فارس پتانسیل های بسیار بیشتری در حوزه صادرات دارد و این در حالی است که تمام مشکلاتی که گریبان صنعت گران استان فارس را گرفته است مشکلات ملی است و مشکلی در استان وجود ندارد که بر طرف نشده باشد.
وی با بیان این که فضای خوبی در استان است که فارغ از بحث های سیاسی به دنبال توسعه اشتغال هستیم گفت: استان فارس یکی از صادر کنندگان رب گوجه فرنگی است اما بسیاری از بازار ها را از دست داده و نتوانسته با تولید مناسب نسبت به بهبود شرایط در بازار ها و همچنین توسعه اشتغال در این بخش اقداماتی انجام دهد.
رازقی درباره مشکلات ملی تولید کنندگان گفت: آیا کسی پیدا می شود که از فروردین‌ امسال تاکنون مسیری را نشان صادر کنندگان کشور دهد که بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و کاهنده فشاربر این اقشار باشد؟
وی اظهار داشت : وقتی تحریم هستم و سیستم بانکی امکان نقل و انتقال پول را ندارد باید مسیری را برای فعالین مشخص کنیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم با چوب نم یتوان صادر‌کنندگان را هدایت کرد؛ موانع قبلی سرجای خودشان باقی است و قوانین دست و پا گیر امکان صادرات را از فعالان صادراتی گرفته است.
رازقی ادامه داد: بیش از 4 دهه است که تولید کننده در حال زیان دادن است و دلال در حال سود کردن و اعداد فساد این افراد نیز هر روز بیشتر از قبل شده است.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: ترامپ های داخلی بسیار سخت گیرانه تر از دولت امریکا با صادرکنندگان برخورد کرده اند و قوانین مختلف باعث شده تا به مشکل های عدیده ای برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار