کد خبر: ۶۹۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸ 30 December 2018
 
همایش تکریم «قزل‌باش‌ها» در اردبیل برگزار می‌شود

نادر فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: برگزاری همایش تکریم جایگاه قزل‌باش‌ها در شکل‌گیری حکومت صفوی پیرو دغدغه نماینده ولی فقیه در استان و با هدف معرفی و اطلاع‌رسانی هر چه گسترده قزل‌باش‌ها به عنوان سربازان دوره صفوی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی در سال آینده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قزل‌باش‌ها به دلیل کلاه مخصوص قرمز رنگ خود به این نام خوانده شده و در شکل‌گیری حکومت شیعی در دوره حکومت صفویان خدمات شایان توجهی داشتند، تصریح کرد: هدف ما در این همایش معرفی هرچه بیشتر اقدامات قزل‌باش‌ها و نقش آن در تاریخ ایران اسلامی و شکل گیری یک حکومت  متحد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: کلاه قزل‌باش‌ها از 12 بخش تشکیل می‌شد که نماد اعتقاد به 12 امام در دین شیعیان است و به همین منظور معرفی البسه سنتی و تمامی نمادهای مرتبط با قزل‌باش‌ها در ایام پیک مسافر به شکل‌های مختلف اجرا می‌شود.

فلاحی با بیان اینکه از جمله از طریق البسه متعهد الشکل نگهبانان دو بقعه شیخ صفی و شیخ کلخوران لباس سنتی قزل‌باش‌ها در ایام نوروز معرفی خواهد شد، افزود: معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده صفویه شناسی نیز مسئولیت دارد تا نسبت به تحقیق و پژوهش و حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی حول محور قزل‌باش‌ها اقدام کند.

وی با تاکید به نقش صفویه در شکل گیری حکومت منسجم شیعی در کشور گفت: خدمات قزل‌باش‌ها و شاه اسماعیل صفوی در انسجام کشور بی نظیر بوده و اردبیل در طول تاریخ به عنوان پایتخت معنوی صفویان شناخته می‌شود، به طوری که مسئولیت امروز آگاهی بخشی به نسل آینده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار