گزارش تابناک تبریز از جلسه شورای شهر تبریز؛
نود و چهارمین نشست رسمی(علنی) شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه در محل عمارت شهرداری برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 30 December 2018

به گزارش تابناک تبریز، شکور اکبر نژاد رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز، در آغاز نود و چهارمین نشست این شورا:

امید داریم همه مسئولان نظام در راستای الفت ملی و وحدت افزایی گام بردارند. بویژه در شرایط فعلی کشور به اتحاد و هماهنگی و کار بیشتر در راستای استفاده از توان همه دلسوزان کشور نیاز داریم.

در این نشست شهردار تبریز در توضیح اتفاقی که در روزهای اخیر در خصوص قطع درختان روی داد، عنوان داشت: شهرداری ، مادر همه درختان شهر به شمار می آید و به دلیل آنکه کاشت هر نهال مبالغ کلان برای شهرداری هزینه در پی دارد، خود را ملزم و موظف به حفظ درختان می دانیم.
ایرج شهین باهر ادامه داد: در ردیف های در آمدی شهرداری در یک سال گذشته به هیچ عنوان به تغییر کاربری که لازمه آن از بین بردن باغات می باشد، جایگاهی نداشته است و علاوه بر این ، محوریت برنامه های شهرداری بر توسعه فضای قرار گرفته است.
وی در پاسخ به انتقادات روزهای اخیر درباره قطع درختان عنوان داشت: افرادی به دنبال شیطنت و فضاسازی در باره قطع اشجار هستند که من پاسخ آنها را نمی دهم اما این نکته را باید ذکر کنم که اگر درختی پوسیده باشد، شناسایی و برای رفع خطر قطع می شوند تا به خاطر شکستگی در هنگام باد و طوفان حادثه ساز نشود.
علی مدبر، رئیس سازمان پارک ها و فضاهای سبز شهرداری تبریز هم که در نشست شورای شهر حضور داشت ، در توضیح اتفاقات اخیر عنوان داشت: باغی که در منطقه 29 بهمن واقع است، از سه سال قبل توسط مالک خریداری شده است. طبق تایید کارشناسان گیاه پزشکی و با مجوز کمیسیون حفظ و گسترش فضاهای سبز، 191 اصله درخت در این باغ دارای آفتو یا خشک شده بوده اند که قطع و امحای آن ها ضرورت داشت.
وی افزود: از این تعداد 53 اصله قطع شده اند و ما بقی درختان خشک شده نیز در ماه های آتی و بعد از آنکه خشک شدن آنها کاملا مشخص شود، قطع خواهند شد.
محمد اشرف نیا، عضو شورای شهر در ادامه با پرداختن به دلیل اصلی قلع و قمع درختان در تبریز، عنوان کرد: بحث بر سر باغات تا زمانی که زمین به عنوان سرمایه و ثروت شمرده شود، به همین صورت خواهد بود لذا باید به زمین و املاک به چشم ابزارِ سرمایه نگاه کرد، نه خود سرمایه!
اشرف نیا عنوان داشت: راه حل این است که شهرداری به صورت معوض این باغ ها را تملک کند و گرنه هیچکدام از این جلسات و توضیحات فایده ای نخواهد داشت.
سونیا اندیش نایب رئیس شورای شهر هم با طرح این سوال که اگر شهرداری امکان ورود به موضوع باغات خصوصی را دارد، چرا تا پیش از بروز تهدید و خشکاندن درختان به موضوع ورود پیدا نمی کند؟!، ادامه داد: آنچه نقشه ها و تصاویر نشان می دهد، حاکی از آن است که در باغ 29 بهمن، درختان به صورت عامدانه خشکانده شده اند در حالی که در این منطقه به دلیل وجود قنات، مشکل تامین آب وجود ندارد.
سعید نیکو خصلت نیز با ابراز نگرانی از وضعیت فضاهای سبز در شهر تبریز، عنوان کرد: همه ابعاد قضیه روشن است منتهی ما قصد نداریم که قبح قضیه را بیش از این بیرون بکشیم.
وی ادامه داد: همه امکانات لازم برای حفط باغ 29 بهمن وجود داشته است لذا مشخص است که خشکاندن و قطع اشجار نمی توانسته غیر عامدانه باشد.
فرج محمدقلی زاده دیگر عضو شورا نیز شهرداری را موظف به حفظ فضاهای سبز دانست و خاطر نشان کرد: در صورتی که ثابت شود درختان به صورت عامدانه خشکانده شده اند، این باغ باید طبق قانون به نفع شهرداری مصادره شود.
وی گفت: فیلم هایی که در فضای مجازی وجود دارد نشان می دهد که در حضور مدیران شهرداری به اسم هرس درختان قلع و قمع شده اند!
عبداله تقی پور دیگر عضو شورا نیز طی سخنانی عنوان داشت :گام اول در راستای صیانت از درختان این است که آمار دقیقی از فضاهای سبز شهر داشته باشیم.
وی همچنین در خصوص قطع درختان باغ 29 بهمن نیز عنوان کرد: درباره امحای درختان گرفتار آفات، شهرداری باید طبق مصوبه کمیسیون ماده 7 عمل کند، درباره باغ 29 بهمن به هیچ عنوان موضوع تغییر کاربری مطرح نیست و کمیسیون مربوطه تنها به جایگزینی درختان رای داده است.
شکور اکبرنژاد رئیس شورای شهر نیز در تذکری به شهردار عنوان داشت: اگر شهرداری مجوزی برای قطع یا جابجایی اشجار دارد، چرا این کار به صورت شبانه از سوی شهرداری اجرا می شود تا شائبه های مختلف را به ذهن شهروندان متبادر کند؟!
وی تاکید کرد: شهرداری پس از کسب مجوز باید به صورت کاملا شفاف و حتی با اعلام قبلی اقدام کند تا راه را برای شیطنت های بعدی ببندد.
شهین باهر در پاسخ به این تذکر عنوان داشت: قطع شبانه درختان برای خود بنده نیز سوال انگیز بود و مدیری که تصمیم به قطع شبانه درختان گرفته بود، بلافاصله عزل شد، از این پس هم حتما با مدیرانی که بخواهند با اعمال شیطنت آمیز اعتماد مردم را خدشه دار کند، برخورد می کنیم.
تعرفه عوارض محلی سال 98 ، دیگر موضوعی بود که در این نشست طرح شد و مقرر گردید این تعرفه با حفظ چارچوب سال قبل مورد بررسی قرار گیرد و تا حد امکان بر این اعداد و ارقام ثبات حاکم باشد. بر این اساس تغییرات تعرفه عوارض محلی نسبت به سال قبل، از روز سه شنبه در صحن علنی شورا به بررسی گذارده خواهد شد.
در ادامه این نشست سوال فرج محمد قلیزاده از شهردار تبریز در خصوص جذب نیروهای جدید به شهرداری مطرح شد که با واکنش بابایی اقدم مواجه گردید. بابایی اقدم معتقد بود موعد قانونی در پاسخ به سوال فرج قلیزاده رعایت نشده بود و لذا شهردار نمی باید به این سوال پاسخگو باشد.
قلیزاده در پاسخ با بیان اینکه تا کنون 12 تذکر کتبی با امضای رئیس شورا به شهردار داده شده و هیچ پاسخی دریافت نشده است عنوان داشت: بعد از طرح سوال بنده، شهردار، رئیس محترم شورا و همکارمان آقای نیکوخصلت از بنده خواستند که موضوع را در جلسات جداگانه بررسی کنیم اما پاسخی که تا امروز داده شده است، یک پاسخ بی سر و ته بوده و قانع کننده نبود.
وی در تشریح سوال خود، عنوان داشت: آیا انصاف است در شرایطی که شهرداری ماهانه به طور میانگین بیش از 64 میلیارد تومان حقوق به کارکنان خود پراخت می کند، بجای بکارگیری نیروهای خود شهرداری، باز هم از بیرون از مجموعه به جذب نیرو بپردازد؟ و آیا شرایط لازم را برای جذب نیرو تحت هر عنوان، رعایت شده است؟
شهردار تبریز در پاسخ به سوال قلیزاده اظهار داشت: قراردادهای شهرداری با کارکنان خود در قالب های مختلف منعقد شده است و در هر حوزه فرایند ویژه خود را دارد.
شهین باهر ادامه داد: شرکت همشهری برای خرید خدمات با شهرداری قرار داد دارد. قانون نیز به شهرداری اجازه نداده است که برای بکارگیری نیرو، قرارداد مستقیم منعقد کند.
شهردار تبریز یادآور شد: حق عرفی اعضای شورای شهر است که برای دفاتر خود مسئولان قابل اعتماد منصوب کنند و تنها در این مورد برای مدت معین با این افراد انعقاد قرارداد شده است.
شهین باهر اظهار کرد: اگر خارج از این عناوین فردی جذب شهرداری شده است، به ما اعلام کنید تا در این باره توضیح داده شود.
وی همچنین درباره کارگران تنظیف، گفت: اینکه شرکت های طرف قرار داد با چند نفر نیرو به کار مشغول هستند به ما ارتباطی ندارد و قرارداد ما با این شرکت ها تنها بر اساس تناژ زباله تحویلی است.
وی همچنین از کاهش 500 نفری نیروهای شهرداری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: تعدادی که ما به عنوان کارکنان شهرداری به انها پرداختی داریم، حدود 4424 نفر است و مابقی در قالب خرید خدمت با شرکت های طرق قرارداد شهرداری قرارداد بسته اند.
پس از این سخنان بود که یکی از نیروهای شهرداری حاضر در صحن شورا به اعتراض نسبت به تاخیر در پرداخت کارکنان پرداخت و دقایق پایانی شورای شهر را با تشنج مواجه کرد.
گفتنی است در این نشست عبداله تقی پور به عنوان نماینده شورای شهر در کمیسیون تقویم ارزش مالیاتی تعیین شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :