باب‌الله فتحی افزود: در دولت بستر‌های لازم و مناسب برای حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال فراهم شده که باید از این موقعیت به وجود آمده استفاده خوبی صورت گیرد.
کد خبر: ۷۰۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 25 January 2019
ارائه تسهیلات اشتغال روستایی با کارمزد ناچیز یکی از طرح‌های دولت است که طی دو سال گذشته ارائه شده تا انگیزه‌ای باشد برای ماندگاری جوانان در روستاها، پایداری توسعه در این مکان‌ها و کاهش حاشیه‌نشینی.

به گزارش فارس، توجه به روستا‌ها و رفع مشکلات عمرانی، خدماتی و محرومیت‌زدایی از روستا‌ها یکی از برنامه‌های دولت از گذشته تا به امروز بوده که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

ارائه این خدمات و امکانات نیاز‌های اولیه هر منطقه به طور متوازن می‌تواند از بروز اتفاقاتی مانند مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها و ایجاد معضلی به نام حاشیه‌نشینی جلوگیری کند، موضوعی که متأسفانه آن طور که باید و شاید به آن توجه نشده است.

خالی شدن روستا‌ها از سکنه، بحران آب و حاشیه‌نشینی در شهر‌ها مسوولان را به این فکر انداخته که با ارائه راهکار‌ها و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت بتوانند روستا‌ها را احیا کرده و جوانان را به محیط روستا برگردانند.

ارائه تسهیلات اشتغال روستایی با کارمزد ناچیز یکی از طرح‌های دولت است که طی دو سال گذشته ارائه شده تا بتواند انگیزه جوانان را برای ماندگاری و پایداری روستا‌ها ارتقا بخشد.

فرماندار ملایر با بیان اینکه اشتغال به عنوان یکی از مهمترین موضوعات کشور است اظهار کرد: در این زمینه برای رفع مشکل بیکاری جوانان، مسوولان ارشد دولت تأکید فراوانی بر ایجاد اشتغال پایدار دارند.

باب‌الله فتحی افزود: در دولت بستر‌های لازم و مناسب برای حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال فراهم شده که باید از این موقعیت به وجود آمده استفاده خوبی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در سطح شهرستان موفقیت‌های خوبی در چند ماه گذشته داشته‌ایم که این روند باید ادامه داشته باشد.

فرماندار ملایر ادامه داد: دولت در زمینه اشتغالزایی روستایی نیز تلاش‌های خوبی داشته و در این زمینه تسهیلات مناسبی به افراد داده شده است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان شهرستان ملایر با حضور مستمری که در روستا‌ها و نقاط مختلف شهرستان دارند در زمینه پرداخت تسهیلات به ویژه تسهیلات روستایی تلاش‌ها و تأکیدات فراوانی داشته‌اند.

فتح‍ی با بیان اینکه رقم‌های ابلاغی تسهیلات در شهرستان‌های استان متفاوت است بیان کرد: باید با همکاری و تعامل بیشتر تمام تسهیلاتی که در نظر گرفته و ابلاغ شده است جذب شود.

وی تأکید کرد: در شهرستان ملایر باید همکاری و تعامل بیشتری بین دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها وجود داشته باشد، تا بتوانیم تسهیلات اعلام شده به موقع جذب و در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

تسهیلاتی با ۶ درصد کارمزد

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملایر با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث روستا‌ها و آبادانی مناطق محروم توجه ویژه صورت گرفته است گفت: یکی از مهمترین اهداف دولت طی سال‌های گذشته تا به امروز ایجاد پایداری در روستاها، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان بوده است.

غلامرضا کارگر با بیان اینکه متاسفانه امروز نبود شغل، بحران آب و... باعث شده تا بسیاری از جوانان ما از روستا‌ها مهاجرت کرده و به سمت شهر‌ها بیایند افزود: نیاز است به سمت و سویی برویم تا اشتغال روستا‌ها رونق پیدا کرده و شاهد شور و نشاط و پایداری در روستا‌ها باشیم.

وی با اشاره به بحث اشتغال روستایی اظهار کرد: ارائه تسهیلات اشتغال روستایی از سال گذشته به عنوان یک برنامه کشوری از سوی دولت کلید خورد که در این زمینه دولت در راستای ایجاد اشتغال روستایی برای جوانان در روستا‌ها اولویت‌ها و طرح‌هایی را مطرح کرد.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملایر با بیان اینکه مهمترین شاخص برای ارائه این تسهیلات این است که اشتغال باید فقط در محیط روستا باشد گفت: یکی از مهمترین مزایای این تسهیلات کارمزد پایین است که تنها ۶ درصد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ارائه این تسهیلات با یک سال تنفس و بازپرداخت آن ۶ ساله است تصریح کرد: در این زمینه جوانان روستایی که می‌خواهند در روستا‌ها برای خود شغل ایجاد کنند باید ابتدا در سامانه «کارا» ثبت نام کرده و مشخصات طرح خود را اعلام کنند.

کارگر با بیان اینکه این طرح‌ها می‌تواند در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دامداری، خدمات و... باشد اظهار کرد: بعد از ثبت نام و مشخص شدن طرح برای اداره کار و رفاه اجتماعی و انجام مراحل اداری شخص برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود.

وی ایجاد کارخانه‌های مختلف از جمله واحد‌های صنایع تبدیلی، تقویت بخش کشاورزی واحد‌های دامداری و دامپروری، کشت گیاهان دارویی و گیاهان کم‌آب‌بر، ساخت ادوات کشاورزی، توجه به بحث گردشگری و بوم‌گردی را از جمله موارد مهم اشتغال در روستا‌ها برشمرد که می‌تواند علاوه بر اشتغال جوانان رونق اقتصادی روستا‌ها را تا حدود زیادی توسعه بخشد و پایداری در روستا‌ها را بالا ببرد.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملایر با بیان اینکه توجه به بحث گردشگری روستا‌ها در شهرستان ملایر می‌تواند کسب درآمد برای یک منطقه باشد گفت: امروز ملی شدن مبل و منبت و جهانی شدن انگور ملایر در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.

وی بر تقویت بحث گردشگری شهرستان تاکید کرد و افزود: در راستای ایجاد طرح‌‎های بوم‌گردی کار‌های خوبی در دست اقدام است که باید گفت: برای رسیدن به توسعه در بخش گردشگری نیازمند کمک و همراهی مسوولان و مردم هستیم.

کارگر رونق، نتیجه دادن و درآمدزایی حوزه گردشگری را نیازمند زمان دانست و تصریح کرد: با توجه به جهانی شدن انگور و ملی شدن مبل و منبت ملایر در مسیر رونق قرار گرفته که رونق گردشگری آن طی سال‌های آینده مشخص می‌شود.

وی یکی از مهمترین شاخص‌ها برای رونق گردشگری را فراهم کردن زیرساخت‌ها برشمرد و افزود: در این زمینه باید تفرجگاه‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌های گردشگری، بوم‌گردی و فرهنگسازی و.. فراهم و توسعه پیدا کند تا شاهد حضور گردشگران و ماندگاری آن در شهرستان باشیم.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملایر با بیان اینکه خوشبختانه در ملایر تعامل خوبی بین مسوولان شهرستان وجود دارد تصریح کرد: در بحث تسهیلات اشتغال روستایی شهرستان حدود یک‌میلیارد تومان عقد قرارداد شده است.

بسیاری از طرح‌های اشتغال روستایی به نتیجه رسیده است

وی گفت: تعداد طرح‌های عقد قرارداد شده ۱۷۸ طرح بوده که پیش‌بینی اشتغال آن ۷۵۹ نفر است.

کارگر با بیان اینکه طبق اطلاعات در عقد قرارداد‌ها رتبه اول استان از آن ملایر بوده است عنوان کرد: در ماه‎‌های ابتدایی امسال جذب اعتبارات ما بسیار حدود ۳ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های انجام شده امروز به رقم بالای ۳۸ میلیارد رسیده که از این میزان تاکنون ۳۱۴ میلیارد ریال آن پرداخت شده است. 

 وی با اشاره به اینکه در ایجاد طرح‌های اشتغال روستایی نظارت بر طرح برای ما امری مهم بوده است گفت: در این زمینه کمیته‌ای تشکیل شده که طرح‌ها راستی‌آزمایی می‌شود.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملایر با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های ما به نتیجه رسیده است گفت: در طرح‌های اشتغال روستایی برای سه مجموعه بنیاد شهید، کمیته امداد و بهزیستی به عنوان جامعه هدف ویژه نگاه شده که متقاضیان زیر پوشش این سه نهاد نیز باید مانند سایر افراد در سامانه کارا ثبت نام کرده تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اشتغال فراگیر به عنوان یکی دیگر از طرح‌های اشتغالزایی گفت: طرح اشتغال فراگیر برای شهرهاست که سود آن ۱۶ درصد و در بخش‌های مختلف خدمات کشاورزی و.. است.

 کارگر گفت:‌در تسهیلات اشتغال فراگیر نیز سهمیه شهرستان ۵۷۰ میلیارد ریال بود که پرداختی‌های ما کمتر از ۱۰ میلیارد ریال است و بانک‌ها از پذیرش بسیاری از طرح‌ها خودداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه سقف این وام‌ها نیز بنا به طرح متقاضی متفاوت است گفت: طرح‌های تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان در شهرستان و بالاتر از آن تا حدود ۵ میلیارد در استان بررسی و تسهلات بالاتر در مرکز کشور بررسی می‌شود.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ملایر با اشاره به اجرای طرح کارورزی به عنوان یکی از طرح دولت برای فارغ التحصیلان نیز گفت: این طرح که سال گذشته مطرح شد در واقع در راستای حرفه‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و ایجاد اشتغال برای این افراد بود.

وی گفت: این طرح هم به نفع کارآموز و هم به نفع کارفرما بود و کارفرمایان از مشوق‌های اداره‌کار در این زمینه بهره‌مند می‌شدند.

کارگر عدم اطلاع‌رسانی درست طرح، کمبود اطلاعات در خصوص مزایای طرح از سوی فارغ‌التحصیلان، عدم اطلاع‌رسانی درست و متناسب با خواسته کارفرما و... را از جمله موارد کمبود استقبال از این طرح در شهرستان دانست.

وی اضافه کرد: این طرح بسیار خوبی است که باید باز هم به دنبال راهکار‌های افزایش طرح باشیم که با نماینده کارفرمایان جلساتی گذاشته شود تا کارگاه‌های تازه‌تاسیس در این زمینه توسعه و کار انجام شود.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ملایر با بیان اینکه کارفرمایان به ویژه کارفرمایان دارای کارگاه تازه‌تاسیس می‌توانند از مشوق‌ها و مزایای این طرح استفاده کنند تصریح کرد: استفاده از چنین طرح‌هایی برای کارفرمایان نیز باعث ماندگاری بیشتر کارگاه‌ها و طرحشان خواهد شد. 

وی گفت: در این زمینه با واحد‌ها و مراکز دانشگاهی مکاتباتی داشتیم تا مشکلات طرح را حل کرده و نسبت به بکارگیری فارغ‌التحصیلان اقدام لازم صورت گیرد.

کارگر با بیان اینکه سهمیه اشتغال امسال ملایر هنوز اعلام نشده است گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و ۸۶۴ مورد اشتغال در سامانه رصد ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه رصد نیز در راستای ایجاد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی فعال است خاطرنشان کرد: هر دستگاه در طول سال اشتغال ایجاد شده را با توجه به سهمیه و اعتبار در این سامانه ثبت می‌کند که مشخصات هر فرد تنها یک بار آن هم با کد ملی در سامانه ثبت و سامانه از پذیرش اطلاعات تکراری خودداری می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار