پس از این جدال لفظی گفته می شود رئیس جمهور بازهم قصدی برای کنار گذاشتن قاضی زاده هاشمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نداشته و ادامه اجرای طرح تحول سلامت توسط مجری اصلی را دلیل این کار می داند، ولی گویا برخی مساوران روحانی رأی او را می زنند و عنوان می کنند که اگر این رویه باب شود از فردا همه وزیران چنین رفتاری را برای تحقق خواسته های شان در پیش خواهند گرفت.
کد خبر: ۷۱۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹ 31 January 2019

رئیس جمهور پس از استعفای «سید حسن قاضی زاده هاشمی» از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که گفته می شود به دلیل کاهش اعتبارات حوزه درمان صورت گرفته، اما دولتی ها دلیل دیگری برای آن ذکر می کنند قرار است یکشنبه هفته جاری در مجلس حاضر شود تا «سعید نمکی» را به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد حمایت قرار دهد. احتمالا او وزیر بعدی بهداشت در دولت روحانی خواهد بود که بعد از پنج سال و نیم جایگزین قاضی زاده هاشمی می شود.به گزارش «تابناک»، پس از مطرح شدن شایعه استعفای قاضی زاده هاشمی از مسئولیت وزارت بهداشت، مسائل مختلفی برای انجام این استعفاء مطرح شد که با بخشی از آن بر می گشت به موضوعات اختلافی مالی بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه که صراحتا «محمدباقر نوبخت» در حاشیه یکی از جلسات دولت به آن اشاره کرد و حتی طعنه و کنایه هایی هم در این زمینه خطاب به وزیر سابق گفت.

اگر چه تردیدی نیست که مبنا و پایه اصلی استعفای «سید حسن قاضی زاده هاشمی» اختلافات و ناهماهنگی‌های مزمن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان مدیریت و برنامه و ‏شخص «محمد باقر نوبخت» است اما طبق شنیده ها مسائل و موضوعات دیگری هم در این زمینه دخیل بوده که موجب استعفای وزیر سابق بهداشت شده تا در نهایت بعد از 5 سال رئیس جمهور به فکر انتخاب جایگزین برای او افتاد.

اولین روایت درباره استعفای قاضی زاده هاشمی را «بهروز بنیادی» یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد و گفت: بنظر نمی‌رسد ایشان صرفا به دلیل کاهش اعتبارات حوزه بهداشت و درمان ایشان استعفا داده باشند؛ اگر که تصمیمشات جدی باشد دلایل را بیان خواهند کرد.

دلیل اصلی استعفای «قاضی‌زاده» چه بود؟/ دعوای روحانی این‌بار با وزیر سابق بهداشت

او گفت: در جلسات متعدد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز که در بحث بودجه مطرح شده در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر را وزارت بهداشت از درآمد اختصاصی خود حقوق می‌دهد و این وظیفه حاکمیت است که این مهم را انجام دهد. بیمارستان‌های زیادی ساخته شده و برای نیرو‌ها در سازمان برنامه و بودجه فکری نشده و اگر سازمان در این بخش این بار را از دوش وزارت بهداشت بردارد مشکل خاصی دیگری نخواهیم داشت.

با این وجود «سید حسن قاضی زاده هاشمی» پس از آنکه در چند جلسه از جلسات هیات دولت به نشانه قهر و اعتراض شرکت نکرد، اما برای پیگیری امور وزارت بهداشت در محل کار خود حاضر می شد، در یکی از جلسات شورای معاونین این وزارتخانه بالاخره تصمیم خود را عملی کرد و ضمن خداحافظی از معاونانش به طور رسمی استعفاء کرده و این وزارتخانه را بعد از نزدیک به 6 سال ترک کرد.

حالا خبر می رسد که یکی از دلایل اصلی کنار رفتن «سید حسن قاضی زاده هاشمی» از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علاوه بر مسائلی که خود او، برخی نمایندگان مجلس و «محمد باقر نوبخت» عنوان کردند. جدال لفظی او با «حسن روحانی» رئیس جمهور در یکی از جلسات هیات دولت بوده است.

از قرار معلوم و مطابق با آنچه شنیده شده، «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در یکی از جلسات دولت خطاب به رئیس جمهور می گوید که قصد دارد برای سال آینده تعرفه خدمات پزشکی را تا 25 درصد افزایش بدهد که این مساله با واکنش روحانی مواجه می شود که خطاب به وزیر سابق بهداشت می گوید، بر چه مبنایی قصد دارید چنین اقدامی انجام دهد؟

قاضی زاده افزایش 10 درصد سالیانه تعرفه خدمات پزشکی، افزایش تورم و گرانی ها از ابتدای سال جاری که 10 درصد به خاطر آن باید این خدمات افزایش داشته باشد و 5 درصد افزایش فراموش شده سابق را از دلایل درخواستش برای طرح چنین موضوعی بیان می کند که البته رئیس جمهور ضمن مخالفت با آن واکنش جدی به این موضوع نشان می دهد.

بر اساس شنیده ها، «حسن روحانی» خطاب به قاضی زاده هاشمی می گوید، ما برق را گران کرده ایم، آب را گران کرده ایم، گاز را گران کرده ایم، قیمت کالاهای اساسی را بالا برده ایم؟ که شما قصد چنین افزایشی را دارید؟ مگر پزشکان درآمد کمی دارند؟ وضعیت اقتصادی کشور و مردم را نمی بیند که چنین درخواستی را مطرح می کنید؟ بر همین اساس روحانی خواسته قاضی زاده هاشمی را بی پاسخ گذاشته و با آن مخالفت می کند.

این اقدام رئیس جمهور گویا باعث عصبانیت شدید وزیر سابق بهداشت می شود تا جایی که او پوشه ها و آنچه در دست داشته را روی میز می کوید و خطاب به رئیس جمهور می گوید از قرار معلوم من نمی توانم خواسته ام را به شما منتقل کنم (بفهمانم). در همین حال او با عصبانیت جلسه را ترک می کند.

پس از این جدال لفظی گفته می شود رئیس جمهور بازهم قصدی برای کنار گذاشتن قاضی زاده هاشمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نداشته و ادامه اجرای طرح تحول سلامت توسط مجری اصلی را دلیل این کار می داند، ولی گویا برخی مساوران روحانی رأی او را می زنند و عنوان می کنند که اگر این رویه باب شود از فردا همه وزیران چنین رفتاری را برای تحقق خواسته های شان در پیش خواهند گرفت.

بر همین اساس از قاضی زاده هاشمی خواسته می شود که با توجه به این موضوع بهتر است یا هرچه زودتر استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کند و یا اینکه برکنار خواهد شد. همین مساله نیز باعث کناره گیری قاضی زاده هاشمی می شود؛ هرچند سایر مسائلی که عنوان شده هم در این زمینه دخیل بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :