کد خبر: ۷۲۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 05 March 2019
 
 

شفقنا رسانه-دومین جلسه محاکمه اتهامات حسین هدایتی،کوپنی شدن برخی کالاهای اساسی و دستکاری آرای مردمی در نظر سنجی یکی از برنامه های  صدا و سیما از مهم ترین عناوین روزنامه ها بود.

به گزارش شفقنا رسانه،با تصویب مجلس مقرر شد دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده کند.روزنامه سازندگی در گزارشی به نقل از رسانه های دیگر این مسئله را مطرح کرده که چرا نماینده های مجلس به بازگشت کوپن کالاهای اساسی رای دادند؟ و در تیتری خبری نوشت « بازگشت کوپن» .در متن نظرات موافق و مخالفان این مصوبه را آورد و در آخر گزارش با اشاره به توضیحات مرکز آمار عنوان کرد « به گفته مرکز آمار ،تورم بهمن ماه ۹۷ حدود ۲۳/۵ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲/۳درصد بیشتر از بهمن پارسال برای خرید کالا هزینه کرده اند.در همین مدت تورم گروه « خوراکی ،آشامیدنی ها و دخانیات» حدود ۳۲/۵ درصد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴/۳ درصد بیشتر شده است.این در حالی است که درآمد مردم تغییری نداشته و بنا بر برخی آمارها ،قدرت خرید شان هم ۳۰ درصد کمتر شده است.دولت سعی دارد با توزیع کوپن الکترونیکی برای کالاهای اساسی ،یارانه مد نظر خود را به شهروندان برساند و از رانت ارز ترجیحی جلوگیری کند .آمارها در آینده خواهد گفت آیا در انجام این کار موفق بوده است یا خیر؟»

روز گذشته دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و متهمان مرتبط، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.این خبر به صفحه یک برخی روزنامه ها آمد .روزنامه هفت صبح هم تیتر و عکس یک خود را به گزارشی از این جلسه محاکمه اختصاص داد و نوشت « بلعیدن یک بانک به طور کامل» و در زیر تیتر اشاره کرد،مهدی موسوی نژاد متهم ردیف دوم پرونده : حسین هدایتی عمدا با بانک تسویه نمی کند تا ارزش این بانک پایین بماند و خودش آن را بخرد !

روزنامه اعتماد تیتر و عکس یک خود را به این جلسه دادگاه اختصاص داد و با اشاره به صحبت های نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به این پرونده و در واکنش به کسانی که گفته بودند « پول ها» هدیه بوده است نوشت « پول هدایتی اگر کابین همسرانشان باشد باید بازگردد» .

این موضوع عکس یک روزنامه کیهان شد و در تیتری سوالی نوشت:« آقای «عابر بانک» و همدستانش چگونه بانک مرکزی و نهادهای نظارتی را دور می‌زدند؟».

اولین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه بعد از ماجرای استعفای وزیر خارجه روز گذشته  برگزار شد .روزنامه شرق گزارش این نشست را به تیتر یک خود آورد و به نقل از قاسمی نوشت « استعفا شخصی نبود » .بهرام قاسمی در نشست خبری خود در مورد استعفای هفته گذشته ظریف و برخی از اظهارات مبنی بر این که این استعفا به خاطر اختلاف ظریف با رییس‌جمهور انجام شده است، با رد این موضوع گفت : این استعفا شخصی نبود و ربطی به رابطه وزارت امور خارجه و دولت و همچنین نحوه تعامل وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور نداشت و تحلیل‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود ، درست نیست.

بعد از حاشیه ها و جنجال های که در نظر سنجی انتخاب محبوب ترین برنامه سال صدا و سیما پیش آمد آذری جهرمی از اسناد دستکاری در رای گیری پیامکی در این برنامه خبر داد. روزنامه همشهری در تیتر یک خود با وزیر ارتباطات مصاحبه ای در این باره داشته و عنوان کرد « جزئیات فنی دستکاری در رای گیری صدا و سیما» و در زیر تیتر اشاره کرده،برای دستکاری آرای مردم از وارد کردن دیتا بیسی از شماره تلفن همراه به سیستم نظر سنجی استفاده شده است .

روزنامه ایران گفتگویی با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل ریلی و پروژه های پیش رو انجام داده است. این روزنامه تیتر یک را به این موضوع اختصاص داد و در تیتری خبری نوشت:« راه آهن به رشت رسید ». اسلامی در این گفتگو توضیح داده:« اتصال راه آهن به استان گیلان و به شمال غرب دریای خزر و آستارا از دیرباز مورد نیاز کشور است. در برنامه‌های کریدور شمال-جنوب این خط آهن سهم بزرگی در ترانزیت و شکوفایی اقتصادی منطقه و هم در تولید و اشتغال خواهد داشت. این خط در افزایش سهم ترانزیتی نیز نقش خواهد داشت.»
« اعلام جرم علیه ترامپ » تیتر عکس یک روزنامه ایران است که نوشت:« اعلام جرم علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که تا همین چند روز پیش یک احتمال تئوریک بود حالا و به‌طور ناگهانی بیش از آنچه تصور شود، محتمل و جدی شده است زیرا دموکرات‌ها دیروز دوشنبه قصد داشتند تحقیقات خود درباره احتمال «سوء‌استفاده رئیس جمهوری از قدرت» را کلید بزنند. تحقیقاتی که می‌تواند براحتی به اتفاق‌های جدی تری علیه رئیس جمهوری تبدیل شود. بویژه در شرایطی که تقاضاها برای جمع‌آوری اطلاعات از دولت ترامپ، خانواده‌اش و حتی امپراطوری املاک و مستغلات ترامپ افزایش یافته است. جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا که قرار است روند هرگونه اعلام جرم علیه ترامپ را رهبری کند، دیروز دوشنبه در نظر داشت از ۶۰ نفر از افراد و سازمان‌های نزدیک به ترامپ از جمله وزارت دادگستری، کاخ سفید و سازمان ترامپ بخواهد اسنادی را که این کمیته می‌خواهد در اختیارش قرار دهند.»

بیست و نهمین نشست «اتحادیه پارلمانی عرب» روز یکشنبه با شعار «قدس پایتخت ابدی دولت فلسطین» و با حضور نمایندگان سوریه در امان پایتخت اردن آغاز به کار کرد. در این نشست دو روزه رؤسای مجلس ۱۷ کشور عربی و نمایندگانی از دیگر پارلمان ها شرکت داشتند. روزنامه روزان در عکس و تیتر یک گزارشی از این نشست را کار کرد و در تیتر نوشت:«حمایت جهان عرب از قدس» و در زیر تیتر آورد:«ریاض در پی تنش زدایی با تل آویو». روزنامه در بخشی از صفحه اول توضیح داد که «با وجود اتحاد غالب کشورهای عربی بر ضرورت تداوم مقاومت و مقابله با اسرائیل، کشورهای عربستان، مصر و امارات در نشست اخیر تلاش های پنهانی را برای ممانعت از طرح مخالفت با عادی سازی مناسبات با تل آویو انجام دادند.»

روزنامه ستاره صبح در تیتر یک به بررسی مزیت ساماندهی بانک های نظامی پرداخت و در تیتر آن را «طرح ملی ادغام» خواند و نوشت:«دولت در یک ادغام سازنده ۴ بانک مهر اقتصاد، قوامین، انصار، حکمت ایرانیان و موسسه مالی اعتباری کوثر را سازماندهی و آن ها را در بانک سپه ادغام کرد. دولت این طرح را به لحاظ اهمیت یک طرح ملی می داند و آن را گامی مثبت برای حفظ دارایی های مردم و همچنین تقویت ارزش پول ملی ارزیابی می کند. اقتصاد دانان نیز از این طرح حمایت می کنند و در سال های اخیر فشار مالباختگان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز باعث شد تا دولت از صندوق تعاون ملی خسارت مردم زیان دیده را به مبلغ ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کند». بهتر بود در صفحه اول به صورت خلاصه به مزیت ها اشاره می شد.

بعد از اینکه پایگاه اطلاع رسانی رهبری بخش هایی از بیانات رهبر انقلاب را در نماهنگ «معطل اروپا نمانید» منتشر کرد سیاست روز تیتر یک را به هشدارهای رهبری از تیر ماه ۹۷ درباره اروپا و گره نزدن مسائل داخلی به خارجی اختصاص داد و با اشاره به سخنان یکی از مسئولان که گفته بود رهبری با رای مجمع به پالرمو و سی اف تی موافق است در تیتر نوشت:«گوش هایی که گزینشی می شنوند» و در رو تیتر آورد:«ولایت پذیری تا جایی که «ولی» با «برخی‌ها» هم نظر باشد». روزنامه در بخشی از متن توضیح داد:«اینکه مقام معظم رهبری خودشان می فرمایند که راهنمایی می کنند و در امور قانونی دخالتی ندارند تا قواعد براساس قوانین طی شود امری است که نشان از ظرفیت بالای ایشان و اعتماد به سیستم می دهد، اما نباید از این امر با برداشتی گزینشی رفتاری را پدید آورد که هرجا به ضرر مسئولین مربوطه است از سخنانی با تفسیر خود آن ها مایه گذاشته شود و هرجا به نفعشان است رهبری را وارد تصمیم گیری درباره رخدادی که قانون می تواند درباره اش تصمیم بگیرد، کنند. به نوعی نباید گوش مسئولین کشور عادت کند که گزینشی بشنود و زبان بدنشان هم نباید عادت کند که گزینشی عمل کند».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار