کد خبر: ۷۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 06 August 2015
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش 40 درصدی تصرف اراضی منابع طبیعی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، خداکرم جلالی پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی تغییر کاربری اراضی شیب‌دار و تصرف زمین‌های منطقه حیران گیلان با اشاره به تاثیر عامل اقتصادی در تخریب منابع طبیعی اظهار کرد: مقابله با تخریب منابع طبیعی نیازمند چاره‌اندیشی است.

وی به پرداخت یارانه برای بخش کشاورزی به طور ویژه در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: اکنون فاصله قیمت زمین کشاورزی و تغییر کاربری بسیار است.

جلالی با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه‌های متولی دومین عامل جلوگیری از تخریب منابع طبیعی است، تصریح کرد: پاسخگویی مسئولان حق مردم است و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تراکم جمعیتی در استان‌های شمالی خبر داد و بیان کرد: اگر تمام جنگل‌های شمال ویلاسازی شود کم است و تقاضا برای این امر وجود دارد.

وی بر اجرای ضوابط توسط دستگاه‌های متولی تاکید کرد و گفت: قانون در عمل به خوبی اجرا نمی‌شود و اگر در افزایش تراکم واحدها به درستی عمل کنیم تا 100 سال آینده پاسخگوی نیاز جمعیتی ایران است.

جلالی با تاکید بر بلندمرتبه‌سازی در استان‌های شمالی، خاطرنشان کرد: شاخص‌های توسعه پایدار به لحاظ علمی ثابت شده و تنها با یک بعدی عمل کردن نمی‌توان به توسعه پایدار رسید.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، مشارکت مردمی برای حفظ اراضی را مهم خواند و یادآور شد: شاخص‌های انسانی، محیط زیست و ... در تغییر کاربری اراضی باید با همدیگر لحاظ شود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در حفظ منابع طبیعی، اظهار کرد: حفظ منابع طبیعی با مردم و برای مردم است و این روش حفاظت از عرصه‌های طبیعی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال تدوین است.

جلالی از تصرف یک‌هزار و 850 هکتار اراضی منابع طبیعی در چهار ماه نخست سال 93 در کشور خبر داد و افزود: امسال در مدت مذکور تصرف اراضی به یک‌هزار و 120 هکتار کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی برطرف کردن اختلاف اراضی را مهم خواند و بیان کرد: از گذشته تشخیص‌های انجام شده و اکنون آن تشخیص‌ها تبدیل به سند شده است.

وی با بیان اینکه تمهیداتی برای رسیدگی به پرونده اختلاف اراضی در سال جاری اندیشیده شده است، تصریح کرد: پرونده تصرف اراضی در گیلان بسیار است و با برنامه‌ریزی انجام شده، وضعیت این پرونده‌ها در دو سال آینده تعیین تکلیف می‌شود.

جلالی به مشکلات اراضی گردنه حیران اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری‌ها در منطقه مذکور با همراهی سازمان امور اراضی پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید براینکه ساخت و ساز در جنگل ممنوع است، خاطرنشان کرد: موارد اضطراری تغییر کاربری در قانون لحاظ شده و مجوز لازم صادر می‌شود.

*بازنگری در قانون مجازات تصرف منابع طبیعی

وی مجازات تصرف اراضی طبیعی در قانون را نارسا ذکر کرد و یادآور شد: لایحه بازنگری مجازات رفع تصرف منابع طبیعی در دولت در حال بررسی است و امیدواریم تا پایان سال جاری در مجلس به تصویب برسد.

جلالی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در عرصه‌های طبیعی، اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال شده، طبق قانون است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار