رئیس علوم پزشکی اراک:
تابناک مرکزی - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی در سال 98 در زمینه تامین داروهای مورد نیاز انواع بیماری ها با هیچ گونه مشکلی مواجه نخواهد بود. 
کد خبر: ۷۳۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ 27 April 2019
به گزارش تابناک مرکزی - محمد جمالیان در نشستی با اصحاب رسانه، با اشاره به اقدامات خوبی که در اواخر سال گذشته در راستای تکمیل و بهره برداری از بیمارستان، ولی عصر (عج) شهرستان اراک صورت گرفته است، گفت: اخذ وام از بانک ملت یکی از بهترین اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد و طبق برآورد‌های ما در سال گذشته تکمیل ساختمان این بیمارستان به اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان نیاز داشت که با توجه به شرایطی که در سال جاری با آن مواجه هستیم، تکمیل این ساختمان به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  

جمالیان تکمیل بیمارستان، ولی عصر (عج) را یکی از خواسته‌های به حق و اساسی مردم شهرستان اراک دانست و اضافه کرد: ما برای تکمیل و بهره برداری از این بیمارستان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود و با تمام توان پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد. با وجود اینکه در سال ۹۸ مشکلات بودجه‌ای یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور و استان مرکزی به حساب می‌آید، خوشبختانه ما در پروژه تکمیل و بهره برداری از بیمارستان حضرت، ولی عصر (عج) با مشکلات مالی روبرو نخواهیم بود.  

وی افزود: در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، دومین مرحله از دریافت وام انجام خواهد شد و امیدواریم با پیشرفت در فرایند تکمیل این پروژه بتوانیم قسط سوم را هم به زودی دریافت کنیم. خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شده است، اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان از سفر‌های ریاست جمهوری به این پروژه اختصاص داده شده است و در بودجه سال ۹۸ نیز ۴۰ میلیارد تومان به تکمیل این بیمارستان تعلق گرفته است.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ابراز امیدواری کرد تا با رفع مشکلات و موانعی که در مسیر تکمیل پروژه این وجود دارد، بتوان شاهد بهره برداری از بیمارستان، ولی عصر (عج) در سه ماه اول سال آینده بود و گفت: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ما در خصوص این پروژه، تهیه تجهیزات موتور خانه و آسانسور بیمارستان است و مطمئنا رفع این دو مورد می‌تواند تکمیل بیمارستان را با پشرفت بسیار خوبی همراه کند.

وی تاکید کرد: ما بنابر تکلیفی که براساس برنامه ششم توسعه داریم، می‌بایست هر ساله ۱۰ درصد از خدمات قابل واگذاری خود را به این بخش اختصاص بدهیم و ما در نظر داریم تا با بهره مندی از ظرفیت‌های بخش خصوصی، بیشتر فعالیت‌های خود را بر روی نقش‌های نظارتی متمرکز کنیم. واگذاری خدمات دندانپزشکی با تعرفه دولتی و کلینیک‌های PHC به بخش خصوصی نمونه‌ای از اقدامات در در جهت بهره مندی از ظرفیت‌های این بخش است.  

وی اجتماعی شدن بحث سلامت را یکی از بهترین دستاورد‌های طرح تحول سلامت در کشور برشمرد و بیان کرد: در گذشته بیشتر مطالبات در حوزه سلامت، متوجه وزارت بهداشت بود و با اجرایی شدن این طرح، همه متوجه شدند که بحث سلامت موضوعی برون گروهی است و وزارت بهداشت در صورتی که با تمام ظرفیت‌های خود به موضوع بهداشت بپردازد، تنها می‌تواند ۲۵ درصد از بحث سلامت جامعه را پوشش دهد و ۷۵ درصد از بحث تحقق سلامت به خدمات برون سازمانی برمی گردد.  

جمالیان تصریح کرد: متاسفانه امروزه در فضای مجازی نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش آمار بیماری سرطان به دلیل وجود مراکز صنعتی متعدد در استان مرکزی مطرح شده است و متاسفانه این موضوع بسیاری از مردم را رنج می‌دهد. بر اساس جدیدترین آمار برنامه ثبت سرطان وزارت بهداشت کشور، میزان سرطان در کل کشور ۱۴۶.۱۷ به ازای هر صد هزار نفر است، در حالی که در استان مرکزی این آمار ۱۹۹.۲ به ازای همان تعداد نفر است و این نشان می‌دهد که آمار سرطان در استان مرکزی در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار ندارد.  

وی با تاکید بر اینکه سرطان‌هایی که در حال حاضر در استان مرکزی شایع‌تر از دیگر سرطان‌ها هستند با موضوع آلودگی هوا هیچ گونه ارتباطی ندارند، اضافه کرد: بر اساس مطالعات علمی می‌بایست آلودگی‌های ناشی از مراکز صنعتی، بیشترین نقش را در بروز سرطان‌های مربوط به دستگاه تنفسی بدن داشته باشند، در حالی که هم اکنون سرطان‌های پستان و معده شایع‌ترین نوع سرطان در استان مرکزی هستند و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که نگرانی اخیر مردم در این مورد بی جهت و از روی بی اطلاعی است.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه استان مرکزی در سال ۹۸ در زمینه تامین دارو‌های مورد نیاز با هیچ گونه مشکلی مواجه نخواهد بود، افزود: با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، خوشبختانه استان مرکزی در سال جاری در تامین داروی انواع بیماری‌ها با کمبودی رو به رو نخواهد بود و دانشگاه علوم پزشکی، دارو‌های مورد نیاز در بخش بستری را برای ۶ ماه آینده در نظر گرفته است.  

جمالیان تاکید کرد: متاسفانه هم اکنون در بین مردم شوق جمع آوری دارو وجود دارد و این افزایش تقاضا‌های غیر منطقی، بسیار نگران کننده خواهد بود. مردم ما امروز در زمینه مصرف صحیح دارو‌های مورد نیاز آگاهی کافی ندارد و گا‌ها بدون داشتن نسخه از پزشک مربوطه، اقدام به خرید دارو می‌کنند که این موضوع نه نت‌ها به نفع دولت نیست، بلکه مردم را هم م. ضرر‌های بسیاری خواهد کرد.  

وی افزود: در حال حاضر سیاست گذاری‌های دنیا به سمت و سوی مسائل بهداشتی و توجه به امور پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در حرکت است، افزود: به جهت اهمیت توجه به بحث سلامت، هفتم آوریل هرسال تحت عنوان روز جهانی بهداشت نامیده می‌شود و در این هفته موضوعاتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به سلامت جامعه مربوط می‌شود، به طور پررنگ دنبال می‌شوند.  

وی شعار هفته سلامت را در سال جاری  "ارتقای سطح پوشش همگانی" بیان کرد و گفت: خوشبختانه در کشور ما در راستای دسترسی عادلانه به موضوعات سلامت محور، اقدامات خوبی صورت گرفته است و از زمانی که برنامه طرح تحول سلامت در کشور به مرحله اجرا در آمده است، به موضوع سلامت توجه خاصی شده است و هم اکنون بسیاری از افراد حاشیه نشین به امکانات بهداشتی دسترسی خوبی دارند.  

وی ارتقای فرهنگ سلامت و توجه به امور آموزشی در این حوزه را نیازمند همکاری و حمایت‌های برون سازمانی دانست و اضافه کرد: امروز جامعه ما در عصری صنعتی به سر می‌برد و متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات ما در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر است. بیماری‌های غیر واگیر، هدیه دنیای صنعتی امروزه به مردم است که هزینه‌های بسیار زیادی را به مراکز درمانی تحمیل می‌کند.  

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های غیر واگیرِ ناشی از آلودگی‌های صنعتی قابل پیشگیری هستند، افزود: هم اکنون به این موضوع توجه کافی نمی‌شود و ما می‌بایست در کنار سرمایه گذاری در زمینه توسعه مراکز درمانی، بیمارستانی و امکانات تشخیصی و درمانی، منابع و سرمایه‌های خود را نیز در زمینه پیشگیری از بروز این گونه از بیماری‌ها به کار بگیریم.  

جمالیان با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت بستر سازی‌های خوبی را در حوزه توسعه طرح سلامت بهداشت در کشور انجام داده است، بیان کرد: امروز در استان مرکزی با شکل گیری مراکز جامع بهداشت، توسعه خانه‌های سلامت و بکارگیری نیرو‌های جدید در حوزه سلامت، دسترسی عموم مردم به امکانات بهداشتی با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد و مردم خود می‌توانند با مراجعه به این مراکز، مراقبت‌های بهداشتی و غربالگری را انجام دهند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: طرح‌های سلامت محور در تمامی حوزه‌ها و با پوشش وسیعی در سطح استان انجام شده است و با شکل گیری مرکز درمان بیماری‌های صعب العلاج در بیمارستان آیت الله خوانساری، مشکل بسیاری از بیماران هم در این زمینه مرتفع شده است.  

وی بر لزوم آگاه سازی مردم در استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی تاکید کرد و گفت: بسیاری از سرطان‌ها در مراحل  اولیه قابل شناسایی هستند، اما متاسفانه به دلیل ناآگاهی برخی از مردم در خصوص درمان اینگونه از بیماری ها، بسیاری از مواقع، زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌شود که بیماری به شدت پیشرفت کرده است و فرایند درمان با پیچیدگی خاصی مواجه شده است.  

جمالیان اظهار کرد: علیرغم اینکه در حوزه آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و در رسانه‌ها و مطبوعات نیز هشدار‌های لازم در این زمینه به مردم داده شده است، متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از مردم در برابر این توصیه‌ها مقاومت می‌کنند و به نکاتی که به اطلاع آنان می‌رسد، توجه کافی ندارند.  

وی با بیان اینکه تغییر فرهنگ مردم در مقابل انواع بیماری‌ها و رعایت نکات پیشگیرانه، نیازمند گذر زمان است و فرایندی پیچیده دارد، افزود: باید در راستای فرهنگ سازی فعالیت‌های آموزشی و اطلاع رسانی توسعه پیدا کنند و در سال جاری برنامه‌های سلامت محور با هدف پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها تدوین می‌شوند. توجه به حوزه پیشگیری و بهداشت نباید فقط به هفته سلامت محدود شود و باید در تمامی روز‌های سال نسبت به این موضوع توجه ویژه داشت.     
                        
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار