کد خبر: ۷۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹ 09 August 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز جناب اقای علی علیلو سخنان خود ر اینگونه آغاز کردند ،

 بسم الله الرحمن الرحیم ابتدا با گرامیداشت یاد شهدا ، خصوصا شهدای اهل رسانه و اهل قلم و بزرگداشت یادو خاطره شهیدان آوینی و صارمی و خیرمقدم خدمت خبرنگاران و با عرض تبریک بمناسبت روز خبرنگار در خدمت شما عزیزان هستم تا بدینوسیله هم از شما خبرنگاران تقدیر کرده و هم پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشم.

امروزه در دنیا با همین رسانه ها و دنیای مجازی است که لابی صهیونیزم سیطره فراوانی ایجاد کرده است.65 سال قبل راه تسلط بر جهان را در اختیار گرفتن رسانه ها دانستند. لذا برای مقابله با این تاکتیک دشمن و همچنین برای تثبیت و پیشبرد اهداف اسلامی در جهان، بهترین و اساسی ترین روش همین رسانه ها و خبرگزاری هاست. اگر در شناخت جایگاه خبر و رسانه که امروزه در خط مقدم جبهه ی فرهنگی هستند ، غفلتی صورت بگیرد ضربه واقعا سخت و جبران ناپذیری را خواهیم خورد . امروز جنگ، جنگ رسانه ها و تبادل اخبار است . دنیای اسلام نیز با داشتن خبرگزاری های بین المللی متحد و تاثیر گذار، منجر به پیشبرد اهداف خود خواهد شد. مسئولان اهمیت این عرصه را بدانند و امکانات لازم را جهت تسهیل کار فعالان عرصه رسانه فراهم کنند.در استان ما خبرگزاری ها رشد خوبی کرده اندو جای تبریک هست و امیدوار به پیشرفت روز افزون شما عزیزان هستم.

در کرسی نمایندگی مجلس چه ایده ها و فکر هایی را جهت تسهیل قوانین در امر خبر و خبرنگار داشته و دارید؟

متاسفانه در گدشته کار مفیدی در این زمینه صورت نگرفته است. ما حرکتی را با همکاری اساتید دانشگاه شروع کرده ایم ودر ایتن راستا با رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز دیدار داشته و از ایشان خواسته ایم که در کنار سایر گروه های که در این مرکز فعال هستند، گروه رسانه نیز تشکیل شود تا مشکلات این عرصه را شناسایی و جهت رفع آنها طرحهایی را جهت ایجاد قانون به صحن مجلس آورند.

سه سال و اندی از دوره نمایندگی گذشت و در سال چهارم نمایندگی هستیم ، در این مدت چه کارهایی را برای استان و شهرستان شبستر انجام داده اید؟

ابتدا از این طریق از مردم حوزه شهرستان شبستر تشکر میکنم که مارا برای این سمت انتخاب کردند. مجلس دو بعد دارد یک بعد تقنینی و دیگری بعد نظارتی. واقعا مجلس در بعد نظارتی عملکرد خوبی نداشته و نواقص فراوانی در این حوزه از مجلس دیده میشود. فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نگذاشتن به ایجاد کانون های فساد مغفول مانده و هراز چندگاهی شاهد خبری دال بر بروز فساد مالی هستیم.

ببینید ما قسم خورده ایم که برای کل کشور کار کنیم. لذا در ابتدا کار خودرا به سه بخش کشوری و استانی و شهرستانی تقسیم کردیم.در بعد کشوری و نظارتی ما طرح تحقیق و توسعه از خودروسازی را مطرح کردیم و با قاطعیت دنبال کار را گرفتیم. در زمان شروع این کار، بنده به آقای لاریجانی گفتم اگر قرار است که این طرح در بایگانی بماند این کار را شروع نکنیم.

حدود 13 تا پرونده از این تحقیق و تفحص آماده کرده و به دستگاه قضایی داده شد اما تابه امروز حرکتی در این دستگاه دیده نشده است. درحالی که طبق قانون باید در سه ماه قوه قضائیه کار را شروع می کرد اما تا به امروز این کار مغفول مانده و از این طریق از ریاست قوه قضائیه می خواهم که در این امر دستور تسریع رسیدگی بدهند. انصافا وزیر صنعت و معدن نیز در این زمینه همکاری خوبی دارند و هرجا که طبق سند خلافی را نشان دادیم دستور برخورد دادند .اگر ین کار به ثمر رسد کار ماندگاری خواهد شد. قضیه دکل هارا ما مطرح کردیم. خیلی ها اصرار کردند که به مصاحبه خبری افشای دکل ها نروم ولی رسانه ای شد و باکمک شما بعد از سه روز، سه شرکت متخلف در این باره از ایران بیرون انداخته شدند.

بدلیل ضعف مدیریتی استان ما در دوره های گذشته در صنعت افول کرده، اما در یک دهه گذشته فعالیت صنعتی در استان افزایش یافته و امید به بهبود آن نیز است. در استان برای زیر ساختها کارکردیم. اروپاییان مشتاقند که در استان ما سرمایه گذاری کنند.الان آذربایجان شرقی قطب سوم تولید خودرو در کشور است. پیگیر یک سرمایه گذاری بزرگ خارجی در استان هستیم که اگر این کار اتفاق بیفتد استان ما در دو سال آینده به قطب اول خودرو سازی در ایران تبدیل خواهد شد.

اخیرا در رفت و آمد های هیات های اروپایی شرکت بنز آلمان ، تبریز را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است.

یکی از عظیم ترین سرمایه گذاری خارجی را که شخصا پیگیر آن بوده ام ؛ اجرای 10.000مگاوات تولید برق به روش سیکل ترکیبی یا به شکل بادی است که در دست اقدام می باشد. در این راستا 8 مکان انتخاب شد که یکی از آنها سیستان بلوچستان بود و 7 مجوز بقیه را از شخص وزیر برای استان گرفته ایم.در این زمینه باپیگیری های بنده و جناب آقای استاندار تفاهم نامه ای را امضا کرده ایم که این شرکت برای تولید این میزان برق اقدام کند. شهرستان های سراب،تبریز(سهند)،ارس ،مراغه،میانه،اهر انتخاب شده که شهرستان شبستر نیز در دست اقدام است. با این کارها استان به غول صادرات انرژی تبدبل خواهد شد.

در این مورد ما منتظر مدیران استانی جهت اجرای مجوزهای اولیه هستیم.

در صنعت خودرو یک شرکت سرمایه گذاری مشترک خارجی در استان اقدام به تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین خواهد کرد ودر مرحله بعدی نیز تولید خودروهای سواری انجام خواهد شد .منتطر پیاده سازی این قرار دادها هستیم که در آینده اخبار کامل آن را به محضر مردم شریف استان ارائه خواهیم کرد.

در بحث شهرستانی هم طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه را ازسال 84 به صورت شخصی پیگیر بودم که حتی یک هیات کره ای حاضر به مطالعه و سرمایه گذاری بودند . آقای چیت چیان هم که آن زمان قائم مقام بودند نیز از این طرح حمایت کرده و موافق قضیه بودند.این هیات تبریز آمدند ولی استاندار وقت کوتاهی کرد و به آنها وقت ملاقات نداد . آنها هم تبریز را ترک کردند.

یک جفای دیگر که انجام شد تعیین اولویت آب ارس به کشاورزی بود که موجب خشکی بیشتر دریاچه شد.این قضیه 3 استان را درگیر این موضوع کرد و باعث شد که انتقال آب به دریاچه از اولویت بیفتد.

الان روی طرحی کار میکنم که آب را از گرجستان و ارمنستان به دریاچه انتقال بدهیم .این طرح صرفه اقتصادی دارد. انتقال آب از خزر به صرفه نیست، مافیایی دنبال اجرایی کردن این طرح هستند . در انتقال آب از خزر 2 ایراد بزرگ است یک به 6 ایستگاه پمپ آب نیاز است که برق مورد نیاز برای تامین انرژی آنها1000 مگاوات است . مطلب دوم آلودگی و شوری خود آب در یاچه خزر است که موجب بهم خوردن زیستگاه آرتیمیا می شود. اما انتقال از سرچشمه های کرال به صرفه است. مسیر این رود از کرال سرچشمه میگیرد و بعد دریاچه سوان و بعد به ارومیه می ریزد. در این طرح 3 ایستگاه پمپاژ در نظرگرفته شده که همگی در خاک خودمان است. این یک مشکل بین المللی دارد وآن قوانین سازمان ملل است که داریم روش کار میکنیم تا مجوز های لازم را از این سازمان بگیریم. هیج کس بجز من در ریز این مسائل نیست.با وزارت نیرو صحبت شده و آنها قول داده اند که در صورت حل این مشکل آماده همکاری هستند.امیدواریم که در جلسه 2 ماه آینده که در ژنو برگزار می شود موافقت های لازم را از سازمان ملل بگیریم.

در این باب لازم است توضیح بدهم که حجم آب ارومیه از 36 متر مکعب به 2 متر مکعب رسیده که فاجعه بار است. دبی آب رودخانه مد نظر برای دریاچه ارومیه 60-80 متر مکعب در ثانیه است. پروژه انتقال در 2 سال انجام میگیرد. یک سرمایه گذار خارجی آماده است تا در ازای تبدیل نفت به فرآورده های نفتی و فروش آن این کار را انجام دهد. شبستر بیشترین آسیب را از خشکی دریاچه خورده است.ریزگردهای نمکی آسیب های فراوانی را به محصولات کشاورزان زده است.اگر مشکل دریاچه حل نشود 5 استان درگیر میشوند.

طرح دبگر برای شهرستان شبستر ایجاد اتوبان وان- تبریز است که از کنار خط آهن میگذرد و چون ازکنار دریاچه می گذرد سبب گردش پذیری شهرستان می شود.مقدمات مذاکره با سرمایه گذاران خارجی انجام شده و طرح اولیه آن نیز آماده شده که از مسیر وان- رازی- خوی- شبستر میگذرد و به تبریزمی رسد. این اتوبان کوتاه تر از مسیر مرند بازرگان می باشدو حدود 300کیلومتر است که 100کیلومتر در خاک ترکیه و 200 کیلومتر آن در ایران است که قرارشده مطالعاتی انجام بشود که طول این مسیر در ایران 40 کیلومتر دیگر کاهش یابد.

به تازگی خودرو سازان چینی قیمت خودروهای تولیدیشان را تا چندمیلیون کاهش داده اند شما با این وضعیت خودروسازی ایران را چطور میبینید؟

بحران.من صراحتا اعلام میکنم که اگر خودروسازی ما به معنای واقعی خصوصی نشود در آینده ورشکسته کامل خواهد شد . راهی جز اجرای دقیق اصل 44 در صنعت خودرو نداریم.اگر این شرایط ادامه یابد در آینده با بحران مواجه خواهیم شد و این روش کنونی محکوم به شکست است.در یکسال گذشته بدهی 3300میلیاردی به بار آمده و این به بهی های قبلی افزوده شده و این یعنی رفتن به سوی شکست.

سوال آخر در باره قول انتخاباتی شما مبنی بر تبدیل تسوج به فرمانداری بود که لطفا توضیح دهید که در چه مراحلی است؟

ببینید من هیچ قولی ندادم ولی این مسئله را که میگویید بنده با شهردار و بزرگان شهر تا پیش وزیر رفتیم و لی چون جناب رئیس جمهور در اوایل دولت دستور داده اند که تا اطلاع ثانوی در تقسیمات کشوری تغییری نیابد به همین دلیل این طرح مسکوت مانده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
بابا کمپین نه واسه خودروی صفر تشکیل شده ها! کجایی؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار