محمدي خبرداد:
تابناک: معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان از رونمایی اطلس جامع کلان‌شهر اصفهان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اصفهان پس از تهران دومین کلان‌شهر کشور خواهد بود که دارای یک اطلس جامع شهری می‌شود.
کد خبر: ۷۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 09 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمود محمدی با اشاره به اينكه انجام فعاليت‌هاي پژوهشي نيازمند افرادي است كه در حوزه پژوهش دانش و آگاهي لازم را داشته باشند، اظهار کرد: سازمان‌ها زمانی می‌توانند دانش و آگاهی لازم را در حوزه پژوهشی به دست بیاورند كه با علم روز دنيا همگام شوند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری در سال‌هاي گذشته به عنوان یک سازمان اجتماعی یا بخشی از یک نهاد مردمی و اجتماعی در ترویج پژوهش در جامعه غفلت ورزیده و این موضوع از مسير اصلي خود خارج شده است، به همین دلیل اين معاونت با تعريف عناوين پايان‌نامه‌اي تلاش دارد تا از دانشجویان علاقه‌مند و نخبگان استفاده كند.

محمدی تاکید کرد: معاونت برنامه‌ریزی و پژوهشی شهرداری در مسائل پژوهشی به دنبال مادیات نیست چراکه می‌دانیم در زمینه پژوهش و میدان دادن به جوانان و دانشجویان تجربیاتی به دست می‌آوریم که قیمت گذاری بر روي آن ممكن نيست.

وی اضافه کرد: در بخش‌های پژوهشی شهرداری به پروژه‌هایی پرداخته مي‌شود که قسمت‌های عمده‌ای از آن‌ها زمین مانده زيرا بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز به دلیل عدم شناسايي صحيح پروژه‌های مهم و یا درست به سرانجام نرساندن آن‌ها است.

پروژه‌های مهم در کشو میزها خاک می‌خورند

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان با اشاره به اینکه پژوهش یک امر زمان‌بر و تعاملی است، ادامه داد: در حوزه پژوهش‌هاي مرتبط با دانشگاه‌ها، شهرداری به دنبال سودآوري نيست و تنها هدف استفاده از دانش و توان نخبگان است اما در خصوص شرکت‌های بزرگ و پروژه‌های عظیم قطعا شرايط متفاوت است.

محمدی تاکید کرد: متاسفانه در کشور برخی از پروژه‌هاي اصلی در کشوي میز مدیران خاک مي‌خورد و لازم است با توجه به اهميت اين طرح‌ها و تاثير آن بر روي كشور تلاش شود اين پروژه‌ها در دستور كار سازمان‌ها و نهاد ها قرار گيرد.

وی از بودجه دو درصدی شهرداری اصفهان برای بخش پژوهش خبر داد و گفت: متاسفانه با وجود اينكه تعداد زیادی دانشگاه در استان وجود دارد، اما شمار دانشجويان توانا در امر پژوهش اندك است و به سختي مي‌توان پروژه‌هاي پژوهشي را به دانشجويان سپرد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان به عقب ماندگی کشور در بحث پژوهشی اشاره کرد و گفت: خلاء‌هاي كشور را باید با پژوهش‌ شناسايي كرد تا بتوانيم داشته‌هايمان را براي جبران اين نيازها هدايت كنيم؛‌ پژوهش‌ها در كشور بايد هدفمند باشند و بدانيم در پايان، پژوهش بايد چه دستاورد و نتيجه‌اي داشته باشد اما متاسفانه در انجام چنين پژوهش‌هايي نسبت به ساير كشورها بسيار عقب هستيم و حداقل پنج سال زمان براي آموزش پژوهشگران لازم است.

محمدی تصریح کرد: بسترهاي پژوهش بايد فراهم شود و پژوهشگران بايد مطمئن وارد اين عرصه شوند، اما متاسفانه بسياري از پروژه‌هاي بزرگ در بلاتكليفي قرار دارند براي مثال متروي اصفهان از آن دست پروژه‌هايي بلاتكليف است كه انجام پژوهش برروي آن ممكن نيست.

سلامت و گردشگری از اسناد مهم پژوهشی اصفهان

وی با اشاره به اینکه سلامت و گردشگری از اسناد مهم پژوهشی اصفهان است، ادامه داد: موضوعات امروز باید بین بخشی باشد و راه‌كارهاي رفع نیاز باید از کانال‌های پژوهشي ارايه شود،‌ امروز با فعالیت‌های ترمیمی توانسته‌ایم حوزه میان‌بخشی را بهبود ببخشیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم داده‌های ورودی و نیاز سنجی‌هاي لازم براي انجام يك پژوهش منسجم را به درستی تعریف کنیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهردار اصفهان تاکید کرد: امروز پژوهش و دانش در دنیا به سمت کسب و کار پیش رفته است، یعنی این پژوهش و دانش هستند که کسب و کار ایجاد کرده و درآمدزایی می‌کنند ولی هنوز در ایران چنین اتفاقی رخ نداده و کسی به این سمت سوق داده نشده است.

محمدی هم‌چنين از رونمایی اطلس جامع کلان‌شهر اصفهان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اصفهان پس از تهران دومین کلان‌شهر کشور خواهد بود که دارای یک اطلس جامع شهری می‌شود که در آن از نقشه‌های GIS و تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های هوایی استفاده شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار