رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: جهاد دانشگاهی برخلاف تصور عده‌ای متولی کشت و توسعه گیاهان دارویی نیست، بلکه امر مطالعات و تحقیقات را در این حوزه انجام می‌دهد.
کد خبر: ۷۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 09 August 2015
رامز نصیری صالح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان از اواخر سال 92 فعالیتش را آغاز کرده و ما در قالب استقرار شش شرکت به صورت واقعی و چهار شرکت مجازی در این حوزه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی‌مان را انجام می‌دهیم.

وی افزود: هدف ما این است تا در بحث گیاهان دارویی از صاحبان ایده و گروه‌های توانمند حوزه مطالعات گیاهان دارویی استفاده کنیم تا جلوی خام‌فروشی این محصولات گرفته شده و با عصاره‌گیری و فرآوری محصولات امکان صادرات آن بیش از گذشته فراهم آید.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل یادآور شد: با صدور مجوزی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو ارائه می‌شود امکان تولید، فرآوری و صادرات و مصرف عصاره‌های گیاهان دارویی فراهم می‌آید که قطعا در این ارتباط نیازمند یک همراهی و همکاری خوب با سایر دستگاه‌ها هستیم.

نصیری صالح ضرورت تهیه اطلس گیاهان دارویی را با همکار سایر نهادها یادآور شد و تصریح کرد: ما گونه‌های منحصربفرد گیاهان دارویی را شناسایی و در قالب این اطلس تبیین کردیم و سعی‌مان بر این است تا از ظرفیت به وجود آمده در این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

این مسئول جنگل فندقلو را دارای کامل‌ترین مجموعه مطالعاتی و بررسی میدانی تولید گونه‌های مختلف اعلام کرد و گفت: ما با همکاری منابع طبیعی درصدد توسعه و ترویج گونه‌های مختلف به ویژه در معرض انقراض هستیم که البته این مجموعه هیچ مسئولیتی را در کشت و تحویل گونه‌های مختلف ندارد بلکه ما بیشتر در حوزه مطالعاتی و ارائه مشاوره‌های لازم اقداماتمان را انجام می‌دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: در پژوهشگاه جهاد دانشگاهی در کرج کشت گونه‌های مختلف فندق مورد توجه قرار گرفته و تلاش واقعی بر این است تا با تکمیل مطالعات و شناسایی گونه‌های مقاوم در برابر سرما که تاکنون پنج گونه آن شناسایی شده انتظار می‌رود به سرعت شاهد انجام کارهای عملیاتی در تولید و کشت و باروری ارقام مختلف فندق در استان باشیم.

نصیری صالح عنوان کرد: قطعا این ارقام مقام به سرما و کم آبی بعد از گذراندن مرحله هیبرید کردن است که تلاش بر این است تا این مرحله نیز به انجام برسد که البته یک فرجه زمانی سه ساله نیاز است.

وی در مورد مطالعات تکمیلی در حوزه توسعه کشت،‌ داشت، برداشت و فرآوری فندق و امکان‌سنجی جامع در این زمینه برای تبدیل و فرآوری این محصول گفت: ما از سال 92 در این زمینه ورود پیدا کرده‌ایم و به رغم آنکه وظیفه ما بیشتر در حوزه مطالعات و تحقیقات بوده سعی کردیم تا با گذر از مرحله آزمایشگاهی زمینه توسعه کشت مرغوب‌تر فراهم آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار