عسل ناب سبلان معجونی سحرآمیز از دامنه سبلان است با شهد گل‌های شیرین همواره در کام‌ها ماندگار شده به طوری که تولید 6 هزار تن عسل ناب سبلان و صادرات آن به کشورهای مختلف به رونق اقتصادی منطقه کمک کرده است.
کد خبر: ۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ 24 February 2015

به گزارش فارس، عسل سبلان که از شهرت خاصی برخوردار است به عنوان ماده شفابخش جسم انسان‌ها همواره مورد توجه و دقت نظر بوده؛ کارشناس تولید عسل جهاد کشاورزی در این ارتباط گفت: بیش از سه هزار و 500 کلنی عسل در سطح استان بین زنبورداران وجود دارد که سالانه 6 هزار تن تولید عسل خالص و ناب را شاهد هستیم.

عزیز باقری افزود: از هر کلنی و کندو بیش از 20 کیلوگرم عسل برداشت می‌شود که از این جنبه استان اردبیل رتبه دوم کشور را دارد و اما در کیفیت عسل سبلان رتبه بی‌همتای اولی متعلق به اردبیل است.

وی به تولید و بسته‌بندی این محصول اشاره کرد و ادامه داد: چهار کارگاه بسته‌بندی و عرضه محصول عسل در استان اردبیل وجود دارد که قادر هستند پنج هزار تن محصول را به شکل مناسب بسته‌بندی کرده و روانه بازار داخلی و خارجی کنند.

این کارشناس تولید عسل جهاد کشاورزی عنوان کرد: مشتریان عسل اردبیل شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان، یمن، دوبی و ترکیه هستند که ما بیشترین صادرات‌مان را به ترکیه انجام می‌دهیم و آن‌ها نیز اغلب با اعتمادی که به عسل سبلان دارند این محصول با کیفیت را خریداری می‌کنند.

اما براساس اعلام کارشناسان و متخصصان امر شهد شیرین عسل سبلان که از گرده 120 گونه گیاه شفابخش دامنه سبلان و ییلاقات آن استحصال می‌شود، سبب شده تا عسل این منطقه خاصیت دارویی نیز داشته باشد به طوریکه با آزمایشگاه‌های مجهز سعی می‌شود تولید عسل به گونه‌ای باشد تا بیماران دیابتی نیز با کمترین شرایط شیرینی بتوانند از آن استفاده کنند.

بر همین اساس قرار است برای اولین بار در استان اردبیل عسلی تولید شود که مکمل غذایی محسوب شده و در داروخانه‌ها برای افراد نیازمند قابل عرضه باشد.

آری بازار عسل اردبیل به عنوان معجون معجزه‌گر و سحرانگیز گل‌های دامنه سبلان و سرزمین بهشتی که زنبورداران در آن فعالیت گسترده‌ای دارند این روزها هر چند آمیخته به برخی از تولیدات تقلبی و عسل آمیخته به آب، شکر و محلول‌های دیگر است اما خالص بودن عسل سبلان همواره می‌تواند یک وجهه ممتاز و شاخص برای آن محسوب شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار