کد خبر: ۷۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 18 August 2015

رشت - ایران - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به زمین خواری ها و ویلاسازی های غیرمجاز در منطقه حیران گفت: اهتمام ویژه مجموعه مدیریتی استان، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در تمامی نقاط گیلان است.

حجت شعبانپور روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و بخشنامه معاون اول رییس جمهوری مبنی بر ضرورت مقابله با پدیده زمین خواری، رسیدگی به این امر مهم را در دو سال اخیر شدت بخشیده ایم و به همین منظور، کمیته ای متشکل از دستگاه های اجرایی ذیربط همچون راه و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظ از محیط زیست و جهاد کشاورزی تشکیل شد.
وی ادامه داد: مجموعه مدیریتی استان با تاکیدات ویژه استاندار گیلان، نسبت به بررسی تخلفات بروز یافته و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در تمامی نقاط استان حساسیت دارند و رسیدگی به این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار داده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تاکیدات انجام شده به فرمانداران، بخشداران و دهیاران برای رصد تخلفات احتمالی در حوزه استحفاظیه خود گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حاکمیت، به تنهایی نمی تواند در این امر موفق باشد و باید مشارکت مردمی نیز در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت برجسته وجود داشته باشد.
وی با تصریح اینکه از زمان استقرار دولت یازدهم، حتی یک مورد پروانه ساختمانی جدید در منطقه گردنه حیران توسط مسوولان مربوطه صادر نشده، افزود: طی دو سال گذشته؛ برخورد با متخلفان در ساخت و سازهای منطقه حیران افزایش یافته و 46 مورد پرونده تخلفات به محاکم قضایی ارسال شد که از این تعداد، شش مورد بازگشت به حالت اولیه و حکم تخریب سازه های غیرمجاز صادر شد.
به گفته شعبانپور؛ 83 هکتار از اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی و 151 هکتار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، آزاد و تجاوزات غیرمجاز، قلع و قمع شده و بقیه پرونده ها نیز در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات استاندار گیلان، به دنبال اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی هستیم تا هیچ کشاورزی، اقدام به فروش زمین خود یا تلاش برای تغییر کاربری اراضی نکند.
معاون استاندار گیلان با اشاره به وجود حدود 70 منطقه مصوب نمونه گردشگری ، یک شهرستان مصوب نمونه گردشگری و 34 روستای هدف گردشگری در استان که مصوبه شورای راهبردی گردشگری کشور را دارد، گفت: این مولفه ها در کنار دسترسی آسان و مدت زمان اندک سفر به سوی شمال از طرف پایتخت، موقعیت ممتاز جغرافیایی، طبیعت بکر و آب و هوای مناسب، موجبات علاقمندی سرمایه گذاران در استان و در عین حال، زمینه طمع سودجویان به اراضی منطقه شمال و گیلان را فراهم آورده است.
شعبانپور تصریح کرد: تلاش داریم با بازنگری در طرح های هادی روستایی، بستر را برای حضور سرمایه گذاران در مناطقی که ساخت و ساز در آنجا مجاز می باشد، فراهم کنیم و از این موضوع نیز استقبال می کنیم.
وی با اشاره به تاکیدات استاندار گیلان مبنی بر برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در هر سطحی از مالکیت های حقیقی و حقوقی یادآور شد: اصل برای ما، قانون است و در حال حاضر، تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای قضایی استان، برای مقابله با پدیده زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز، اتفاق نظر دارند.
محمدعلی نجفی استاندار گیلان پیش از این در گفت وگو با ایرنا، از تشکیل کمیته ویژه ای برای مقابله با پدیده زمین خواری در گردنه حیران در غرب استان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و عضویت دستگاه های ذیربط اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی و ... خبر داده بود.
وی در اردیبهشت ماه سال 93 نیز در ابلاغیه ای به تمامی فرمانداران و شهرداران، خواستار مقابله جدی مسوولان با پدیده زمین خواری شده بود.
همچنین کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رییس جمهوری و مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و روسای سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و امور اراضی کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغی، معاون بنیاد مسکن کشور و مشاور وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال؛ نیمه مردادماه جاری در سفر دو روزه به گیلان، ضمن بازدید از منطقه حیران بندر آستارا، در نشست ستاد پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز استان حضور یافتند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز طی دستورالعملی به وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در تیرماه سال 93 ، خواستار مقابله و برخورد جدی با پدیده زمین خواری و اینکه هر دستگاه، گروهی را مامور کند تا تمام قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذار شده را مورد رسیدگی قرار گیرد؛ شده بود.
مساحت استان گیلان 14 هزار و 711 کیلومترمربع است و 565 هزار هکتار جنگل ، 244 هزار هکتار مرتع، 238 هزار هکتار اراضی برنجکاری دارد. 200 هزار هکتار از اراضی استان نیز زیر کشت سایر محصولات کشاورزی است.
یک هزار و 800 گونه مختلف گیاهی نیز در گیلان می روید و جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از دیگر موهبت های الهی برای این استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار