سردار سلامی در اجلاس بسیج اساتید:
سردار حسین سلامی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس بسیج اساتید در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی
کد خبر: ۷۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲ 20 August 2015

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: سرشت تحولات خاورمیانه به گونه‌ای است که آمریکا دیگر در درون این تأثیرات نیست، او فقط یک بازیگر است و دیگر تحولات منطقه خطی نبوده و این گونه نیست که تا آمریکا اراده کند اتفاقی بیفتد.

سردار حسین سلامی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس بسیج اساتید در محل سالن همایش‌های صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به نقش مهم بسیج اساتید در عرصه دانشگاه و بیان حقایق برای دانشجویان اظهار کرد: نقش بسیج اساتید در فضای دانشگاه‌ها و روشنگری آنان بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: اساتید بسیجی کسانی هستند که در حقیقت نوسازی و توسعه ساختمان هویت دینی و ملی ایران اسلامی را در فضای دانشگاه بر عهده داشته و نقشی تعیین‌کننده در این راستا دارند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: بدون تردید بسیج اساتید خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان برای تخریب هویت دینی و ملی است، دشمنان تلاش‌های برنامه‌ریزی شده و گسترده‌ای دارند تا در درون دستگاه مختصات فکری دانشجویان و جوانان ایفای نقش کنند.

سلامی گفت: هر کشوری به میزان هویت خود بزرگ بوده و مساحت جغرافیایی صرفاً نشان‌دهنده عظمت کشورها نیست بلکه ارتفاع هویتی این ملت تعیین‌کننده دامنه اقتدار، شکوه و عظمت اوست.

وی ادامه داد: اساتید دانشگاهی امروز در یک نبرد سنگین برای ممانعت از فروپاشی این هویت کار می‌کنند چرا که دشمنان می‌خواهند، روح انقلابی و اندیشه انقلابی را که مبتنی بر منطق وحی بوده در برابر قدرت‌های مادی و شوکت‌های امپراطوری خود هر کوچک نشان دهند و این اندیشه انقلابی را از نگاه‌ها بپوشانند اما تمامی این شوکت‌های امپراطوری و قدرت‌های مادی در برابر این منطق وحی حقیرند و قدرت حقیقی اسلام عزیز است، آنها می‌خواهند جوانان ما را از واقعیت‌های جامعه خود دور کنند و در حقیقت به دنبال ایجاد یک انزوای ذهنی و انزوای فکری بوده و می‌خواهند دامنه آگاهی جوانان ما را محدود به داده‌های مصنوعی و مجازی خود کنند تا آنجا که جوانان با واقعیت‌های درخشان خود بیگانه شوند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به 28 مرداد و کودتای این روز گفت: امروز 28 مرداد است، سالروز آغاز یک روند غم‌انگیز و نکبت‌بار و تحقیرآمیز در کشورمان، نقطه‌ای که آمریکا ما را از یک هویت استراتژیک مستقل محروم کرد، ما فاقد شخصیت راهبردی مستقل در جهان شدیم و در حلقه سیاست‌های آمریکا قرار گرفتیم، در آن روز ما شکستیم و تحقیر شدیم.

سلامی تصریح کرد: پس از آن یک ربع قرن ما در حال شکست دادن سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای او هستیم، این واقعیت است که نه تنها در فضای آرزو بلکه در همین زمین و در روبه‌روی ما این واقعیت و این شکست سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا شکل گرفته است.

وی یادآور شد: امروز به مدد حاکمیت ولی فقیه و به مدد تدابیر رهبر معظم انقلاب که رحمت وی تجلی اخلاق نبوی بوده و اسوه حسنه‌ای برای ما است به این پیروزی دست یافته‌ایم، شخصیتی که با تدبیر، هوشمندی، کیاست، فراست، دوراندیشی و حلمی نظیر امیرالمؤمنان علی (ع) در خنثی کردن فتنه‌های داخلی و خارجی و ایجاد آرامش، امید، امنیت، اعتبار و اعتماد در اوج هجوم فتنه‌های متعدد که سر در سیاست‌های نفوذگرایانه نظام سلطه در این سرزمین دارد موفق بوده و با همان هوشمندی و تیزبینی و وقار و تراکم فضیلت‌ها جامعه را از میان امواج سهمگین فتنه عبور می‌دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: کسی که توانست راهبرد تمرکز استراتژیک را به گونه‌ای تعریف کند که دشمن ما وادار به موقعیت دفاعی به جای تهاجمی باشد، این راهبرد امام و پیشوای مسلمین در عصر حاضر پیچیده‌ترین راهبردها و سیاست‌ها و مدرن‌ترین ابزارها در مقابله با انقلاب را خنثی کرد که دشمن با آن اهدافی که داشت امروز از موقعیت تهاجمی به دفاعی تغییر کرده است.

* امروز ایران به عنوان یک قدرت جهانی در ساختار هندسه قدرت پذیرفته شده است

سلامی با بیان اینکه امروز ایران به عنوان یک قدرت جهانی در ساختار هندسه قدرت پذیرفته شده است، گفت: این یک واقعیت است و آنها می‌خواهند جوانان و دانشجویان ما ندانند برای تبدیل شدن ایران بزرگ به یک قدرت جهانی چه مقاومت‌ها، چه مجاهدت‌ها و چه مصیبت‌هایی ایجاد شده، چه سر و دست‌هایی قطع شده و نخل قامت چه جوانانی به زمین افتاده، هنوز پیکر بسیاری از جوانان ما در بیابان‌های غرب و جنوب مدفون است و چه ضجه‌ها و ناله‌های خاموشی از سوی پدران و مادران آنها در گوش تاریخ دفن شده است، هنوز چشمان زیادی از این پدران و مادران به در بوده و این تعهد، گذشت، نجابت و صبر هدیه بزرگ این ملت و رمز پیروزی است، استخوان‌هایی که ستون اصلی ساختمان هویت ما را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز دشمنان ما می‌خواهند که آنچه را که ما به آن افتخار می‌کنیم جوانان ندانند که چگونه که در یک جبهه و گاه در چند جبهه با استکبار می‌جنگیدیم و می‌جنگیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما مسیر خود را طی کرده، هسته‌ای می‌شویم، به فضا می‌رویم، پهپادهای ما نشان از رشد ما بوده و نیروگاه‌ها را می‌سازیم، پالایشگا‌ه‌ها ساخته می‌شوند، در تحریم زندگی می‌کنیم، می‌ایستیم ولی کرنش نمی‌کنیم و قد خم نمی‌کنیم و در چنین شرایطی دشمن مأیوس و شگفت‌زده می‌شود و فقط نگاه می‌کند که هیچ راهی جز این نیست که ما برای فتح این قله بزرگ راه را می‌پیماییم.

سلامی گفت: ما همه راه‌ها را به سوی دشمن می‌بندیم و آنان می‌خواهند که جوانان این واقعیت‌های بزرگ را نبینند و اساتید دانشگاه معرف این حقایق به دانشجویانی هستند که فطرت‌هایی پاک، مدیریت‌پذیر، قابل جذب، حقیقت‌جو، عدالت‌گرا و آزادیخواه دارند اما این مسئله هم وجود دارد که دانشجویان ما روی لبه تیغ هستند یعنی به همین سرعت که جذب ما می‌شوند دیگران هم می‌توانند آنان را جذب کنند.

وی با بیان اینکه امروز در یک نبرد هستیم ادامه داد: این یک نبرد است که جنگ از قلمرو فضاهای جغرافیایی به قلمرو تسخیر فکرها و ذهن‌ها کشیده شده و ساده‌ترین راه برای تسخیر یک کشور تسخیر ذهن و دل و فکر آن کشور است.

* استفاده داعش از تسخیر افکار در مسیر اندیشه‌های رادیکال خود

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه داعش از همین راه تسخیر افکار و اذهان استفاده می‌کند، گفت: داعش بر مبنای همین نظریه راه می‌رود و از جهالت ذهنی برخی جوامع مسلمان استفاده می‌کند و با استفاده از تفکر و اندیشه‌های رادیکال با جذابیت‌های جهاد افراد را جذب می‌کند و دشمنان را نیز با ظرفیت ارعاب می‌ترساند و می‌بینیم که گاهی بدون شلیک تیری شهری را هم فتح می‌کند.

سلامی با بیان اینکه غربی‌ها از مسیر شناخت و معرفت به دنبال تسخیر افکار و اذهان هستند، گفت: سیاست غربی‌ها یک جنگ شناختی را دنبال می‌کند که در این جنگ به دنبال تسخیر دستگاه معرفت‌شناسی و معرفت‌شناختی انسان‌ها هستند اما این جهاد اصلی ما است که باید جوانان را آگاه کنیم و برای جهانی شدن نیازمند توجه به این مسئله هستیم، این بزرگ‌ترین رسالت اساتید ما است، اساتید مؤمن، متعهد و انقلابی که نسبت به ارزش‌های اسلامی تاریخ پرفراز و نشیب چهار دهه گذشته و دستیابی به این تراز قدرت آگاهی و شناخت دارند، این اساتید باید دانشجویانمان را با پرچم علم و آگاهی بیدار کرده و در کنار دانش‌های تجربی، دانش‌های توحیدی و اندیشه‌های ناب توحیدی را به دانشجویان درس دهند چرا که دانش‌های تجربی و مادی بدون اندیشه‌های ناب توحیدی قدرت تعقل را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانستن و سواد با عالم بودن متفاوت است، متذکر شد: از اساتید بسیجی انتظار داریم تکیه‌گاه معرفتی دانشجویان باشند و آن دستگاه مختصات فکری را برای دانشجویان بسازند چراکه دشمنان به دنبال این هستند که دستگاه ناوبری ذهنی و فکری دانشجویان را به دست بگیرند و پس از آن مدل‌های رفتاری آنان را مطابق میل خود تنظیم کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با طرح این پرسش که چگونه باید تبدیل به یک قدرت جهانی شد، گفت: نظم کهنه ساخته قدرت‌های بزرگ در هم فروپاشیده و سیمای ژئوپلیتیک منطقه و در مقیاس وسیع‌تر جهان تغییر کرده است، ضلع جدیدی به هندسه قدرت جهانی اضافه شده و این واقعیت کاملاً قابل رؤیت است.

* تشریح 2 پدیده در تغییر هندسه قدرت جهانی

سلامی افزود: دو پدیده این هندسه قدرت را تغییر داد، یکی ظهور انقلاب اسلامی در قلب نظام سلطه بود که موازنه قوای قدرت در جهان را با چالش جدی مواجه کرد، انقلابی که با تصاعد در قدرت پیش رفت و هرگز مستهلک نشد و توسط هیچ مانعی به مرحله استهلاک و فرسایش در قدرت نرسید. این استثنایی‌ترین انقلاب تاریخ بوده که هر چه زمان پیش رفت پیچیدگی دشمن بیشتر شده اما این انقلاب هم قدرتمند شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: از انقلابی سخن می‌گوییم که از لحظه تولد بدون شلیک یک گلوله آمریکا را شکست داده و نظام چند هزار ساله شاهنشاهی را فروپاشاند، این حادثه فراتر از ظرفیت تصورات بوده و فقط با تحلیل الهی و با معیارهای نصرت الهی قابل درک است که بدون شلیک یک تیر و با تسخیر قلب و نورانیت‌بخشی به اذهان جریانی از قدرت ناشناخته ایجاد کرد و تاریخ بشر این پیروزی را به دست آورد.

* آمریکا تا به امروز مدام عقب نشسته است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکا تا به امروز مدام عقب نشسته است، گفت: پدیده دیگر که منجر به تغییر هندسه قدرت جهانی شد، فروپاشی شوروی بود البته اگر فروپاشی شوروی می‌خواست بر این هندسه تأثیر گذارد باید بر اساس مدل توزیع دو قطبی قدرت، آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت تسلط جهانی خویش را تکمیل می‌کرد اما چه شد که آمریکا به جای انبساط ژئوپلیتیک به انقباض ژئوپلیتیک رسید امروز ارزش مناطق جغرافیای جهان با ‌آنچه روی صفحات کاغذ می‌بینید متفاوت است، ایران چگونه توانسته است در این جدال نابرابر به چنین دامنه‌ای از تأثیر برسد؟

سلامی گفت: امروز قدرت نه با حجم آن که با تأثیر آن شناخته می‌شود، در نقشه امروز جهان غرب آسیا میدانی است که بدون تسلط بر آن هیچ قدرتی، جهانی گفته نمی‌شود حتی اگر آن قدرت بیشترین تجهیزات نظامی را داشته باشد و یا تسلط بر نهادهای بین‌المللی داشته باشد و یا 20 درصد از ثروت‌های جهان را تولید کند.

وی افزود: چرا آمریکا مجبور شده از 37 سال گذشته همه جنگ‌های خود را در منطقه مدیریت کند؟ چطور نتوانسته بر یک لبنان کوچک تسلط داشته باشد؟ چطور نتوانسته رژیم صهیونیستی را از جنگ با چند گروه کوچک نجات دهد؟ رهبر عظیم‌الشأن ما با این منطق و تدبیر و هوشمندی ظرفیت‌سازی کرده و باید گفت قدرت انقلاب اسلامی قدرتی سیار و نامرئی اما واقعی است، چطور آمریکا این همه در عراق هزینه کرده پس تحولات امروز عراق با اراده چه سیستمی انجام می‌گیرد؟ و آمریکا در کجای واقعیت‌های این منطقه نشسته است؟ چطور مصر سیسی دیگر مصر مبارک نیست نه اینکه انقلاب می‌باشد اما سرشت تحولات به گونه‌ای است که آمریکا دیگر در درون این تأثیرات نیست، او فقط یک بازیگر است و دیگر تحولات منطقه خطی نبوده و این گونه نیست که تا آمریکا اراده کند اتفاقی بیفتد.

* سیاست‌های آمریکا قفل‌ شده است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه امروز سیاست‌های آمریکا دچار قفل‌شدگی شده است، تصریح کرد: اگر داعش را مورد هدف قرار دهند ما که بازیگر مقابل آنان هستیم سود می‌بریم و اگر هدف قرار ندهند خودشان ضرر می‌کنند، اگر دولت مرکزی عراق را تقویت کنند به سود ما است و اگر تضعیف کنند خودشان ضرر می‌کنند و این گونه است که می‌توان گفت سیاست‌های آمریکا دچار قفل‌شدگی شده است.

سلامی گفت: در محیط‌های دانشجویی دشمنان از نقطه‌های چالش، هجو می‌سازند مثلاً یک اختلاف مالی که ربطی به انقلاب ندارد را به تمام پیکره نظام تعمیم می‌دهند و از یک ناهنجاری تاکتیکی یک بهانه استراتژیکی می‌سازند.

* آمریکا در سوریه نمی‌تواند به هیچ تصمیم سیاسی برسد

وی با تأکید بر اینکه آمریکا نمی‌تواند به هیچ تصمیم سیاسی در مورد سوریه برسد، گفت: اگر بخواهند نظام سوری ثابت شود نمی‌دانند جایگزین چیست و اگر به هم بریزند نمی‌دانند بعدش چه می‌شود، گاه داعش را تقویت می‌کنند و گاه نمی‌دانند چه کنند و این واکنش‌های سینوسی آمریکا فقط توانسته است از داعش به عنوان اهرم‌های تعادل خود استفاده کند اما ظرفیت میدانی آمریکا برای تغییر تمام شده است، در مورد یمن هم همین گونه است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: نظام ما امروز به یک انبساط در جغرافیای خود رسیده است و از همین حیث آگاه‌سازی قشر دانشجویان توسط اساتید امری مهم و ضروری برشمرده می‌شود.

سلامی ضمن تشریح و تحلیل فضای راهبردی مذاکرات، گفت: من بدون ورود به جزئیات توافق هسته‌ای و تحلیل فنی موضوع فقط به فضای راهبردی آن می‌پردازم، اگر رفتار آمریکا را با قدرت‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که آمریکا با هر قدرتی به تناسب تراز آن قدرت رفتار می‌کند برای قدرت‌های تراز دوم و سوم در ابتدا از الگوی نظامی و حرکت جنگی استفاده می‌کند و هر گاه در طرف مقابل ضعف ببیند از موضع نظامی وارد می‌شود و منطق دیپلماتیک در چنین فضاهایی راه ندارد اما وقتی قدرتی را در تراز جهانی می‌بیند نحوه رفتار آنان یک رفتار دیپلماسی به جای گزینه نظامی است و امروز می‌بینیم که آمریکا چگونه برای مذاکره با ایران همه قدرت‌های جهانی را با خود یدک می‌کشد.

* اوباما برای باز کردن فضای مذاکرات در آمریکا جراحی‌های زیادی ایجاد کرد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه اوباما برای باز کردن فضای مذاکرات در آمریکا جراحی‌های زیادی انجام داد، گفت: برای مثال هیلاری کلینتون را برداشت و بسیاری از افراد و مسئولان را تغییر داد و تعویض کرد تا بتواند با ایران مذاکره کند.

وی تصریح کرد: آمریکا قدرت نظامی‌اش را مقابل ایران از دست داده است و خودشان گفته‌اند که به نرخ تنزیل سیاسی رسیده‌اند، اگر تحریم در دیدگاه آمریکا به تنزیل نرسیده بود حتماً در مورد دست کشیدن از این استراتژی قدم برنمی‌داشت، آمریکایی‌ها روزی به کمتر از براندازی ما نمی‌اندیشیدند اما امروز ذوق و شوق خود را در این می‌بینند که توانسته‌اند با ما در موضوع هسته‌ای به یک توافق برسند.

سلامی گفت: با همه این تفاسیر و صحبت‌ها راه ما برای بزرگ شدن از مسیر جهاد است و تنها نسخه سلامت ما تبعیت از ولایت فقیه و استفاده از الگوهایی بوده که رهبر معظم انقلاب به ما معرفی می‌کند، ما تحریم‌ها را می‌شکنیم تا به عدالت برسیم و بعد از این باید ما آمریکا را تحریم کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه هر که با آمریکا زندگی کرد بدبخت شد، گفت: عربستان را نگاه کنید که دلارهای خود را چگونه در جنگ با یمن به آتش می‌کشد و در این باتلاق فرو می‌رود و این سرنوشت زندگی با آمریکا است.

وی تأکید کرد: باید به دنبال تولید داخلی و پیشرفت درونی با تبعیت از رهبر معظم انقلاب باشیم و امروز انقلاب در حال گرم شدن برای شکست دادن نهایی قدرت‌های جهانی بوده و آمریکا در حال زوال است و اروپا دیگر نمی‌شود یک قدرت بانشاط تلقی شود.

****-

مدیر مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی العالمیه مشهد خبر داد:

راه‌اندازی شبکه بین‌المللی بانوان مروج رضوی

مدیر مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی العالمیه مشهد گفت: به فضل الهی شبکه بین‌المللی بانوان مروج رضوی راه اندازی می‌شود.

نسرین هژبری در همایش همدلی و همزبانی در سیره رضوی که در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: ائمه اطهار(ع)، وارثان کتاب الهی هستند و ما که به عنوان پیرو این بزرگواران و مروج فرهنگ رضوی هستیم باید احیاگر سیره رضوی باشیم و با پیروی از منویات ارزنده مقام معظم رهبری، گامی مثبت در جهت تحقق شعار همدلی و همزبانی که از سوی معظم له در آغاز سال عنوان شد برداریم.

مدیر مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی العالمیه مشهد خاطرنشان کرد: ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند بر امامان چیزی واجب است که بر شیعیانشان واجب نیست و بر شیعیان ماست چیزی که بر ما نیست.

هژبری تصریح کرد: اگر مردم زیبایی‌های سخن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را درک می‌کردند هرگز به کس دیگری به جز این بزرگواران پناه نمی‌برند و امام رضا(ع) در همین رابطه می‌فرمایند که علوم، احادیث و معارف ما را فرا گیرید و به دیگران نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم با زیبایی‌های سخنان ما آشنا شوند از ما پیروی می‌کنند.

وی تأکید کرد: تعداد 107 اثر به دبیرخانه همایش همدلی و همزبانی در سیره رضوی ارسال شده و مجموعه این آثار در قالب مقاله، رساله دکتری، پایان نامه ارشد و ترجمه بده که در این مراسم از 3 برگزیده آثار برتر، تقدیر به عمل می‌آید.

دبیر همایش همدلی و همزبانی در سیره رضوی عنوان کرد: طرح تجلیل از بانوان مروج فرهنگ رضوی در کارگروه خانواده بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) به تصویب رسید و در راستای آن این همایش برگزار شد.

هژبری اذعان داشت: در این همایش مقالات بسیار زیادی از کشورهایی همچون هندوستان، پاکستان، نیجریه و آذربایجان به دبیرخانه همایش همدلی و همزبانی در سیره رضوی رسیده بود.

وی بیان داشت: مخاطبان این طرح، تمام بانوان مروج فرهنگ رضوی هستند و امید است که در راستای این طرح، بانوان مروج رضوی شناسایی شوند و از توانمندی‌های آن‌ها بهره‌مند شده تا به یاری خداوند متعال بتوانیم شبکه بین‌المللی بانوان مروج رضوی را راه‌اندازی کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار