گرمای مداوم و در برخی روزها کم سابقه دو هفته گذشته در اردبیل از شامگاه پنجشنبه با رخنه جریان های مرطوب و سرد شمالی عقب نشینی می کند.
کد خبر: ۸۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴ 21 August 2015

به گزارش ایرنا ، نقشه های هواشناسی بیانگر افزایش فشار و ارتفاع در قسمت مرکزی قطب شمال و کاهش فشار در عرض های میانی و جنوبی تر است که موجب تقویت و گسترش ناوه های قطبی به سوی نقاط واقع در عرض های پایین می شود.
در نتیجه این دگرگونی ها در الگوی جو یک سامانه کم ارتفاع از قسمت میانی دریای خزر گذر می کند که اثرهای آن در کرانه های جنوب غرب این دریا و استان اردبیل از پنجشنبه شب به ویژه از روز جمعه به شکل وزش بادهای خنک ، افزایش ابر و مه در آسمان و گاهی بارش باران پدیدار خواهند شد.
گذر این امواج سرد و مرطوب که به خاطر شرایط فصلی با جریان های شدید همرفتی همراه خواهد بود امکان دارد در برخی نقاط مستعد و کوهستانی با تشکیل و گسترش ابرهای جوششی کومولونیمبوس سبب وقوع رگبار و رعد و برق های شدید شود که در این صورت وقوع سیلاب های مقطعی احتمال دارد.
هوای ابری و خنک و بارش های متناوب و مقطعی تا پایان هفته در نقاطی از استان اردبیل حاکم خواهد بود و از روز چهارشنبه آینده بر شدت ناپایداری ها و نیز سرمای هوا افزوده می شود به گونه ای که انتظار می رود ساکنان شهرستان سردسیر اردبیل با جلوه هایی از پاییز زودرس مواجه شوند.
هواشناسی اردبیل نیز امروز با صدور اطلاعیه ای از کاهش هشت تا 12 درجه ای دمای هوا از روز جمعه ، ابرناکی آسمان ، وزش باد گاهی با شدت زیاد و بارش باران به ویژه در نواحی منتهی به استان گیلان خبر داده است.
ساکنان اردبیل از حدود دو هفته قبل با هوای گرم مواجه هستند که در برخی روزها از 40 درجه بالای صفر هم فراتر رفت و رکورد دمای مربوط به گرمای مطلق را این شهرستان و بعضی نقاط دیگر شکست.
در عصر پنجشنبه آسمان اردبیل با نفوذ پیش درآمد جریان های سرد و مرطوب شمالی نیمه ابری است و وزش باد با بیشینه سرعت 35 کیلومتر در ساعت از جانب شمال شرق سبب شده که بیانگر دماسنج ها به سرعت به پایین فشرده شود و دمای کنونی با کاهش 13 درجه ای نسبت به بیشینه ظهر امروز به 19 درجه سانتیگراد بالای صفر برسد.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص از شرایط هوایی بسیار متغیر و در بیشتر روزهای تابستان از هوای خنک برخوردار است ، این امر سبب می شود که همه ساله جمع زیادی از هموطنان از نقاط دور و نزدیک در فصول گرم سال به این استان سفر کنند.

انتهای پیام /
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار