یادداشت روز تابناک تبریز
زمان در گذر است و پارادایم ها بسته به ظرف زمانی و مکانی در حال تغییر، پروسه انتخابات و فضای انتخاباتی هم از این جنس مستثنی نیست
کد خبر: ۸۰۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 21 December 2019

از نظر نگارنده این دوره انتخابات مجلس در کشورمان با نوعی تغییر اساسی در گفتمان و خوانش ها مواجه خواهد بود و شاید یک دگردیسی اساسی جدید را در تاریخ سیاسی بعد انقلاب رقم خواهد زد.


اگر با مولفه های قبلی موثر بر انتخابات بر وضعیت مشارکت مردمی بنگریم کاهش اقبال عمومی مردم به رای دادن پرواضح است، اما اگر با مولفه های زمانی موجود به موضوع توجه شود مردم بیش از هر برهه زمانی ، آماده حضور در صحنه انتخابات و ایجاد تغییر در رویه سیاسی کشور، به نفع معیشت خود هستند.


کاری با زوایای پنهان و پیدای لابی های سیاسی ،استفاده از رانت های حکومتی و خانوادگی، برای حل ویترینی مشکلات روستاها و حاشیه نشین ها با یک تلفن، که توسط برخی اشخاص بی بنیه با گروه خونی اشرافی صرفا در جلب رضایت مردم که امروز به صورت مقطعی در حال انجام است، ندارم و خوب میدانم که سیل عظیم بی توجهی مردم و نخبگان، سیلی بزرگی به گوش این خواص بی ثمر خواهد زد و آنها را از سفره رای مردم، بی بهره خواهد کرد
امروز مردم خواسته یا ناخواسته مطالبات فطری خود چون عدالت، آزادی، استقلال را در دست رجل سیاسی به گروگان میبینند و خواستار بهبود وضعیت موجود هستند. مردم از نگاه بالا به پایین آقایان گله دارند.


مردم بیش از هر زمانی از اصولگرا، اصلاح طلب، راست و چپ سنتی بیزارند و وضعیت فعلی کشور را ماحصل حضور و فعالیت این دو تفکر میدانند


مردم افرادی که همواره از جنس مردم و در کنار آنان بوده اند، را به یاد دارند، این نکته اثبات چربش غلبه گفتمان کارآمدی و عملگرایی بر هر گفتمان سیاسیست و این همان حلقه مفقوده ایست که میتواند شکاف بین مردم و سیاست جاری کشور را گره بزند و زمینه ساز حضور عظیم مردم در پای صندوق ها برای تحقق تغییر به نفع مردم باشد.

در این بین افرادی که خود را همواره وقف مردم کرده اند، خود را در دسترس عموم قرارداده اند، نگاه بالا به پایین نداشته و در جایگاه پاسخگویی به مردم درآمده اند نه مطالبه از مردم، شاید پیشتازان و پدیده های انتخابات پیش رو خواهند بود...


جوانان این سرزمین و به خصوص آذربایجان بیشک با نگاهی نو به مسئله پیش رو مینگرند و پروژه عبور از پدرخوانده های پر مدعا و بی خاصیت را کلید خواهند زد.


بررسی میدانی حقیر و تیم رسانه ای ما در استان، با خواست مافیای قدرت و ثروت هم خوانی نداشته و نشان از پیشتازی افرادی در انتخابات پیش رو دارد که اکثرا وابستگی زیادی به این دو تفکر سیاسی رایج کشور ندارند.


با وجود اعمال فشارها از نواحی مختلف در به انحراف کشیدن سمت و سوی واقعی جامعه، در نوشته آتی خود سعی در معرفی چهره های پیشتاز فعلی انتخابات مجلس یازدهم تا این لحظه، در حوزه های انتخاباتی استان خواهم کرد.


دکتر حمید منجم فعال مدنی وتحلیگر مسائل سیاسی-اجتماعی

برچسب ها: انتخابات مجلس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
عالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :