معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: فاصله نرخ باسوادی بین زنان و مردان استان در حال کاهش است.
کد خبر: ۸۰۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 24 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاهبه نقل از ایسنا،هرمز نوروزی‌فرد در نشستی که به مناسبت هفته سوادآموزی و با حضور فعالان سوادآموزی استان و رابطین دستگاه‌های مشارکت‌کننده و فعال در این حوزه برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس نتایج آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور(سال ۱۳۹۵ ) اختلاف سطح باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه 9.8 درصد است، گفت: این میزان در کشور 6.8 درصد است و این یعنی نرخ باسوادی بین زنان و مردان در استان کرمانشاه با میانگین کشوری فاصله سه درصدی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس این آمار مردان کرمانشاهی 9.8 درصد از زنان این استان باسوادتر هستند که این میزان در متوسط کشور 6.8 درصد است.

نوروزی‌فرد با اشاره به برنامه استان برای کاهش فاصله نرخ باسوادی بین زنان و مردان، اضافه کرد: از سال گذشته طرحی را برای کاهش این فاصله در مجموعه سوادآموزی استان اجرایی کرده ایم که این طرح موفقیت آمیز بود و وضعیت استان را از وضعیت قرمز به وضعیت زرد بهبود داده است.

وی با اشاره به اجرای طرح کاهش فاصله سوادآموزی بین زنان و مردان در سال جاری در شرق استان، ابراز امیدواری کرد: در سرشماری آینده شاهد وضعیت بهتری از حیث فاصله بین نرخ باسوادی مردان و زنان در استان باشیم.

وی در ادامه اشاره ای هم به فاصله نرخ باسوادی بین مردم شهر و روستا در استان کرمانشاه داشت و افزود: فاصله نرخ باسوادی بین مردم شهر و روستا در استان کرمانشاه 12.2 درصد است که میانگین کشوری آن 12.3 درصد است.

نوروزی فرد گفت: با وجودی که از نظر نرخ باسوادی بین شهر و روستا فاصله زیادی با میانگین کشوری نداریم، اما با اجرای دو طرح در کنار برنامه های روتین سوادآموزی در جهت کاهش بیشتر نرخ باسوادی بین شهر و روستا در استان تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این طرح ها، طرح شتاب‌بخشی باسوادی در مناطق کم برخورداری مثل منطقه سرفیروزآباد، بیلوار، محله جعفرآباد در شهر کرمانشاه است که قرار است 500 نفر از بی سوادان مطلق این محلات را تا پایان دی ماه باسواد کنیم که تاکنون 240 نفر از این حجم باسواد شده اند.

وی ادامه داد: در طرح دوم هم که استان کرمانشاه تنها استانی خواهد بود که سال آینده آن را اجرایی خواهد کرد زنان مرزنشین شهرستانهای ثلاث باباجانی، سرپلذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و جوانرود باسواد خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به کسب رتبه برتر از سوی مجموعه سوادآموزی استان کرمانشاه در هشت شاخص از مجموع 20 شاخص مورد ارزیابی در حوزه سوادآموزی در کشور، گفت: آموزش و پرورش استان کرمانشاه رتبه شایسته تقدیر را در حوزه سوادآموزی در کشور کسب کرده است.

فرزانه سیفی‌تبار رئیس اداره سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این نشست سهمیه سوادآموزی استان در سال جاری را در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال با سواد کردن بیش از 13 هزار نفر عنوان کرد که همگی این سهمیه محقق شده است.

منصور بیگلری مدیرکل زندانهای استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی دو مرکز تحت عنوان مراکز یادگیری محلی در زندانهای استان، گفت: پیگیر راه اندازی یک مرکز دیگر برای زندانیان مواد مخدر استان در ماهیدشت هستیم که هزار نفر زندانی دارد.

بیگلری سپس با اشاره به دانشجو بودن برخی زندانیان زن و مرد استان در دانشگاه پیام نور، ابراز امیدواری کرد: با ورود زندانیان به دانشگاه زمینه‌های اصلاح این قشر بیشتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه در گذشته موضوع آموزش در زندان‌ها مطرح نبود، گفت: تلاش شده تا زندانبانی اسلامی در زندان‌ها مورد توجه قرار گیرد که دستاوردهای خیلی خوبی هم در جهت اصلاح زندانیان داشته و خواهد داشت.

در این نشست از فعالین حوزه سوادآموزی استان کرمانشاه تقدیر شد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار