مدیر اجرایی رسیدگی به امور مساجد اصفهان:
تابناک: مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: بی‌توجهی به مسجد نقطه آغاز بسیاری از اختلافات از جمله جنگ‌های فرقه‌ای و اختلافات درون مذهبی بوده است.
کد خبر: ۸۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 23 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمد رضا صادقیان صبح امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران ضمن گرامی داشت هفته مساجد، نفس نامگذاری ایام سال با توجه به حوادث تاریخی اتفاق افتاده در گذشته را خوب و پسندیده ارزیابی و اظهار کرد: اگر چه ایرانیان در نامگذاری روزها ید طولایی دارند اما نامگذاری‌هایی از این دست مقدمه فرهنگ سازی صحیح در جامعه بوده و به رقابتی شدن فضای مساجد و افزایش کمی و کیفی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آن‌ها کمک می‌کند.

وی با اعلام اینکه 99 درصد از مجموع پنج هزار مسجد موجود در استان فعال و پویا هستند، افزود: فضای دینی جامعه عرصه فعالیت حداکثری مساجد را فراهم کرده است با این حال حضور مقام معظم رهبری در رأس امور کشور به عنوان فردی روحانی، آگاه و بینا نسبت به مسائل کشور و جهان نیز بدون شک در ایجاد و توسعه فضای روحانی و معنوی در میان مردم مؤثر بوده است.

بشر نیازمند بهره‌بردن مداوم از اندرزهای امام جماعت است

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با تاکید بر اینکه "مسجد درمانی" تنها راه مقابله با دردهای عظیم جامعه است، گفت: در زمانه‌ای که دشمن بخش بزرگی از فعالیت‌ های خود را به ناتو فرهنگی، هجمه فرهنگی و شبیخون فرهنگی اختصاص داده است، بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، اختلافات قومی – قبیله‌ای و حتی سیاسی از طریق مسجد درمانی قابل علاج و درمان است.

صادقیان با طرح این سؤال که چرا جهان اسلام در برابر هجمه‌های دشمن تا این حد آسیبب پذیر شده است، ادامه داد: بی‌توجهی به مسجد نقطه آغاز بسیاری از اختلافات از جمله جنگ‌های فرقه‌ای و اختلافات درون مذهبی بوده است، چرا که مسجد تنها مکانی است که مسلمانان 5 نوبت از زمان روزانه خود را در آن می‌گذرانند؛ این حقیقت به این معنا است که حجم خطرات پیش روی بشر آنچنان بالا است که او را نیازمند بهره بردن مداوم از سخنان و اندرزهای امام جماعت مسجد می‌کند.

وی با بیان اینکه اسکلت فیزیکی مسجد جسم و آگاهی، علم و بینش برخواسته از آن روح مسجد است، خاطر نشان کرد: کمیت اقامه نماز یا گرفتن روزه توسط افراد نباید معیاری برای سنجش خوب یا بد بودن آن‌ها باشد بلکه میزان فهم، بینش و هشیاری برخواسته از روح مسجد است که می‌تواند به دشمن شناسی، زمان شناسی، بصیرت شناسی و موقعیت شناسی نمازگزاران منجر شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اعتقاد به اینکه نبود روحیه حماسی امامان معصوم در مساجد تنها دلیل آسیب پذیری جوامع مسلمان است، ادامه داد: کشورهای مسلمان در موقعیت کنونی اسیر جنگ‌های فرقه‌ای شده‌اند و دشمن در بسیاری از کشورهای منطقه زیر ساخت‌ها و نیروهای انسانی مسلمان را تحت نفوذ و سیطره خود قرار داده است؛ مسجد تنها مکانی برای آموختن یا آزمودن استقامت نیست بلکه مسلمانان به مدد مساجد، کتاب و عترت باید قلوب جهانیان را فتح کرده و در فکر و ذهن آن‌ها نفوذ کنند.

هیئت امنای مساجد باید خوش فکر باشند

صادقیان با تاکید بر اینکه خطبه‌های نماز جمعه در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرکز بصیرت افزایی و ظلم ستیزی بوده است، اظهار کرد: خطیب نماز جمعه کلان شهرها هر هفته در شاه بیت‌های خود آمریکا را به عنوان خط قرمز معرفی می‌کنند، رژیم غاصب صهیونیستی را به نمازگزاران معرفی می‌کنند و از این طریق روح سیاست اسلامی و بصیرت دینی را در وجود مردم زنده نگه می‌دارند؛ اگر در همه کشورهای مسلمان منطقه نیز خطیبان جمعه و جماعات مانند ایران به موضوعات مرتبط با دنیای اسلام توجه می‌کردند شاهد بروز این حجم از اختلافات و درگیری‌ها در سطح خاورمیانه و جهان نبودیم.

وی با انتقاد از عدم هماهنگی میان نهادها، دستگاه‌ها، صدا و سیما و خانواده برای ایجاد رغب به مسجد در میان جوانان ادامه داد: برای گرایش جوانان به مذهب و دین همه نهادها و سازمان‌ها از جمله قوه مجریه، مقننه و قضاییه باید در انجام فعالیت‌های خود عدالت و صداقت را سر لوحه قرار دهند با این حال نمی‌توان از نقش تأثیر گذار صدا و سیما، آموزش و پرورش و خانواده در ترغیب و تشویق جوانان برای حضور در مساجد و بقاع متبرکه چشم پوشی کرد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان درباره ویژگی‌های مسجد از نگاه اسلام خاطر نشان کرد: سخت افزار مسجد در جلب افراد تأثیر گذار است، مسجد خوب ساده اما پاکیزه و مرتب است و امام جماعت اگر خوش صدا، خوش لحن، خوش رفتار و جوان باشد بدون شک در جذب مردم به ویژه جوانان مؤثر خواهد بود، بر این اساس تلاش شده تا در کنار روحانیون سالخورده‌ای که سال‌ها از عمر و جوانی خود را برای ارتقای فرهنگ دینی مردم تلاش کرده‌اند روحانیون جوانی قرار بگیرند و پیشکسوتان را در انجام وظیفه خود یاری دهند.

صادقیان با تاکید بر اینکه هیئت امنای مساجد باید خوش فکر و شامل نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف باشد، ادامه داد: امور عمرانی، بهداشتی و سخت افزاری مساجد باید زیر نظر افراد کارآمد و متخصص اصلاح شود.

تمرکز بر احداث اماکن مقدس در نقاط نیازمند است

وی خاطر نشان کرد: احداث و نگه داری مسجد در ایران فرآیندی تماما مردمی است و بر اساس یک سیاست کلی اگر چه ممکن است ساخت مسجد به درازا بکشد اما حضور و مشارکت مردمی در احداث و نگه داری مسجد امری ملزم و مساله‌ای ضروری است.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان به کمبود مساجد در سطح استان اشاره کرد و گفت: با وجود قدمت زیاد برخی مساجد و نیاز بسیاری از آن‌ها به مرمت، نوسازی و مقاوم سازی اما پدید آمدن شهرک های بزرگ و اقماری به ویژه مسکن‌های مهر از بزرگ‌ترین دل‌مشغولی‌هایی است که باعث شده تمرکز فعالان فرهنگی بیشتر احداث اماکن مقدسه در نقاط نیازمند باشد تا مرمت مساجد قدیمی و مستعمل.

صادقیان مساجد فعال استان اصفهان را در سه دسته میراثی، موقوفه و غیر میراثی یا موقوفی تقسیم و خاطر نشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف تاکنون با مرکز رسیدگی به امور مساجد فعالیت‌های شایسته‌ای داشته‌اند و در اداره سایر مساجد نیز تاکنون تلاش مناسب صورت گرفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار