کد خبر: ۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸ 26 February 2015
دبير مجمع نمايندگان مازندران گفت: اوقاف در حوزه پروژه های عمرانی، پروژه ملی تعريف كند تا اماكن مذهبی و دينی كه استانهای مختلف از آن بهره مند می شوند بعنوان پروژه ملی معرفی شود.
به گزارش مهر، كمال عليپور ظهر پنج شنبه  در يازدهمين جلسه شوراي اداری اين اداره كل كه با حضور مدير كل اوقاف و امورخيريه و روساي ادارات اوقاف و امور خيريه سراسر مازندران در اداره كل اوقاف برگزار شد افزود: به روز رساني اطلاعات و توجه به جنبش نرم افزاري و دولت الكترونيك از مسائل مهمي است كه بايد مورد توجه اوقاف باشد.

وي اظهار داشت: اوقاف برنامه مناسب و خوبي را در قالب سامانه اطلاعات موقوفات، باقع متبركه و اماكن مذهبي در دست اقدام دارد كه بنا براظهار مسئولان ۹۰ درصد كارها انجام شده است كه اين حركت خوبي براي به روز رساني اطلاعات است كه بايد استمرار يابد.

عليپور همچنين با بيان اينكه اوقاف مراقب هدر رفت منابع  باشد يادآور شد: عدم هدر رفت منابه در دستگاههاي مختلف دولتي از مسائل مهم است كه همه دستگاهها بايد به آن توجه كنند و در اين رابطه اوقاف نيز با توجه به منابع خوب و مديريت خوبي كه دارد، اين مسئله را مد نظر قرار دهد تا خداي ناكرده ظلم به دستگاه اجرايي، مردم و آينده نشود.

دبير مجمع نمايندگان مازندران با تاكيد بر تكريم مردم و ارباب رجوع خاطر نشان كرد: رضايت مردم از مسئولين و دستگاههاي اجرايي از مسائل مهم ديگري است كه نبايد ناديده گرفته شود بلكه بايد در اين راستا با تمام تلاش و دقت وارد شويم.

وي افزود: بايد مسير وقف مشخص و معضلات و مشكلاتي كه احيانا" در اين رابطه وجود دارد برطرف شود تا مردم با وقف و موقوفات مشكل نداشته باشند.

عليپور با اشاره به اينكه ۲ سال بودجه مصوب شد و انتظار داشتيم كه مطالب  بودجه اي اوقاف به دست ما برسد خاطر نشان كرد: متاسفانه هيچ مطلبی در اين رابطه به ما نرسيد اما مسائل ديني و مذهبي مد نظر ماست و سال گذشته اعتبارات خوبي براي مساجد در نظر گرفتيم.

دبير مجمع نمايندگان مازندران گفت: انتظار داريم براي سالهاي بعد پنج ماه قبل از بررسي بودجه در مجلس، در استان نشست فرهنگي و ديني با اوقاف داشته باشيم تا بودجه مصوب كنيم و مطمئن باشيد ما از حق و حقوق شما دفاع مي كنيم.

عليپور افزود: مازندران بعنوان استان علوي در كشور شناخته شده است و با توجه به تقارت عيد و فاطميه امسال، بايد برنامه ريزي مناسبي در اين راستا انجام داده و مسافران را به سمت اماكن مذهبي و ديني سوق دهيم.

حجت الاسلام ستار عليزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز افزود: با توجه به اختيارات و ظرفيت هاي خوبي كه در اختيار مجلس است، نمياندگان مي توانند از اين پتانسيل در جهت ترويج فرهنگ وقف در جامعه استفاده كرده و كمك كار ما باشند.

وي با بيان اينكه مجلس مي تواند تمامي دستگاههاي اجرايي كشور را ملزم به پرداخت حق و حقوق موقوفات كند اظهار داشت: همه ما مديون وقف هستيم و وقف براي آحاد جامعه است ولذا بايد دفاع از وقف  در جامعه نهادينه شود چرا كه يك دستگاه به تنهايي قادر به انجام مسئوليت ها و حمايت نيست.

تصويب اجازه انتشار اوراق وقف، از شاهكارهاي مهم مجلس است

حجت الاسلام عليزاده گفت: از شاهكارهاي مهم مجلس تصويب اجازه انتشار اوراق وقف است كه با تصويب معافيت اماكن مذهبي از پرداخت هزينه آب و برق و گاز و... كمك شاياني به نگهداري و كمك به بقاع متبركه و اماكن مذهبي شده است.

مدير كل اوقاف و امور خيريه مازندران با اعلام اينكه مجلس ما پرتوان و پرانرژي براي ترويج مباني ديني و اسلامي گام بر مي دارد افزود: به همين منظور فراكسيون احياي موقوفات و منزلت امامزادگان و مساجد در مجلس شروع بكار كرد كه داراي ۲۲۵ عضو از مجلسيان است و بزرگترين فراكسسيون فعال در مجلس است.

وي گفت: در سال جاري براي مساجد و اماكن مذهبي ۲ ميليارد و ۶۱۸ ميليون تومان  بودجه در نظر گرفته شد كه ۱۰۰ درصد آن در استان مازندران تخصيص يافت و براي بقاع متبركه نيز يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان تصويب شد كه تاكنون ۷۰ درصد آن تخصيص يافته است كه بيانگر اهتمام ويژه به امر اماكن مذهبي و باقع متبركه است.

حجت الاسلام عليزاده ادامه داد: اگر بسترهاي تقويت وقف در جامعه فراهم شود پيشرفت هاي مختلفي در جامعه ايجاد مي شود كه اميدواريم مجلس اين بسترها را آماده كند.

وي در ادامه گفت: علي رغم اينكه تلاش فراواني از سوي مجلس انجام شده ما انتظاراتي از مجلس داريم كه اميدواريم عملي شود كه توجه عميق به موقوفات، ادامه حيات وقفي در جامعه، واقف بودن به محدوديت هاي حوزه وقف توسط مجلس كه در رابطه با اصل وقف و اجراي نيات واقفين است.

بودجه اماكن مذهبي كم است

مدير كل اوقاف و امور خيريه مازندران با بيان اينكه بودجه اماكن مذهبي كم است ادامه داد: انتظار داريم كه مجلسيان و دستگاههاي فرهنگي در اين رابطه كمك كار ما بوده و در جهت انجام امورات ديني و فرهنگي همراه باشند.

حجت الاسلام عليزاده گفت: اوقاف اولين دستگاهي است كه فقط كار ديني مي كند اما يك ريال از بودجه دولتي استفاده نمي كند و با توجه به اينكه بستر خدمت رساني در اوقاف فراهم است يك ريال رديف فرهنگي نداريم.

وي افزود: انتظار ما از مجلسيان اين است كه رديف فرهنگي و قرآني براي اوقاف در نظر بگيرند و اين مسئله را مد نظر قرار دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار