در حالی که شایعات فضای مجازی و برخی خبرهای بدون منبع موثق متاثر از فضای انتخابات از تعطیلی دائمی این پروژه خبر می داد اما غلام رضا تاجگردون امروز از رفع خطر از سر این تونل گفت و امیدواری برای آغاز به کار روند اجرایی آن را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۴۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴ 05 May 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اواسط سال گذشته بود که به یکباره اعلام شد عملیات احداث تونل دیل در شهرستان گچساران متوقف شده است . علت توقف عملیات اجرایی این تونل نشت گاز اعلام شد.
در همین رابطه معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل دیل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیه های فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت ،عملیات اجرایی حفاری تونل دیل متوقف شد.
عزیر فیلی در نشست بررسی مشکلات تونل گردنه دیل گچساران که در تاریخ 25 مهرماه 98 برگزار شد ، افزود: عملیات ساخت قطعه ۲ راه اصلی محور گچساران- چرام (تونل دیل) تا زمان انجام مطالعات تکمیلی و تعیین نتایج آزمایشات و مطالعات متوقف شده است.
وی دلیل نشت گاز از سوی متخصصین مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت ایران، گروه زمین شناسی مهندسی شرکت مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت و گاز منطقه ای گچساران در حال پیگیری است.
آنگونه که گفته شده است در این طرح باید یکهزارو ۲۴۹متر حفاری و تحکیم دهانه ورودی تونل انجام گیرد که تازمان توقف عملیات ، ۶۰۴متر ان حفر شده است.
خطری که از سر تونل دیل گذشت
در حالی که شایعات فضای مجازی و برخی خبرهای بدون منبع موثق متاثر از فضای انتخابات از تعطیلی دائمی این پروژه خبر می داد اما غلام رضا تاجگردون امروز از رفع خطر از سر این تونل گفت و امیدواری برای آغاز به کار روند اجرایی آن را اعلام کرد.
غلام رضا تاجرگردون با انتشار بخشی از نتیجه تحقیقات در این مورد گفت : امروز جلسه بررسي آخرين وضعيت خروج گاز از تونل و نتيجه مطالعات و تحقيقات انجام شده در وزارت راه و با حضور مديران اكتشاف نفت و ديگر مشاورين و پيمانكار انجام شد.
تاجگردون افزود : خوشبختانه نتيجه مطالعات خوب بود و با يكسري تمهيدات ايمني اجراء طرح مجدد آغاز خواهد شد و انشالله مردم عزيز شاهد به نتيجه رسيدن اين طرح خوب خواهند بود.
جزئیاتی از نتیجه تحقیقات که تاجگردون منتشر کرد
غلام رضا تاجگردون بخش نتیجه گیری تحقیقات فنی در مورد نشت گاز از تونل دیل را اینگونه منتشر کرد:
بر اساس شواهد زمین شناسی میدانی دو گسل با سازگاری امتداد لغز در سطح زمین شناسایی شده‌اند که امتداد آنها در عمق می توانند در مسیر تونل زونهای خرد شده ایجاد کنند.  محدود تقریبی آنها در ۱۷۰ متر و ۶۵۰ متر نسبت به شروع دهانه شمالی قرار دارند. ذکر این نکته ضروری است که عدم مشاهده گسل های دیگر در سطح زمین معنای عدم زونهای خرد شده در مسیر تونل نیست.
در ادامه نتیجه گیری این گزارش آمده است: نکته مهم این است که
1 به سبب پیشروی حفاری تونل به سمت مرکز تاقدیس فاصله بین کف تونل و سنگ مغزن سروک کاهش می‌یابد (حدود تقریبی ۱۲۷ متر ).
2 به طور کلی بیشترین مقدار شکستگی در مرکز تاقدیس ایجاد می‌شود. بنابراین کاهش فاصله و شدت شکستگیها شرایطی را فراهم می‌آورند تا گاز موجود در مخزن راحت‌تر به سطوح بالاتر منتقل شود.
لایه بندی در مرکز تاقدیس شیب صفر درجه دارد. بنابراین حفاری در امتداد یک لایه حفر خواهد شد. اگر لایه مقاوم باشد شرایط خوبی برای حفاری فراهم خواهد شد اگر لایحه نامقاوم باشد ، ضعف سنگ به علاوه افزایش خردشدگی در این بخش از تاقدیس شرایط نامساعدی را برای حفاری فراهم خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار