کد خبر: ۸۵۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷ 15 May 2020

سالانه ۹هزارتن ماهی پرورشی در صومعه سرا تولید می شود

تابناک/رئیس اداره شیلات صومعه سرا گفت : این شهرستان با تولید سالانه ۹هزار تن ماهی پرورشی مقام دوم تولید این حوزه را در استان داراست.

رضا شاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سال قبل از لحاظ تولید ماهی، شرایط خوب بود و پرورش دهندگان ماهی بالغ بر ۹هزار تن ماهی در شهرستان تولید کردند.
وی با اشاره به اینکه در سال قبل ۶ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های دائمی شهرستان رها سازی شد، افزود: رهاسازی در رودخانه های سیاه درویشان، کلسر، نوخاله، بهمبر و چمثقال با هدف بهبود و حفظ ذخایر این گونه با ارزش دریای خزر و رونق صید و صیادی انجام گرفت.
وی افزود : برخورداری از ۸۶۷ مزرعه منفرد گرم آبی، ۲۷ پهنه آببندان فعال و ۲۷ مزرعه منفرد سردآبی و دو مزرعه حد واسط سردآبی و ۸ مزرعه مشاغل خانگی فعال به مساحت کل حدود ۲ هزار ۱۴۲ هکتار این شهرستان را به یک پتانسیل و ظرفیت خوب برای تولید ماهی تبدیل کرده است.
شاد در ادامه با اشاره به اینکه حدود هشت هزار و ۷۲۰ تن انواع ماهیان پرورشی گرم آبی و سردآبی در این شهرستان تولید می شود، افزود : شرکت های تعاونی صیادان با فعالیت صید و صیادی در تالاب بالغ بر ۳۰۰ تن انواع ماهیان تالابی را صید کردند.
وی افزود : درسال قبل ۶ میلیون قطعه انواع بچه ماهی گرم آبی، ۲ میلیون قطعه بچه ماهی سردآبی و ۴۹۵هزار قطعه ماهیان زینتی در این شهرستان تولیدشده است.
وی با اشاره به اینکه شیلات تولید و ترویج ماهیان را در اولویت کاری دارد، افزود : ۳۰ مورد مجوز مشاغل خانگی پرورش ماهی کپور، قزل آلا و خاویاری در حوضچه های بتنی و زینکالیومی به ظرفیت ۶۰ تن در سال قبل صادر شده است.
رییس اداره شیلات صومعه سرا از فعال شدن ۸ مزرعه با تولید ۱۶ تن انواع ماهی در شهرستان خبرداد و افزود: در راستای محورهای فعالیت شیلات نظارت بر فعالیت مزارع پرورش ماهیان گرمآبی، سردآبی، زینتی و مراکز تکثیر گرم آبی و حد واسط سردآبی و مزارع مشاغل خانگی و آببندانهای موجود و نظارت برصید ۳ شرکت تعاونی صیادی در شهرستان انجام می گیرد.
وی از اهدای رایگان ۶ هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی در شهرستان خبر داد و افزود : این تعداد ماهی رایگان برای ترویج بهره برداری دو منظوره و پرورش ماهی در آببندانهای دارای مجوز بهره برداری و با اخذ معرفی نامه و موافقت شوراهای اسلامی، دهیاران و بخشداری ها و انعقاد قرارداد با آبیاری و سازمان آب منطقه ای استان به سه پهنه آببندان فعال به مساحت ۶هکتار اختصاص یافت.
وی افزود : در ۲۷ مزرعه پرورش ماهی قزل آلا ۳۶۵ تن ماهی تولید شده است.
شهرستان صومعه سرا متشکل از سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ و دهستانهای بزرگ وفعال طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی در آبزی پروری بویژه در بخش پرورش ماهیان گرم آبی داشته است که دلیل آن وجود زمین های مستعد، رودخانه های متعدد و آببندانهای قابل بهره برداری دومنظوره و قرار گرفتن در حاشیه تالاب وصید تعاونی های صیادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار