مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: امسال ۳۰ هزار تن گیلاس از باغات استان برداشت شد که این میزان برداشت محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۸۷۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 19 July 2020

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: امسال ۳۰ هزار تن گیلاس از باغات استان برداشت شد که این میزان برداشت محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

هادی ایزدی امیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر افزود: ارزش ریالی ۳۰ هزار تن محصول گیلاس در مازندران ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در مازندران ۳ هزار هکتار باغ گیلاس وجود دارد گفت : از این میزان یک هزار و ۸۷۵ هکتار محصول می دهد و بقیه در وضعیت نهال قرار دارد.

وی متوسط برداشت گیلاس در مازندران را ۱۶ تن در هر هکتار اعلام کرد و خاطر نشان کرد: شهرستان آمل با یک هزار و ۷۰۰ هکتار، ۷۰ درصد باغات زیر کشت گیلاس استان را به خود اختصاص می دهد و بعد از آن شهرستان های نوشهر، نور و ساری قرار دارند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران یکی از علت های مهم افزایش برداشت گیلاس را عدم سرما زدگی و گل دهی مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی خوب در فصل بهار عنوان کرد و تصریح کرد: در این راستا برگزاری کلاس ها و کارگاههای تغذیه، هرس به موقع درختان، مبارزه با آفات نیز موثر بوده است.

ایزدی امیری به ارتقای کیفیت محصول گیلاس در سالجاری اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به کیفیت بالای محصولات بیش از ۱۰۰ تن گیلاس استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر شد و بقیه نیز در بازارهای داخلی به فروش رفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ بهره بردار انواع ارقام گیلاس همچون سیاه مشهد، تکدانه و صورتی را در مازندران تولید می کنند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران همچنین از توزیع نهال گیلاس یارانه دار به ویژه در اراضی شیبدار استان خبر داد و افزود: دولت با پرداخت ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری قطره باغات به صورت کمک بلاعوض نقش بسزایی در افزایش تولید باغات ریشه دار همچون گیلاس داشته است.

وی گفت : برداشت گیلاس در این استان از خرداد آغاز و تا آخر تیر ادامه دارد که بخشی از محصول تولید شده به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف و بخشی دیگر به کارخانه های صنایع تبدیلی فرستاده می شود.

گیلاس نام علمی آن (Prunuscerasus) است حاوی آب، پروتئین، چربی، قند، آهن، مس، روی، ید، کلسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد، کلر، سدیم، پتاسیم، اسید آلی و ویتامین های (C-A-B۱-B۲-PP)است.این میوه مجاری ادراری، لوله گوارشی و معده را ضد عفونی می کند اعصاب را آرام کرده و سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می کند.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار