کد خبر: ۸۹۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 06 September 2015

 

برنامه ریزی شهری هر کشور تابع نظام برنامه ریزی آن کشور است و لذا متاثر از سطوح بالاتر برنامه ریزی است. از آنجایی که برنامه ریزی کشور ایران به صورت متمرکز و از بالا به پایین است به نوعی برنامه ها و سیاست گذاری های محله ای نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

مدیریت واحد شهری به معنی برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر کلیه امور شهری از قبیل خدمات و زیر ساخت های شهری از طریق یک مرجع (شهرداری) می باشد. در مدیریت واحد شهری، شهردار، پس از تصویب برنامه های شهری توسط شورای شهر برای کلیه امور شهری از قبیل آموزش، بهداشت، آب، برق، فاضلاب، پلیس و ... که تماما زیر نظر اوست براساس اولویت بندی برنامه ریزی نموده و براساس بودجه مصوب نسبت به اجرای پروژه ها در مناطق شهری مشخص شده اقدام می نماید.

هدف اصلی در خصوص مدیریت واحد شهری ایجاد هماهنگی در فعالیت های اجرایی و شهری، بین نهادهای اجرایی و جلوگیری از دوباره کاری، اسراف و سردرگمی و ... است. در واقع با تجربه فعالیت چند سال گذشته شوراها و به تبع آن شهرداری ها مشخص شد که شهر را نمی توان با قوانین و ساختار موجود اداره کرد.

در واقع عده ای که معتقد بودند با تشکیل شوراها بسیاری از مشکلات شهر برطرف می شود به این نکته واقف شدند که حل مشکلات به وسیله شوراها و شهرداری ها غیر ممکن است چرا که شوراها و شهرداری ها برای انجام کوچکترین فعالیت ها و عمل کردن مصوبات نیازمند همکاری بسیاری از سازمان ها، نهادها و ادارات دیگر هستند که در صورت مخالفت و عدم همکاری به معنای واقعی می توان گفت کار شهرداری مختل و به تبع آن موجب ایراد خسارت به شهروندان خواهد شد.

به عنوان مثال مجوز ساخت یک واحد مسکونی و یا تجاری که از سوی شهرداری صادر می شود بایستی برای انشعاب آب از شرکت آب و فاضلاب، برای اشتراک برق از اداره برق، نصب کنتور گاز از شرکت گاز و صدور پایان کار از شهرداری و بسیاری موارد دیگر از ادارات تابعه مجوز بگیرد تا مشمول خدمات شهری باشد .

کارشناسان مدیریت شهری معتقدند حل ریشه ای این معضل که سالانه موجب هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال می شود، سپردن کلید شهر به یک مدیریت، تحت عنوان مدیریت واحد شهری است.

از این رو بحث مدیریت واحد شهری و نقش آن در ابعاد مختلف زندگی شهری از بحث های مهمی است که می تواند شهرها را در رسیدن به یک توسعه موزون و پایدار یاری رساند و شهر را به عنوان یک سیستم یکپارچه ای سازد که نظام سلسله مراتبی در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرا را براساس اولویت و اهمیت های زیر ساخت ها و رو ساخت های شهری ممکن سازد.

البته به زعم نگارنده در خاتمه این نکته را نیز بایستی در نظر گرفت که در نحوه انتخاب اعضای شورای اسلامی شهرها - به عنوان یکی از رئوس هرم برنامه ریزی مدیریت واحد شهری - تجدید نظر لازم صورت پذیرد تا چالش ها و ناهماهنگی های پیش رو شورای اسلامی شهرها از جمله ترکیب نامتناسب و ناموزون اعضای شوراها، فقدان تخصص لازم و مرتبط با وظایف شهرداری ها و مدیریت واحد و خارج شدن از تمرکز بر روی یکی از وظایف اصلی شان که انتخاب شهردار است‌، گامی متعالی و بزرگ در پیشبرد وجود مدیریت واحد شهری صورت پذیرد.

مهندس مرتضی بخشی

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محسن عیوضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
حرف دل کل شهروندانه تا ازاین بروکراسی های زاید اداری و سنگ اندازیها راحت بشن البته اگه شهرداری بتونه جمع و جور کنه چون بکار خودش بزور میرسه
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
شهردار جدید تواناییشو داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار