کد خبر: ۹۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶ 07 September 2015

گاهی در روزهایی که احساس می کنی هوای شهر تنها اندکی از دیگر روزهای شهر اهواز سالم تر و کمتر اثری از پدیده ریزگردها در هوا موجود است کمی که عمیقتر نفس بکشی متوجه بوی بدی خواهی شد ، بویی که پس از حرف وحدیث های بسیار مشخص شد منشاء آن ؛ کارخانه الکل سازی رازی است.

 

کارخانه الکل سازی رازی از سال ۸۶ و کارخانه خمیر مایه از انتهای سال۹۰ فعالیت خود را شروع کرده است این کارخانه در ۳۰ کیلومتری اهواز واقع شده که به دلیل انتشار بوی ویناس که در پروسه تولید الکل به دست می آید وضعیت نامطلوبی در کیفیت هوای اطراف خود ایجاد کرده است.

ویناس(vinasse) به پساب صنایع الکل سازی گفته می‌شود که پس از تقطیر الکل برجای می‌ماند.

                                           اتانول ساختار

پس از تحقیقات فراوان توسط نهادهای مختلفی همچون استانداری و سازمان محیط زیست خوزستان علت بوی نامطبوع منتشر شده در سطح شهر اهواز، فعالیت این کارخانه و عدم نصب دستگاه های تصفیه هوا بر روی خروجی های آن عنوان شد، اما این کارخانه الکل سازی همچنان بی توجه به همه اعتراضات بدون داشتن هیچ گونه پیوست مطالعاتی و زیست محیطی یکه تازی کرده و ادامه فعالیت داد .

 

                                                04

اما داستان به همین جا ختم نشد ،ادامه بی توجهی ها و روند ادامه فعالیت این کارخانه تا آنجا پیش رفت که در سال ۹۲ پس از آن بحران باران های اسیدی و مشکلات حاد تنفسی مردم اهواز،پس از تشکیل جلسات محیط زیست و بررسی های مطالعاتی بالاخره در سال ۹۳ در کنار چندین کارخانه و شرکت ، کارخانه الکل سازی رازی نیز یکی از عوامل دخیل در بروز مشکلات تنفسی مردم اهواز شناخته و با اعتراض استانداری خوزستان و سازمان محیط زیست و مردم رای دادگاه صادر شده و مقرر شد که این کارخانه تعطیل شود .

 

لاهیجان زاده: عامل اصلی انتشار بوی بد در اهواز کارخانه الکل‌سازی است

به گزارش اهوازنوین، لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در آن بازه زمانی گفت: یک سالی است که شکایت‌هایی از سوی عموم مردم در سطح اهواز بعلت انتشار بوی بد به محیط زیست ارائه می شود ،با پیگیری‌های بسیار، عامل انتشار بوی بد در سطح اهواز شناسایی و اقدامات قضایی در این‌باره به نتیجه رسید.

لاهیجان‌زاده گفت: بر اساس جهت بادی که اطلاعات آن را از هواشناسی دریافت کردیم، به کانون عامل انتشار این بو رسیدیم که کارخانه‌ الکل‌سازی رازی بود، این کارخانه، تولیدکننده‌ خمیرمایه و الکل است، «ویناس» ماده‌ای بسیار بدبو است که به عنوان پسماند تولیدات کارخانه بر جا می‌ماند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: کارخانه‌ الکل‌سازی رازی دارای ظرفیت تولیدی ۱۰۰ لیتر در روز و ۳۳ میلیون لیتر سالانه می باشد اما از آن جا که این‌که کارخانه فاقد سیستم تصفیه است فاضلاب این کارخانه بدون بازیافت به لاگن های بی هوازی هدایت می شود و به همان صورت گاز متان در اتمسفر نشر می شود ، مساحت حوضچه های تخلیه ویناس۴۰ هکتار می باشد و حجم ویناس موجود در آنها ۶۰۰ هزار مترمکعب است و تخلیه کارخانه روزانه ۲۱۰۰ مترمکعب است. با این شرایط، عامل اصلی انتشار بوی بد در اهواز همین کارخانه الکل‌سازی است.

 

88731
فرماندار اهواز : گفتم ، کارخانه الکل سازی با این میزان آلودگی باید تعطیل شود ،اما گفتند در حوزه شما نیست

اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز در نشست خبری سال گذشته خود با اصحاب رسانه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری که خواهان شفاف سازی در خصوص صنایع دخیل در پدیده آلودگی هوا و باران های اسیدی بود ،گفت: بنده یکبار گفتم ، کارخانه الکل سازی با این میزان آلودگی باید تعطیل شود ،اما گفتند در حوزه شما نیست .

 

im45ages
ابتکار: کارخانه الکل سازی خوزستان دارای مشکلات جدی زیست محیطی است

معصومه ابتکارمدیر کل سازمان محیط زیست کشور طی سفر خود به منظور بررسی آلاینده های هوای استان با اشاره کارخانه الکل سازی وصنایع نیشکر استان خوزستان گفت: کارخانه الکل سازی خوزستان دارای مشکلات جدی زیست محیطی است و مسئولان این شرکت باید اقدامات اساسی در خصوص رفع آلایندگی هوا انجام دهند .

سر

مدیر کارخانه الکل سازی رازی: چه کسی گفته بوی بد از الکل سازی است؟

در ادامه جریان پرونده کارخانه الکل سازی علی احتشامی مدیر عامل کارخانه الکل سازی اهواز ضمن اعتراض به رای صادر شده جهت تعطیلی کارخانه گفت : به طور کامل نمی‌توان گفت که انتشار بو فقط از محل کارخانه بوده،چرا به عملیات تخمیر در رودخانه کارون و حتی زباله‌های شهری اشاره نمی شود.

مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی گفت: ویناس، پسماند کارخانه الکل‌سازی به عنوان عامل اصلی انتشار این بو معرفی شده است، ما ویناس را یک ماده ارزشمند می‌دانیم و به همین دلیل یک کمیته حفاظت محیط زیست در شرکت تشکیل دادیم و طی ۲ سال گذشته پیگیری‌ها و مکاتباتی با آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر  IRENAجهت تولید بیوگاز و نیروگاه‌های برق صنعتی کوچک انجام شده است،در خواست یک وام ارزی بلندمدت برای این کار شد که باید برای این امر یک نهاد دولتی فعالیت ما را تایید می‌کرد تا وام ۷ میلیون دلاری به ما داده شود اما هیچ نهاد دولتی ضمانت ما را نپذیرفت.

وی افزود: اگر کارخانه الکل سازی رازی مشکلات زیست محیطی را برای شهروندان ایجاد کرده ما درصدد حل آن در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم،اما در کنار رودخانه کارون انواع و اقسام کارخانه جات مخرب محیط زیست در حال فعالیت هستند،امیدواریم همین روند را سایر کارخانه جات آلاینده در اهواز مانند شرکت های بزرگ نفت و گاز نیز در پیش بگیرند.

شاخص
معاون عمرانی استاندار خوزستان : کارخانه را تعطیل می کنیم

احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست استان خوزستان علت اصلی بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز کارخانه الکل رازی است درست است الکل سازی صنعت جدیدی است و منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد استان خواهد شداما در همه جای دنیا صنعت در خدمت مردم است نه آسیب رسان به آنها،اشتغال نباید بهانه ای برای آلودگی باشد،مردم در رابطه با بوی نامطبوع شکایات بسیاری داشته اند، موارد مطرح شده به هیچ وجه قابل قبول نیست ما نمی توانیم مردم یک شهر را فدای اشتغال۲۶۰ نفر نماییم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه متولی امر محیط زیست استان تشخیص داده است که منشاء بوی نامطبوع از ماده تولید شده از کارخانه الکل سازی به نام ˈویناسˈ است این کارخانه موظف است جهت ارائه برنامه زمان بندی در راستای رفع مشکل اقدام نماید و در صورت عدم احراز توانایی این مجموعه در از بین بردن آلودگی ظرف مدت ۱۵ روز واحد مربوطه تعطیل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار