علی اکبر عباسی راد خبرداد:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از آغاز عملیات اجرای پروژه بیولوژیک احیایی- اصلاحی (کپه کاری) در سطح ۱۵۰ هکتار از مراتع  این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 07 November 2020
آغاز عملیات اجرایی کپه کاری در سطح 150 هکتار از مراتع شهرستان دامغان
 
علی اکبر عباسی راد  گفت: این پروژه در سطح مراتع  اگره و آهوانو شهرستان دامغان با اعتبار بالغ بر ۴۸۱ میلیون ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی سال جاری در حال انجام است.
وی ضمن اشاره به لزوم انجام عملیات اصلاح و  احیایی در سطح مراتع افزود: کپه کاری یکی از روش‌های بذر کاری است که در آن، بذر گونه‌های مرتعی در چاله‌های حفر شده با تیشه یا فوکا، قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: این عملیات در سطح ۱۰۰ هکتار از مراتع آهوانو با اعتباری بالغ بر ۳۲۱ میلون ریال و در سطح ۵۰ هکتار از مراتع اگره با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیون ریال و پس از انعقاد قرارداد توسط پیمانکار بخش خصوصی در حال اجرا می‌باشد.
وی  با اشاره  به این که این روش به صورت اجرایی از سال۶۴ با تهیه دستور العمل فنی روش‌های اجرایی احیاء و اصلاح مراتع کوهستانی به جمع برنامه‌های اصلاح مراتع پیوسته یادآور شد: از بین روش‌های تجدید حیات مصنوعی پوشش گیاهی مراتع،   کپه کاری از روش‌هایی است که با استفاده از نیروی کار انسانی انجام می‌شود؛ بنابراین اشتغال زایی و بومی گرایی دو مزیت این روش به حساب می‌آیند
عباسی راد بذور مورد استفاده برای انجام این پروژه را سکاله، سالسولا ریجیدا، فستوکا و درمنه کوهی که همگی از گونه‌های مرتعی سازگار با شرایط منطقه می‌باشند  اعلام کرد و گفت: گونه‌های بومی قادر به رقابت با دیگر گیاهان بوده و همچنین دارای خوشخوراکی زیاد، قدرت ترمیم، زادآوری و محافظت از خاک در مقابل فرسایش هستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان با اشاره به اینکه برای موفقیت اجرای این طرح، مناطق کپه کاری شده تا زمان استقرار گیاهان، قرق خواهد شد افزود: امید است تا پایان سال جاری عملیات اجرایی این پروژه اتمام یابد.
لازم بذکر است شهرستان دامغان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتعی است که دارای  ۱۶۲۸۱۰ واحد دامی و ۱۲۷۹ بهره بردار می‌باشد.

لطفا مارا در شبکه‌های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار