چالش جدید سفره خانه های گیلان:
در گذر سال‌ها، هنرهای کلامی و تجسمی در نهاد قهوه‌خانه ادامه حیات می‌داد و مجریان این هنرها به واسطه وجود چنین نهادی به کار خود ادامه می‌دادند. قهوه‌خانه‌ها نقش مهمی در آشناکردن مردم با میراث فرهنگی و ادبی ایران داشتند.
کد خبر: ۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶ 01 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،حالا دیگر در قهوه‌خانه‌ها به جای قهوه، چای می‌نوشند اما این موضوع آن‌قدرها هم مهم نیست؛ بیش از آنکه آمدن چای به قهوه‌خانه اهمیت داشته باشد، رخت بربستن فرهنگی مهم است که قهوه‌خانه‌ها حامل آن بوده‌اند. نهاد قهوه‌خانه در تهران و البته در بعضی شهرهای بزرگ ایران سال‌های سال حافظ فرهنگی بوده‌اند که امروزه در حال از بین رفتن هستند؛ معرکه‌گیری، نقالی، سخنوری، تعزیه‌خوانی، غزل‌خوانی و بسیاری از آداب و رسوم از یاد رفته که بعضی از آنها مانند نقالی و تعزیه در فهرست میراث بشری قرار گرفته‌اند.
 
در گذر سال‌ها، هنرهای کلامی و تجسمی در نهاد قهوه‌خانه ادامه حیات می‌داد و مجریان این هنرها به واسطه وجود چنین نهادی به کار خود ادامه می‌دادند. قهوه‌خانه‌ها نقش مهمی در آشناکردن مردم با میراث فرهنگی و ادبی ایران داشتند.

اقبال عمومی به موسیقی زنده در سفره خانه ها/پلیس می گوید برخورد می کنیم!

این نهاد، محیطی بود که ادبیات شفاهی ما را حفظ کرد؛ صندوقچه‌ای که به اندازه بقچه معرکه‌گیر، چوبدست نقال، کشکول سخنور، زره تعزیه‌خوان و سوز آوای غزل‌خوانی بزرگ بود و حافظه فرهنگی ما را زنده نگه داشت تا به امروز.

آسیب های اجتماعی، نوعی بی سازمانی اجتماعی است که به شکل مستمر و فزاینده ای ارزش های محوری جامعه را مورد چالش قرار می دهد که در بستر اجتماعی متاثر از اختلال کارکردی در نظم اجتماعی و نابرابری در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می باشد که در عمق، مسایل اساسی نظیر تورم، بیکاری و فقر را تولید و در سطح، انحرافات اجتماعی را در حوزه امنیت عمومی باز تولید می کند .

اقبال عمومی به موسیقی زنده در سفره خانه ها/پلیس می گوید برخورد می کنیم!

پلیس به عنوان محور اصلی مدیریت امنیت عمومی نیازمند مشارکت های عمومی، مدنی و سازمانی است؛ لذا در صورت فقدان این مشارکت، پلیس در برخورد با آسیب ها و انحرافات اجتماعی فزاینده ناگزیر از انتخاب یکی از دو شیوه ایجابی نرم افزاری یا شیوه سلبی و سخت افزاری است که انتخاب شیوه اول، پلیس را دچار بحران ناکارآمدی و انتخاب شیوه دوم، پلیس را با توجه به راهبرد جامعه محوری آن، دچار بحران مشروعیت می کند.

مدیریت امنیت عمومی، مدیریتی جمعی است که مستلزم مشارکت فعال و همه جانبه سازمان های دولتی، سازمان های مردم نهاد (سمن) و مردم در عرصه فرهنگ عمومی است، بنابراین بایستی از سویی با توسعه فرهنگی به اصلاح، تعدیل و تغییر نگرش نخبگان سیاسی و ادراک عمومی پرداخت تا کنترل و کاهش آسیب ها و انحرافات اجتماعی را صرفا وظیفه پلیس تلقی نکنند و همزمان به توسعه و جذب مشارکت سه گانه مورد نظر با پلیس اقدام نمود و از سوی دیگر به افزایش سطح انتظارات عمومی از پلیس بدون امکانات و ملزومات ضروری دامن نزد.

معاون اجتماعی پلیس گیلان گفت: پلیس با اجرای موسیقی ناهنجار در سفره خانه های سنتی و تالارها که سبب ایجاد ناهنجاری و تبعات امنیتی شود به شدت برخورد می نماید.

سرهنگ محمدرضا جعفری خیرخواه معاون اجتماعی پلیس گیلان در همایش پلیس با اصناف و تالارداران گفت: پلیس با اجرای موسیقی ناهنجار در سفره خانه های سنتی و تالارها که سبب ایجاد ناهنجاری و تبعات امنیتی شود به شدت برخورد می نماید.

معاون اجتماعی پلیس گیلان در این نشست با اشاره به اینکه پلیس مخالف شادی مردم نیست، گفت: پلیس بر طبق قانون حافظ نظم و امنیت در جامعه بوده و اگر مجلسی ماوا و ملجا بی نظمی شود وظیفه پلیس است که دخالت نماید.

اقبال عمومی به موسیقی زنده در سفره خانه ها/پلیس می گوید برخورد می کنیم!

سرهنگ جعفری خیرخواه با بیان اینکه پلیس حلقه آخر در برخورد با ناهنجاری در سطح جامعه است افزود: عدم انجام وظیفه صحیح بعضی از سازمانها و نهادها موجب ورود پلیس شده است.

وی با اشاره به مزایای صنعت گردشگری برای استان گیلان به  صاحبان سفره خانه های سنتی، تالارها و رستوران ها گفت: پلیس از ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری که همراه با رعایت ضوابط اسلامی باشد، استقبال می نماید.

وی با تاکید بر استفاده از گروههای هنری و موسیقی مجاز و دارای شناسنامه در سفرخانه های سنتی و تالارداران گفت: سفره خانه های سنتی در صورت نیاز به موسیقی باید از موسیقی سنتی که توسط گروه های مجاز اجرا شود، استفاده کنند.

معاون اجتماعی پلیس گیلان از تالارداران خواست، همانگونه که تابع مقررات فیزیکی ساختمان هستند به قوانین و مقرراتی که درباره رعایت شئونات اسلامی در نظر گرفته شده پایبند باشند.

سرهنگ خیرخواه صادرکننده مجوز برای اصناف را مسئول نظارت بر این واحدها عنوان و اظهار کرد: هر ارگانی که مجوز برای سفره خانه های سنتی یا گروه های موسیقی صادر می کند باید بر اجرای آن نظارت و کنترل داشته باشد.

معاون اجتماعی پلیس گیلان در پایان هدف از برگزاری این گردهمایی را ایجاد فضای مطلوب و ایده آل برای شهروندان و مهمانان گیلان اعلام کرد و از حاضران خواست کاری نکنیم که رفتار ما سبب زیر سئوال رفتن فرهنگ غنی گیلان شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار