در رسانه ها:
708 روستاي بالاي 20 خانوار در استان وجود دارد که قرار است تا پايان برنامه پنجم توسعه برنامه مطالعاتي طرح هادي براي آن ها انجام شود،42 پروژه فضاي آموزشي با استفاده از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري در نوزدهم مهر ماه امسال و هم زمان با سالروز سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به خراسان شمالي به بهره برداری می رسد،سرانه مصرف آب در ایران نسبت به استانداردهای جهانی 30 درصد بیشتر است،استان خراسان‌شمالی از جمله استان‌های کشور است که آمار بیماران سرطانی آن بسیار بالاست اما متاسفانه بسترها و امکانات لازم برای درمان و مراقبت از این بیماران در استان فراهم نیست،پيشنهادهايي براي توسعه اقتصادي در مرزها
کد خبر: ۹۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 12 September 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،معاون عمران روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي،در گفتگو با خبرنگار روزنامه خراسان شمالی،گفت:تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار استان تا پايان سال جاري از طرح هادي برخوردار مي شوند.
صابری گفت:708 روستاي بالاي 20 خانوار در استان وجود دارد که قرار است تا پايان برنامه پنجم توسعه برنامه مطالعاتي طرح هادي براي آن ها انجام شود.
صابري با بيان اين که اعتبار سال 94 اجراي طرح هادي روستاهاي استان هنوز به استان ابلاغ نشده است، اظهارداشت: ابلاغ ديرهنگام اعتبارات سال 94 به دليل انجام نشدن مبادله موافقت نامه ها و احياي سازمان مديريت است.
وي با اشاره به اعتبار 20 ميليارد توماني طرح هادي سال گذشته از محل ماده 180، ادامه داد: تا پايان سال مالي 93 از محل اين اعتبار، پروژه هاي طرح هادي استان انجام شده است.
وي افزود: با وجود ابلاغ نشدن اعتبار مورد نياز براي اجراي طرح هادي در سال 94، بخشي از پروژه هايي که اعتبار براي آن ها پيش بيني شده، در حال انجام است.

42 پروژه آموزشي 19 مهر ماه به بهره برداري مي رسد

مديرکل آموزش و پرورش خراسان شمالي،به نقل از روزنامه خراسان شمالی،42پروژه فضاي آموزشي با استفاده از اعتبارات سفر مقام معظم رهبري در نوزدهم مهر ماه امسال و هم زمان با سالروز سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به خراسان شمالي با حضور نمايندگاني از دفتر نهاد رهبري به بهره برداري مي رسد.

مديرکل آموزش و پرورش خراسان شمالي با بيان اين مطلب در دوره آموزشي و توجيهي مديران مدارس گرمه گفت: 6 ميليارد و 500 ميليون ريال سرانه آموزشي تا پايان شهريور ماه به آموزشگاه هاي استان پرداخت مي شود.

حاتمي افزود:طبق برنامه ريزي انجام شده، آموزش و پرورش شهرستان ها احکام رتبه بندي و ابلاغ سيستمي همکاران فرهنگي را قبل از ورود به کلاس ها در اختيار آن ها قرار مي دهند.

وي اظهارداشت: يک دوره آموزشي و توجيهي براي آمادگي و آشنايي بيشتر مديران در زمينه هاي مختلف دستور العمل هاي اداري، مالي، آموزشي، ارزشيابي و امتحانات به مدت 4 روز در تمام شهرستان ها در حال برگزاري است.

وي از مديران مدارس خواست با جديت بيشتر مراسم آغازين سال تحصيلي را پيگيري کنند تا اين مراسم با شکوهي خاص برگزار و هم چنين زمينه حضور اولياي دانش آموزان و مهمانان در مدارس فراهم شود. وي افزود: به اقامه نماز جماعت اول وقت در مدارس و با حضور دبيران و کادر آموزشگاه ها اهميت جدي داده شود. وي بيان کرد: همه زحمات در محيط آموزشي توسط معلمان به نتيجه مي رسد و مديران مدارس با ايجاد محبت نقطه وصل در بين همکاران باشند.

وي با بيان اين که پست ها امانت و وسيله خدمتگزاري هستند نه منبع بهره برداري، اظهارداشت: در جريان مسائل و مشکلات مدارس باشيد و با مطالعه دقيق بخشنامه ها و آيين نامه ها نسبت به کارها و وظايف خود اطلاع و آگاهي کامل داشته باشيد.وي بر مشارکت همکاران در تصميم گيري مدرسه، برخورد اخلاق مدارانه با دانش آموزان، وفادار بودن به انجام مسئوليت، دقت در برنامه هفتگي دبيران، اميدوار بودن به گشايش امور و استفاده کردن از تجارب ديگران تأکيد کرد.


سرانه مصرف آب در ایران نسبت به استانداردهای جهانی 30 درصد بیشتر است

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درگفتگو با خبرنگار ایرنا،گفت:متوسط مصرف آب مخصوصا جمعیت شهری در کشور بیش از ۲۵۰ لیتر به ازای هر نفر در روز است در صورتیکه در دنیا کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر فرد در روز است.
وی با بیان اینکه وزرارت نیرو برنامه ویژه ای برای آبرسانی و مصرف بهینه آب در روستاها دارد گفت: ۹۲۰ مجتمع آبرسانی با بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تا پایان سال ۹۶ در کشور به بهره برداری خواهد رسید.
جانباز افزود: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع تامین مالی برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی داریم که برای به ثمر رسیدن همه مجتمع های در دست اجرا حدود ۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که در قالب ۹۲۰ مجتمع آبرسانی روستایی است.
مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از روند مجتمع های آبرسانی منطقه مرزی راز و جرگلان بازدید کرد و گفت:در کل کشور ۴۵۰ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی شهری و روستایی وجود دارد که یک سوم آن فرسوده است.
مدیر کل آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت:هم اکنون ۸۸ روستا استان با تانکر آب رسانی می شود که از روستاییان و کشاورزان منطقه کمک گرفتیم و چاه های زراعی آن ها را که کیفیت مطلوب داشت برای شرب در نظر گرفتیم.
حمید روشن روان با بیان اینکه تامین آب آن ها را از طریق این چاه ها انجام دادیم اظهار کرد: هم اکنونه ۸۵ مجتمع آبرسانی فعال در استان داریم که در حال بهره برداری است و ۳۱ مجتمع آبرسانی هم در حال احداث است.
مرکز کنترل کیفیت و مدیریت منابع آب شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی با هدف کاهش هزینه های بهره برداری منابع آب ، حفاظت و نگهداری تاسیسات چاه ها و مخازن آب و همچنین کنترل کیفی و پایش شهری برای ۱۳ شهر خراسان شمالی راه اندازی شد که برای تجهیز و بهره برداری آن ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

سایه محرومیت بر سر بیماران سرطانی خراسان‌شمالی


رئیس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی،در گفتگو با خبرنگار جام‌جم،با اشاره به وجود 780 بیمار سرطانی در این استان از فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای درمان این بیماران انتقاد کرد و گفت: از این تعداد 262 نفر مبتلا به سرطان گوارش و 161 نفر نیز مبتلا به سرطان سینه هستند که 50 نفر آنها زیر 17 سال قرار دارند. تاکنون اقدامات بسیاری برای حل مشکلات این بیماران و تهیه وسایل درمان آنها صورت گرفته است ولی با وجود پیگیری‌های انجام شده به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
وی افزود:چند سال است که دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای انجام دوره‌های پرتودرمانی بیماران سرطانی خریداری شده ولی به علت آماده نبودن مکان برای نصب آن، این دستگاه راه‌اندازی نشده است.به همین دلیل 70‌درصد بیماران سرطانی برای دوره‌های پرتودرمانی مجبور به مراجعه به مشهد یا تهران هستند.

سید حمید حریر در ادامه گفت:اغلب بیماران سرطانی استان افرادی نیازمند و تهیدست هستند که توانایی تامین هزینه دارو و درمان را ندارند طوری که 15 درصد آنها به همین علت روند درمان خود را رها کرده‌اند.

وی افزود:افراد ضعیف و کم‌درآمد با ابتلا به سرطان نخستین چیزی را که از دست می‌دهند کار و اشتغال است و بروز این پدیده ،شرایط درمان آنان را وخیم‌تر و دشوارتر می‌کند.
وی با بیان این‌که این استان روی کمربند سبز بیماری سرطان قرار دارد،آمار ابتلا به بیماری سرطان دستگاه گوارش بخصوص مری را در استان نگران‌کننده دانست و گفت: عادت بدغذایی، مصرف چای و غذای داغ، مصرف دخانیات و ... از عوامل افزایش روند بیماری سرطان در استان است.

پيشنهادهايي براي توسعه اقتصادي در مرزها
استانداران خراسان رضوي، شمالي، جنوبي، سيستان و بلوچستان و يزد ديروز در بيرجند گرد هم آمدند تا درباره اقتصاد مرز و توسعه تجارت خارجي همفکري کنند.

استاندار خراسان شمالي،به نقل از روزنامه خراسان جنوبی،گفت:تسهيل صادرات و واردات موجب کاهش قاچاق کالا خواهد شد که اين موضوع مي تواند تا حد زيادي جلوي قاچاق کالا از کشور را به عنوان يک پديده شوم اقتصادي بگيرد.

سيدعلي اکبر پرويزي با تاکيد جدي بر تقويت زيرساخت هاي موجود در مناطق مرزي افزود: اين زيرساخت ها در بخش راه هاي ارتباطي و نرم افزاري بايد هرچه زودتر فراهم شود.

وي مرز را يک فرصت مناسب براي توسعه اقتصاد استان هاي شرقي کشور دانست و خاطرنشان کرد: بايد از اين فرصت و بازار هدفي که در آن سوي مرزها وجود دارد به بهترين شکل براي تقويت زيرساخت هاي اقتصادي استفاده کرد.

وي با بيان اين که تعاوني هاي مرزنشين ضعيف شده اند بر تقويت آن ها تاکيد کرد زيرا به عقيده وي، توسعه اقتصاد در مناطق مرزي از طريق همين تعاوني ها انجام مي شود.

استاندار خراسان جنوبي در اين گردهمايي با ارائه گزارشي از وضعيت استان در بخش هاي مختلف و قابليت هاي صنعتي، معدني و کشاورزي، هم مرزي با کشور افغانستان، وجود بازارچه هاي مرزي، دو گمرک رسمي، ظرفيت هاي فرودگاهي و... اين استان را به عنوان شاهراه ارتباط با افغانستان معرفي کرد و گفت: تقويت اقتصاد مرز موجب اشتغال پايدار، ارزش افزوده و ايجاد اميد و نشاط مي شود.
وجه ا... خدمتگزار  پيشنهادهايي براي رونق اقتصاد مرز و توسعه تجارت خارجي ارائه داد که مهم ترين آن به رسميت شناختن و فعال شدن بازارچه هاي مشترک مرزي با کشور افغانستان، الزام وزارت جهادکشاورزي به افزودن اقلام و توليدات کشاورزي اين کشور در فهرست واردات و فراهم شدن امکان واردات اقلام کشاورزي و معدني توسط پيله وران شاغل در بازارچه هاي مرزي بود.
وی اصلاح ماده 133 قانون ماليات هاي مستقيم و اضافه شدن شرکت هاي تعاوني مرزنشينان با هدف برخورداري از معافيت مالياتي، توسعه کشت فراسرزميني با کشور افغانستان و حذف تعرفه ورودي کالاها و محصولاتي که توسط توليد کنندگان ايراني در خاک افغانستان توليد مي شود و بالعکس،راه اندازي فروشگاه هاي مرزي و انجام خرده فروشي در بازارچه هاي مرزي توسط مرزنشينان و تعاوني هاي مرزنشين با هدف توسعه و رونق اقتصادي منطقه و بازارچه هاي مرزي از ديگر پيشنهادهاي در اين زمينه دانست.

همچنين برنامه ريزي براي ملاقات هاي مشترک مرزي بين مرزبانان ايران و افغانستان به منظور حل و فصل مشکلات احتمالي و تسهيل فرآيندها براي فعاليت تجار و بازرگانان،همکاري وزارت امور خارجه در تسهيل و تسريع امور کنسولي و گذرنامه براي تجار و سرمايه گذاران افغاني، اختصاص سهميه مشخص از منابع صندوق توسعه ملي به استان هاي محروم و مرزي و حل مسائل و مشکلات استفاده از تسهيلات صندوق، اختصاص و ابلاغ اعتبارات رديف هاي متفرقه در قانون بودجه سال 94 در مورد پرداخت مابه التفاوت سود تسهيلات بانکي بابت توسعه مناطق شرق و غرب کشور و معافيت کامل مالياتي بخش هاي توليدي، صنعتي، معدني، کشاورزي، حمل و نقل و گردشگري استان هاي محروم و مرزي به مدت 15 سال به منظور تشويق و ايجاد انگيزه براي سرمايه گذاران و 4 مورد ديگر به عنوان پيشنهادهاي مشخص استاندار به منظور رونق مرز مطرح شد.

وجه ا... خدمتگزار احداث راه آهن شرق (زاهدان،بيرجند، مشهد)، اتمام پروژه هاي دوبانده سازي محور ترانزيتي شرق کشور،اتمام راه هاي ترانزيتي منتهي به مرز افغانستان، اجراي کامل مصوبه طرح توسعه و تسهيل سرمايه گذاري در مناطق غرب و شرق، اختصاص و ابلاغ اعتبارات رديف هاي متفرقه و قانون بودجه سال 94بابت توسعه مناطق شرق و غرب کشور را از جمله طرح ها و پروژه هاي مهم و اولويت دار براي توسعه و امنيت پايدار و اجراي مصوبه طرح توسعه و فعال سازي محور ترانزيتي شرق کشور برشمرد.

استاندار سيستان و بلوچستان نيز با اعتقاد بر اين که بايد قوانين و مقررات تجارت با کشورهاي همسايه تسهيل و قوانين دست و پاگير در اين زمينه حذف شود، گفت: انباشت قانون به عنوان يک معضل جدي در اين رابطه مورد توجه است.

علي اوسط هاشمي ايجاد عدالت در تمام بخش ها را مورد تاکيد قرارداد و افزود: بايد نگاه عدالت محوري در همه بخش ها از جمله توسعه متوازن کشور مورد توجه قرار گيرد چرا که اين امر منجر به ايجاد اعتماد عمومي و در نهايت توسعه کشور خواهد شد.

وي پديده قاچاق در کشور را از آسيب هاي موجود در مناطق مرزي برشمرد و خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که برخوردهاي قهري و انتظامي با پديده قاچاق به تنهايي موجب کاهش اين پديده شوم در اقتصاد ما نشده است بلکه بايد با برخوردهاي نرم و به کارگيري روش هاي نوين در اين رابطه گام برداشت.

وي ارائه قانوني شفاف و به دور از ابهام در زمينه مبارزه با قاچاق کالا را خواستار شد و ادامه داد: مرز، روزنه ورود به کشورهاي خارجي است از اين رو بايد ديپلماسي بهتر و قوي تري در اين زمينه به کار گيريم. وي بازار افغانستان و پاکستان را فرصتي مناسب براي فروش محصولات توليدي استان هاي شرقي کشور دانست و تصريح کرد:بايد با ايجاد زيرساخت هاي مناسب از ظرفيت ايجاد شده به نحو مطلوب و مناسب براي توسعه اقتصاد و افزايش تراز تجاري شرق کشور استفاده کنيم.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار