کد خبر: ۹۳۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 01 February 2021

به گزارش تابناک سمنان فرانسه و آلمان روز یکشنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) تهدید کردند که به دلیل کمبود واکسن کرونا در اتحادیه اروپا، علیه شرکت دارویی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا اقدام قانونی به عمل خواهند آورد.

 

اتحادیه اروپا با شرکت آسترازنکا قراردادی برای خرید ۴۰۰ میلیون دُز واکسن آکسفورد به ارزش ۳۳۶ میلیون یورو بسته است. طبق توافق یک چهارم این تعداد باید تا قبل از پایان ماه مارس تحویل شود، این در حالی است که مسئولین شرکت آسترازنکا گفته‌اند به جای ۱۰۰ میلیون دُز تنها قادرند ۳۱ میلیون دز به اتحادیه اروپا تحویل دهند.

 

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند ممکن است آسترازنکا واکسن‌ها را به جای اتحادیه به بریتانیا تحویل داده باشد؛ در مقابل مسئولان آسترازنکا می‌گویند به دلیل بروز مشکل فنی در کارخانه تولید دارو میزان تولیدشان کم شده است.

 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ماه گذشته به طور رسمی کارزار واکسیناسیون جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری خود در برابر بیماری کووید-۱۹ را آغاز کرده‌اند. با این حال منتقدان می‌گویند واکسیناسیون در این قاره سرعت مطلوبی ندارد. تاکنون تنها ۲.۶۹ درصد جمعیت اتحادیه اروپا واکسینه شده‌اند.

 

در همین حال، روزنامه فایننشیال‌تایمز روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه گزارش داد در حالی که اورزولا فن‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا،‌ با تنش در زمینه کمبود واکسن در اتحادیه اروپا دست‌وپنجه نرم می‌کند،‌ بلژیک به دلیل سیاست جدید کنترلی در زمینه صادرات واکسن با واکنش بین المللی مواجه شده است.

 

قوانین جدید تولیدکنندگان واکسن را مجبور می‌کند که پیش از ارسال واکسن کووید-۱۹ به خارج از مرزهای این اتحادیه مجوز دریافت کنند.

 

این مساله موجب شد کانادا و ژاپن نگرانی‌هایی را با کمیسیون اروپا در زمینه قوانین جدید صادرات واکسن مطرح کنند. از سویی کره جنوبی نیز به دولت‌های اروپا در زمینه دریافت بیش از حد نیاز واکسن هشدار داد.

 

سیاست‌های جدید کمیسیون و کشورهای اروپا را قادر می‌سازد امکان انتقال واکسن از شرکت‌های تولیدکننده‌ای که اروپا به آن‌ها سفارش داده را بلوکه کنند.

 

وزیر بازرگانی کانادا بر اهمیت «باز و منعطف» ماندن زنجیره تامین کالاهای حیاتی سلامتی و بهداشتی تاکید کرده است.

 

وزیر خارجه ژاپن نیز قرار است با کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در این زمینه گفت‌وگو کند.

 

مقام‌های این کشور در زمینه اینکه اتحادیه اروپا ممکن است به دنبال جلوگیری از صادرات واکسن تا زمان برآورده شدن تقاضای داخلی باشد، ابراز نگرانی کردند. آن‌ها همچنین هشدار داده‌اند که برخی از دولت ها نسبت به واکسن‌ها «ملی‌گراتر» می‌شوند.

 

وزیر خارجه کره جنوبی هم پرسیده چرا برخی دولت‌ها به دنبال تامین حدی از ذخایر واکسن هستند که بیش از نیاز جمعیت آن‌هاست. او این مساله را موجب «اختلاف جهانی» عنوان کرده است.

 

کشورهای دیگر ، از جمله ایالات متحده آمریکا، هم قوانین یا امکاناتی برای مداخله دارند که می‌تواند صادرات واکسن را مهار کند.

 

این نگرانی‌ها و دخالت‌های نهادهای سیاسی و دولت‌های کشورهای اروپایی و آمریکا همزمان با موج جدید شیوع کرونای جهش‌یافته افزایش یافته است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: جام نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار