معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان از برگزاری سی و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور طی تاریخ 25 تا 31 شهریور در همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 16 September 2015
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان از برگزاری سی و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور طی تاریخ 25 تا 31 شهریور در همدان خبر داد.

به گزارش فارس؛ سعید بشیریان در نشست خبری به مناسبت برگزاری سی و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در همدان، اظهار کرد: این نمایشگاه به مدت 6 روز از تاریخ 25 تا 31 شهریور در سالن ورزشی شهید یونسی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین کنگره پزشکی هسته‌ای کشور همزمان با افتتاح سی و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در همدان، گفت: مدت زمان برگزاری کنگره نیز سه روز است که از 25 تا 27 شهریورماه ادامه خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای بیان کرد: صنعت هسته‌ای کشور بعد از پیروزی انقلاب خصوصاً در دهه‌ اخیر با وجود اینکه رشد قابل توجهی داشته، اما با چالش‌هایی نیز همراه بوده که هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی افراد متخصص و دانشگاهی با جنبه‌های مختلف دستاوردهای هسته‌ای است.

وی با بیان اینکه شورای همکاری علمی سازمان انرژی اتمی در قالب برگزاری نمایشگاه تخصصی سعی در ارائه دستاوردهای هسته‌ای دارد، گفت: این شورا با همکاری دانشگاه‌های کشور تاکنون 31 نمایشگاه هسته‌ای را در استان‌های کشور برگزار کرده است.

بشیریان با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هسته‌ای طی سال 87 در تهران، افزود: آخرین نمایشگاه هسته‌ای نیز در دانشگاه تبریز برگزار شده و امسال نیز دانشگاه علوم پزشکی همدان میزبان برگزاری سی و دومین دوره آن است.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه تخصصی فرصتی برای آشنایی نزدیک با صنعت هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: از آنجا که این صنعت کاملاً جدید است آگاهی‌بخشی میان دانشگاهیان و متخصصان اهمیت بسزایی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای مهم صنعت هسته‌ای در بحث پزشکی هسته‌ای؛ رادیودارو است، افزود: برخی از ابهامات در اذهان عمومی نسبت به این صنعت وجود دارد که با برگزاری نمایشگاه می‌توان آنها را رفع کرد.

وی با اشاره به عمومی بودن دستاوردهای هسته‌ای، بیان کرد: دسترسی آسان دانشگاه به چکیده آخرین دستاوردهای هسته‌ای و رفع ابهامات خصوصاً از جنبه ایمنی و زیست‌محیطی مورد توجه است.

بشیریان با اهمیت به جذب نخبگان از میان دانشجویان، تقویت روحیه خودباوری و معرفی کاربردهای کلی صنعت هسته‌ای در کشاورزی و پزشکی در برگزاری این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه شامل سه بخش است که در قالب 23 غرفه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بخش چرخه سوخت که مربوط به استخراج و مرحله غنی‌سازی اورانیوم می‌شود، ادامه داد: معرفی تولید انرژی در نیروگاه بوشهر و نیز کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان از وجود 400 قلم دستاورد صنعت هسته‌ای در این نمایشگاه خبر داد و گفت: 225 قلم مربوط به کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای و 175 قلم مربوط به چرخه سوخت و نیروگاه تولید انرژی است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای به صورت سیار برگزار می‌شود و دبیرخانه دائمی در دانشگاه‌ها و استان‌ها ندارد، در ادامه با اشاره به وضعیت دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به این دستاورد، افزود: در حال حاضر سایت مجموعه هسته‌ای در همدان وجود ندارد.

بشیریان با اشاره به کاربرد هسته‌ای در استان، گفت: در حال حاضر این صنعت در همدان از طریق گامااسکن در تشخیص بیماری قلب و عروق مورد استفاده است.

وی با بیان اینکه دستگاه گامااسکن در بیمارستان قلب اکباتان مورد اسفاده قرار می‌گرفت، افزود: این دستگاه به بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان منتقل شده و در آینده نزدیک دو دستگاه گامااسکن در این بیمارستان به کار گرفته خواهد شد.

رفع مشکل رادیودارویی با راه‌اندازی مرکز جامع سرطان غرب کشور

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در بحث استفاده از رادیودارو در استان با محدودیت روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: با سفر هئیت دولت به استان کلنگ تاسیس مرکز جامع سرطان غرب کشور در همدان زده شد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال 95 شاهد راه‎اندازی این مرکز در استان باشیم تا ضعف‌های موجود برطرف شود.

بشیریانبا بیان اینکه همواره برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای خروجی خوبی داشته، تصریح کرد: با برگزاری این نمایشگاه؛ مردم از ابتدای صنعت هسته‌ای آشنا خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه طریقه کار کردن سانتریفیوژها برای بازدیدکنندگان توضیح داده خواهد شد، بیان کرد: بسیاری از مردم درخصوص کاربردهای هسته‌ای به ویژه در بخش رادیوداروها که خدمات ارزنده‌ای دارد، اطلاع ندارند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در سال رادیوداروی یک میلیون و 200 هزار نفر از بیماران سرطانی از طریق سازمان انرژی اتمی تهیه می‌شود.

وی با اشاره به حضور یکی از معاونین سازمان انرژی اتمی طی برگزاری نمایشگاه در همدان گفت: بازدید دانشگاهیان از این نمایشگاه در اولویت است، اما محدودیتی به حضور سایر افراد نیست.

بشیریان ادامه داد: با هماهنگی سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش می‌توان پذیرای دانش‌آموزان و فرهنگیان نیز بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود روزانه 2 هزار و 500 تا 3 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کنند، گفت: بازدیدکنندگان در قالب گروه‌های 20 تا 25 نفر می‌توانند با دستاوردهای صنعت هسته‌ای آشنا شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه با اشاره به برگزاری نوزدهمین کنگره پزشکی هسته‌ای کشور در همدان تصریح کرد: این کنگره به صورت سالانه برگزار می‌شود که هم‌اندیشی و تبادل‌نظر بین پزشکان از جمله اهداف برگزاری آن است.

وی از حضور رئیس انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور در این کنگره خبر داد و گفت: متخصصان پزشکی هسته‌ای کشور در این کنگره حضور خواهند داشت.

بشیریان با بیان اینکه 150 مقاله به این همایش رسیده که 67 مقاله به صورت سخنرانی و 37 مقاله به صورت پوستر است، افزود: صنعت هسته‌ای در محیط دانشگاهی طی دوران تحریم دستاوردهای خوبی داشته و به رشد خوبی رسیده که امیدواریم در آینده نیز شاهد این پیشرفت باشیم.

وی از برگزاری مسابقه علمی در میان بازدیدکنندگان از نمایشگاه دستاورد هسته‎ای خبر داد و گفت: از موضوعات ارائه شده در غرفه‌ها 15 سئوال استخراج می‌شود و به چهار نفر که پاسخ صحیح می‌دهند در پایان هر روز به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان زمان بازدید نمایشگاه را از 9 تا 13 و از 16 تا 20 اعلام کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار