بهزاد محمدی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: زمان صحیح کوچ عشایر و ورود آن‌ها به مناطق ییلاقی اوایل اردیبهشت ماه است و لازم است از کوچ زود‌تر از این موعد پرهیز شود.
کد خبر: ۹۵۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ 22 March 2021

بهزاد محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: استقرار عشایر در مناطق ییلاقی بر اساس تقویم کوچ باید ۱۵ اردیبهشت ماه باشد، اما عملا در برخی از مناطق با توجه به خشک سالی، خصوصا خارج از استان برخی از عشایر کوچ سنتی را به صورت پیاده شروع کرده اند که طبیعتا این افراد ۳۰ تا ۴۵ روز در راه هستند و همان اوایل اردیبهشت ماه به مناطق ییلاقی می‌رسند.

وی افزود: علی رغم این که ما متوجه مشکلات خشکسالی هستیم، اما توصیه ما به عشایر این است که بخاطر بحث کرونا و جلوگیری از شیوع آن و موضوع عدم اجازه منابع طبیعی در ورود عشایر به مراتع در مناطق ییلاقی، از کوچ زود هنگام بپرهیزند، زیرا زمانی باید به مراتع وارد شوند که مرتع رشد اولیه علوفه را داشته باشد که باعث تخریب مراتع نشود که بعضا جریمه‌هایی را هم در پی دارد.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: به همین خاطر از عشایر عزیز تقاضا داریم که اولا کوچ زود هنگام نداشته باشند و حتی با تاخیر کوچشان را انجام دهند و ثانیا حتی المقدور بخاطر حفظ حال خود و بیماری کرونا و همچنین مسیری که دارند به صورت ماشینی کوچ کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: با دانشگاه علوم پزشکی، بسیج، نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و سایر ادارات مربوطه مکاتباتی در خصوص تمهیدات زمان کوچ، امنیت مسیر ها، خدمات پزشکی و غربالگری در گلوگاه‌ها داشته ایم.


وی گفت: کوچ عشایری که در مناطق گرمسیری داخل استان مثل قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و مناطقی از ثلاث باباجانی مستقر هستند هنوز شروع نشده و انتظار ما این است که حداقل تا اردیبهشت ماه در مناطق قشلاقی حضور داشته باشند.

محمدی در پایان تاکید کرد: خدمات آب رسانی سیار، تامین علوفه، آرد و سایر خدمات مورد نیاز عشایر را کماکان تا زمان حضور آنان در مناطق قشلاقی ادامه خواهیم داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار