جمعیت روستایی استان فارس یک میلیون و ۴۵۷ هزار نفر است که یک سوم از آنان در ۷۵۰ روستا زندگی می‌کنند و با تانکر آبرسانی می‌شوند.
کد خبر: ۹۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶ 16 September 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم: « در استان فارس حدود 4 هزار و 234 روستا با جمعیت یک میلیون و 457 هزار نفر وجود دارد که در حال حاضر 750 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود » این مطلبی است که علی بوستانی، مدیر عامل آبفای روستایی استان فارس در دیدارش با مدیرکل صداو سیمای فارس مطرح کرد.

جمعیت این 750 روستا بنا به آمار موجود نزدیک به 502 هزار و 190 نفر است و این یعنی یک سوم از جمعیت روستایی استان فارس با مشکل آب روبه‌رو هستند.

در گذشته قنات‌ها و چشمه‌ها منبع آبی مناسب برای روستاها بود اما اکنون بنا به گفته محمدمهدی شریفی، مدیر حفاظت منابع آبهای زیرزمینی استان فارس، بیش از 50 درصد از قنات‌های استان خشک شده است.

به گفته شریفی 80 درصد آب مصرفی استان فارس از طریق سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود و در حال حاضر از هزار و 611 رشته قنات در استان فارس بیش از 50 درصد به دلیل خشکسالی و حفر چاه در اطراف آنها خشک شده‌ است.

وی می‌افزاید: قنات‌ها یکی از منابع آب‌های زیرزمینی است که باید با حفظ حریم آنها و لایروبی به موقع مانع خشک شدن این منابع شد.

مدیرعامل آبفای روستایی فارس  نیز گقته است که در استان فارس هزار و 800 حلقه چاه و قنات وجود دارد که 650 حلقه چاه از این منابع آبی در شش سال گذشته با کاهش شدید آب مواجه شده‌اند.

خشکسالی‌ها و افت سفره‌های زیرزمینی علاوه بر اینکه کمیت آب را تهدید می‌کند، منجر به کاهش کیفیت آب نیز می‌شود و به همین دلیل استفاده از سیستم‌های نوین برای تصفیه آب امری ضروری است به ویژه اینکه به گفته بوستانی آب 170 روستای استان فارس از کیفیت مناسب برای شرب برخوردار نیست.

وی می‌گوید: 83 دستگاه آب شیرین‌کن کیفیت آب روستاهای استان فارس را کنترل می‌کند و نزدیک به 15 تا 20 دستگاه آب شیرین‌کن دیگر باید راه‌اندازی شود و هزینه راه‌اندازی هر دستگاه آب شیرین‌کن بسته به ظرفیت آن برای تولید آب متغیر است.

بوستانی می‌افزاید: ظرفیت تولید آب در شبانه‌روز توسط این 83 دستگاه از 5 مترمکعب تا 700 مترمکعب است و هزینه نصب یک دستگاه آب شیرین‌کن با تجهیزات موجود 35 میلیون تومان است.

به گفته مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس نحوه توزیع آب‌ شیرین‌کن‌ها براساس جمعیت روستاها است و در حال حاضر 36 هزار خانوار از آب حاصل از دستگاه‌های آب شیرین‌کن بهره‌مند می‌شوند.

سال‌هاست که بحث انتقال آب از سد درودزن به شهرهایی چون خرامه، زرقان و شیراز وجود دارد  و جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز بارها تسریع در این امر را مورد تاکید قرار داده است.

وی معتقد است که برای رفع محدودیت‌های شدید تامین آب در شهر شیراز و روستاهای تابعه راهی جز تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز وجود ندارد بنابراین دولت باید حجم بیشتری از منابع بودجه را برای این خط پیش‌بینی و از راه‌های مختلف به این پروژه تزریق کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از یک مسئله نگران‌کننده پرده بر می‌دارد و آن اینکه در صورتی که تا سال آینده این خط مورد بهره‌برداری قرار نگیرد از طریق چاه‌های آهکی نمی‌توان پاسخگوی رشد سریع تقاضا برای آب در شیراز بود.

بوستانی، مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس نیز در این باره گفته است با طراحی و تدوین طرح انتقال آب شرب روستاهای خرامه، بخش زرقان و غیره از محل سد درودزن به روش BOT  به تعداد 96 روستا و 143 هزار و 704 نفر آبرسانی می‌شود.

حسن فیاض‌پور، مدیرکل بحران استانداری فارس، از تحقق 30 درصد از اعتبار خشکسالی استان فارس در سال گذشته می‌گوید و اینکه این میزان تنها برای آب شرب روستاها، عشایر و تمامی شهرستان‌های استان هزینه شده است.

به گفته  فیاض‌پور امسال 447 میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان فارس اختصاص یافته  و این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به استان فارس ابلاغ شده است.

آبرسانی سیار به بیش از 700 روستا و جیره‌بندی آب در برخی شهرها از جمله فسا و قطرویه نی‌ریز نشان از جدی بودن بحران آب در استان فارس دارد و آن طور که مدیرکل بحران فارس گفته است در صورتی که پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم رخ ندهد، حتی آب شیراز هم جیره‌بندی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار