رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 20 درصد تولید ناخالص بخش کشاورزی مربوط به تولید محصولات باغی است که در این استان از جایگاه خاصی برخوردار است.
کد خبر: ۹۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶ 17 September 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عدیل سروی صبح امروز در جلسه بررسی طرح توسعه باغات در اردبیل، اظهار کرد: استان اردبیل از مناطق مستعد توسعه باغات است به طوری که کشورمان رتبه سوم دنیا را در کشت و عمل‌آوری محصولات متنوع باغی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه استان اردبیل نیز جزء استان‌های مستعد در حوزه تولید محصولات سردرختی گفت: 38 هزار هکتار از اراضی این استان را باغات تشکیل می‌دهد که با 30 نوع تولید محصول میوه و سردرختی سعی‌مان بر این است تا بتوانیم اقدامات و فعالیت‌هایمان را در مناطق مختلف استان به ویژه مشگین‌شهر، خلخال، پارس‌‌آباد و کوثر در کشت و توسعه محصولات باغی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: سالانه 12 هزار هکتار از باغات استان به تولید سیب، 7 هزار هکتار به تولید هلو و شلیل، 4 هزار و 500 هکتار به تولید گردو و 2 هزار و 200 هکتار نیز به تولید انگور با محوریت مشگین‌شهر اختصاص می‌یابد.

سروی تصریح کرد: سالانه 350 هزار تن محصولات سردرختی در این استان تولید می‌شود که ارزش افزوده آن می‌تواند با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بیشتر و بهتر نیز باشد.

این مسئول با بیان اینکه تنها 5 درصد مساحت 780 هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان را باغات تشکیل می‌دهد، افزود: از نظر وزن نیز تولیدات باغی واقعی ما 10 درصد کل تولیدات کشاورزی استان اردبیل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه 20 درصد ارزش افزوده و تولید ناخالص بخش کشاورزی مربوط به محصولات باغی است، ادامه داد: در کنار مشکل کمبود منابع آب دومین چالشی که ما در بخش کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان است که سبب شده ضایعات ما به‌ویژه دربخش باغات بیشتر باشد.

سروی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی آمادگی دارد در اجرای سرمایه‌گذاری‌ها و احداث واحدهای مختلف در مناطق مختلف استان به‌ویژه احداث سردخانه و صنایع تبدیلی و تکملیی از سرمایه‌گذاران حمایت کند که در این زمینه پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی و واگذاری زمین به صاحبان طرح‌ها در اولویت قرار گرفته است.

وی گفت: ما در کنار این اقدامات در تغییر کاربری، صدور مجوزها، و ایجاد برخی از مزیت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری اقداماتمان را انجام می‌دهیم و تلاشمان بر این است تا بتوانیم در این زمینه گام‌های اساسی و جدی را برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: در همین زمینه مجوز احداث دو سردخانه در مشگین‌شهر با تامین منابع مالی ارائه شده و تلاش جدی بر این است تا به اجرایی شدن و احداث این سردخانه‌ها و صنایع تکمیلی و تبدیلی اقداماتی جدی انجام شود.

سروی عنوان کرد: در کنار این امر ما برای اینکه بتوانیم کشت و توسعه باغات با محصولات متنوع و قدرت نگهداری بالای آنها را با ارزش افزوده بیشتر نظیر پسته و گردو توسعه بدهیم، 25 هزار اصله نهال پسته در بین باغداران توزیع کردیم تا به جای گرایش به تولید محصولات سردرختی که زود فاسد شده و از بین می‌روند و ضایعات آنها نیز بالا است به کشت و عمل‌آوری محصولات اقدام شود.

وی در مورد پرداخت خسارت به باغداران تاکستان‌های مشگین‌شهر افزود: هر چند بارش‌های اخیر اسباب خوشحالی کشاورزان شده است اما در فصل برداشت انگور در تاکستان‌های مشگین‌شهر خسارت‌هایی را متوجه آنها کرده است که به همین جهت تلاش جدی ما بر این است تا بتوانیم از طریق صندوق بیمه پوشش بیمه‌ای و پرداختی‌ها را به باغدارانی که متضرر شده‌اند به انجام برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: بررسی‌ها در این زمینه با مراجعه خود باغداران به محل بیمه از طریق بانک کشاورزی و صندوق بیمه در حال انجام است که امیدواریم هر چه سریع‌تر با این پرداختی‌ها مشکلات و نارسایی‌های احتمالی برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار