کار فرهنگی در استان همدان با مشکلاتی روبروست؛ نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی با اخطار تعطیلی مواجه می‌شود، گویا جریانی مقابل اقدامات فرهنگی ایستاده و دستگاه‌های فرهنگی استان هم خواب هستند.
کد خبر: ۹۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 20 September 2015

کار فرهنگی در استان همدان با مشکلاتی روبروست؛ نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی با اخطار تعطیلی مواجه می‌شود، گویا جریانی مقابل اقدامات فرهنگی ایستاده و دستگاه‌های فرهنگی استان هم خواب هستند.

به گزارش  فارس، مدیران و مسئولان فرهنگی همواره در سخنرانی‌ها و همایش‌ها از تهاجم فرهنگی و هجمه‌ای می‌گویند که قرار است نسل جوان را به بیراهه بکشد و صد البته این هجمه برای اقشار و سنین مختلف با شکل‌های متفاوتی از سوی دشمنان انجام می‌شود.

جوانان دانشجو امروز در جامعه با هجمه شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای مواجه هستند که سعی دارند بسیاری از رفتارهای نامناسب را هنجار جلوه دهند و کودکان و نوجوانان در برابر سیل و هجوم تصاویر، نقش‌ها و طرح‌هایی قرار گرفته‌اند که بر نوشت‌افزارها حک شده و در نهایت این نقش‌ها و رنگ‌ها ناخودآگاهی را هدف گرفته است که در دراز مدت تأثیر خود را خواهد گذاشت.

مدیران تنها در جلسات و همایش‌ها نگرانند

مدیران فرهنگی استان بارها در جلسات مختلف نگرانی و دغدغه خود را از وجود نوشت‌افزار با طرح‌های غربی و نامناسب با فرهنگ جامعه عنوان کرده‌اند، اما آنچه امروز در همدان دیده می‌شود متأسفانه مدیران پایتخت تاریخ و تمدن تنها در بخش شفاهی و گفتار دغدغه دارند و آنجا که باید عمل کنند، ترجیح می‌دهند خود را کنار بکشند.

کارشناسان حوزه روانشناسی کودک و نوجوان بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که وجود برخی بازی‌های کامپیوتری و درج تصاویر قهرمانان این بازی‌ها بر روی نوشت‌افزارها می‌تواند در دراز مدت تأثیر سوء بر روح و روان کودکان و نوجوانان بگذارد.

یکی از ملموس‌ترین مثال‌ها در این حوزه انزوای کودکان و نوجوانانی است که الگویی مناسب برای آنها در جامعه معرفی نشده و با پناه بردن به فضاهای مجازی و بازی‌های مختلف نوعی از خشونت پنهانی و خاموش در درون‌شان در حال شکل‌گیری است.

حال با توجه به اهمیت موضوع، اینکه می‌طلبد مدیران فرهنگی با رایزنی و تلاش و البته همکاری با بخش تولید و اهالی اقتصاد فکری به حال موضوع کنند.

در استان همدان با داشتن تعداد بسیار عارف، شاعر، فیلسوف و شخصیت‌های نامدار و شهدای گرانقدری که هریک می‌توانند الگوی مناسبی برای کودکان و نوجوانان باشند، پرسش اساسی این است که چرا دستگاه‌ها و متولیان امر در این حوزه تلاشی درخور و فراگیر انجام نمی‌دهند.

در همین خصوص می‌توان به این نکته اشاره کرد که شخصیت‌هایی همچون میر سید علی همدانی، عین‌القضات، رضی‌الدین آرتیمانی و بسیاری از دیگر بزرگان این دیار هنوز برای قشر نوجوان شناخته شده نیستند و شناخت از این افراد به نام خیابان و میدان و یک محله محدود شده‌اند.

معرفی شهدا تنها به نام خیابان و کوچه محدود نشود

در سال‌های دفاع مقدس دیار الوند شخصیت‌هایی را به خود دید و تقدیم انقلاب کرد که به طور قطع دیگر نظیر آنها را نخواهیم دید و به علت کوتاهی‌ها و اکتفا به سخنرانی و مراسم‌های کلیشه، امروز کودکان و نوجوانان پایتخت تاریخ و تمدن قهرمانان استان خود در سال‌های دفاع مقدس را نمی‌شناسند.

همه این موارد مقدمه‌ای است تا به این نکته برسیم که هجمه فرهنگی دشمن بسیار شدید است و نسل جوان و نوجوان و کودکان ما را هدف گرفته و این هجمه نیازمند دفاع است و کودکان و نوجوانان این دیار باید در برابر این مهم تقویت شوند.

لزوم ترویج نوشت افزار ایرانی- اسلامی و خواب دستگاه‌های فرهنگی

توجه به نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصت‌ها و فرهنگ این مرز و بوم یکی از کارهای واجب بوده که نیازمند تلاش بسیار است.

در همین خصوص مؤسسه فرهنگی رواق بر اساس تکلیف و وظیفه اقدام به برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی کرده و البته گفته می‌شود که این برنامه با مجوز شهرداری همدان انجام شده و با گذشت چند روز از این کار، فروشگاه لوازم‌التحریر البته با طرح و نقش‌های غربی درست در مقابل این نمایشگاه و در پیاده‌رو دانشگاه بوعلی برپا شده است.

مدیر مؤسسه رواق درباره چگونگی برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در همدان و ضرورت برپایی این نمایشگاه و البته نحوه برخورد مسئولان استان و شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ترویج لوازم‌التحریر با طرح‌های ایرانی و اسلامی یکی از مباحث فرهنگی قابل توجه است که مدیران ارشد کشور همواره بر آن تاکید داشته‌اند اما به نظر می‌رسد که این تأکیدها در انجام و اجرا مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

تلاش رواق ترویج نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی و موانع پیش‌رو

مسعود صالحی اظهار کرد: به دلیل ضرورت ترویج استفاده از نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی و تأثیر نامناسب لوازم‌التحریر با طرح‌های غربی و نامناسب با فرهنگ جامعه بر ذهن و روان دانش‌آموزان و کودکان، مؤسسه فرهنگی رواق لازم دید که در این حوزه وارد شود و رسالت خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در اساسنامه مؤسسه توزیع اقلام فرهنگی نیز ذکر شده است، بیان کرد: به همین منظور به استانداری همدان مراجعه کردیم و درخواست خود را مبنی بر نظارت و ساماندهی در حوزه نوشت‌افزار و ترویج نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی مطرح کردیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی رواق افزود: در ابتدای کار و مراجعه مسئولان برای این برنامه، کار را به بعد از سفر رئیس‌جمهور به همدان وعده دادند و گفتند بعد از سفر با فروشندگان لوازم‌التحریر و اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد و یک هفته به فروشندگان فرصت داده می‌شود تا به تهیه و فروش نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: مسئولان استانداری همچنین عنوان کردند که بعد از این مهلت اگر فروشندگان این اقلام را تهیه نکرده و برای فروش اقدام نکردند، اقدام به انجام کاری خواهیم کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن اینکه با گذشت زمان بعد از سفر و مهلت‌های مختلف برای جلسه و اتفاقات دیگر، به این نتیجه رسیدیم که عملاً زمان از دست می‌رود و زمان بازگشایی مدارس است و دیگر کاری نمی‌توان انجام داد.

وی گفت: در همین راستا پس از سفر رئیس‌جمهور مراجعه کردیم و پیشنهاد برگزاری نمایشگاه فروش نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی را مطرح کردیم و این در حالی است که بنا بر نامه قائم مقام وزیر کشور مبنی بر ترویج نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی دستگاه‌های مربوطه باید در این خصوص اقدام کنند.

برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در 5 نقطه از همدان

مدیر مؤسسه فرهنگی رواق با اشاره به اینکه در نهایت پس از رایزنی با شهرداری مجوز برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در همدان را دریافت کردیم، بیان کرد: نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی در پنج نقطه از شهر همدان در پارک‌های مردم، کودک، میدان باباطاهر، پارک شهدای خضر و پارک شهرک مدنی با مجوز شهرداری برپا شد.

وی افزود: در هر نمایشگاه 10 غرفه برای فروش لوازم‌التحریر ایرانی - اسلامی فعالیت می‌کنند و این اقلام از 42 تولیدکننده نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی تهیه شد.

صالحی خاطرنشان کرد: نماینده ولی فقیه در استان نیز از این برنامه حمایت و این اقدام را تأیید کردند.

برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار با طرح‌های غربی به بهانه ایجاد اشتغال

وی بیان کرد: با گذشت چند روز فروشگاه لوازم‌التحریر با طرح‌های غربی در مقابل نمایشگاه واقع در پارک مردم و در پیاده‌روی جلوی دانشگاه بوعلی برپا شد. با پیگیری و مراجعه به شهرداری درباره مجوز این نمایشگاه سؤال شد و شهرداری عنوان کرد که این نمایشگاه با تأیید استانداری برگزار شده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی رواق افزود: نمایشگاه نوشت‌افزار با طرح‌های خارجی و غربی با نام ایجاد اشتغال برای معتادان نجات یافته برپا شده است و البته این کار نمی‌تواند اشتغال پایدار را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای معتادان نجات یافته اقدام بسیار خوبی است، اما نباید به قیمت تقابل با برنامه‌ای دیگر و اشتغال مقطعی انجام شود که پایه تأثیرات نامناسب و برخی ناهنجاری‌هاست.

صالحی با بیان اینکه با برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار با طرح غربی از طرف شهرداری به ما اعلام شد که باید نمایشگاه را جمع کنید، اظهار کرد: در این باره به شهرداری گفتیم اگر در بازار، لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی وجود دارد و عرضه می‌شود، مشکلی نیست و نمایشگاه را تعطیل می‌کنیم.

شهرداری نمایشگاه لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی را تعطیل می‌کند

وی خاطرنشان کرد: به شهرداری اعلام کردید اگر فروشندگان لوازم‌التحریر به دلیل برگزاری نمایشگاه با مشکل اقتصادی مواجه شدند، مؤسسه حاضر است تا نوشت‌افزار با طرح‌های ایرانی و اسلامی را در اختیار آنها قرار دهد.

صالحی افزود: بحث تعطیلی و جمع کردن نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی با میانجیگری امام جمعه فعلاً حل شده، اما باز از ظهر پنج‌شنبه از شهرداری چندین بار تماس گرفته‌اند که تا فردا فرصت دارید نمایشگاه را تعطیل کنید و در غیر این صورت به دلیل سد معبر نمایشگاه جمع می‌شود!

جریانی در مقابل کار فرهنگی و حمایت از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی

وی با تأکید بر اینکه یک جریان فرهنگی برای ترویج نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی شکل گرفته که متأسفانه برخی در مقابل آن ایستاده‌اند، یادآور شد: سؤال اساسی این است که چه دستگاه و نهادی وظیفه حمایت از ترویج نوشت‌افزار با طرح‌های ایرانی و اسلامی را بر عهده دارد.

مدیر مؤسسه فرهنگی رواق درباره قیمت نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی نیز گفت: همه اقلام در این نمایشگاه حداقل 25 درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار اخطار به نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی نمایشگاه روبرو با طرح‌های غربی تاکنون هیچ اخطاری نگرفته است.

حال با همه این مباحث، این سؤال به ذهن خطور می‌کند که آیا برخی از دستگاه و نهادهای فرهنگی وظیفه خود را فراموش کرده و تحت تأثیر فشار می‌خواهند فرهنگ ایرانی- اسلامی در جامعه کمرنگ شود.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت در کجای این اتفاق قرار دارند و آیا می‌توانند موضع خود را به طور شفاف برای اذهان عمومی بیان کنند که آیا برپایی نمایشگاه عرضه نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی با طرح‌های شهدای انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس و یا تصاویر شخصیت‌های آشنایی ایرانی برای کودکان در همدان مشکل دارد؟

سر آخر اینکه به نظر می‌رسد این روزها دستگاه‌های فرهنگی استان بیشتر درگیر کار سیاسی و جناحی هستند تا اینکه به وضعیت فرهنگی رسیدگی و از اینگونه اقدامات حمایت کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار