شهرام کرمی خبر داد:
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، با اشاره به مشکلات عشایر استان در تامین علوفه دام‌هایشان با توجه به کم‌بارشی امسال، خروج هرگونه محموله کاه و کلش از استان را ممنوع کرد.
کد خبر: ۹۷۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 29 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه شهرام کرمی امروز با بیان اینکه امسال یکی از کم بارش‌ترین سال‌های یک دهه اخیر است، اظهار داشت: با توجه به شیوه زندگی، کوچ‌نشینی، دامپروری و نوع معیشت بخشی از جمعیت استان که تحت تاثیر شرایط اقلیمی بوده، کاهش بارندگی‌ها پیامدهایی منفی را برای زندگی آن‌ها به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: کمبود بارندگی‌ها به شدت میزان پوشش گیاهی و مرتعی مناطق استقرار این جمعیت را کاهش داده تا جایی که طبق آمارها حداقل ۱۲۰ هزار تن تولید علوفه در مراتع و زیر اشکوب جنگل‌های استان کاهش پیدا کرده که در نهایت می‌تواند به از بین رفتن دامداری در و افزایش بی‌رویه قیمت دام در استان نیز منتهی شود.

دادستان کرمانشاه افزود: در این راستا حسب گزارش‌های واصله کاه و کلش در سطح استان با قیمت‌های نامتعارف خریداری شده و به استان خارج می‌شود که این موضوع موجبات بروز مشکلات متعددی را برای دامداران به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: بنابراین، تعدادی از افراد غیربومی از استان‌های دیگر با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و ادوات پیشرفته کاه و کلش پس‌چر مزارع کشاورزی استان را در سطح گسترده و با قیمت‌های نامتعارف خریداری برداشت و ضمن بسته‌بندی به مقاصد خارج از استان و گاها خارج از کشور منتقل می‌کنند.

کرمی گفت: این مسئله باعث شده تا دامپروران استان جهت تعلیف دام‌های خود با کمبود علوفه مواجه شوند و از سوی دیگر این اقدام بالا رفتن قیمت کاه و کاهش تولیدات دامی و افزایش قیمت این محصول و در نهایت نارضایتی عشایر و دامداران استان را به‌دنبال داشته است، این در حالی است که کرمانشاه به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی و دامپروری در سطح کشور بشمار می‌رود.

وی متذکر شد: با توجه به موارد گفته شده و با توجه به شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا که منجر به کاهش نیرو در بخش کشاورزی و دامداری و همچنین تغییرات در سیاست‌های صادراتی بسیاری از کشورهای جهان شده و این موضوع در کوتاه مدت منجر به برنامه‌ریزی و هشدار بسیاری از کشورهای منطقه در زمینه امنیت غذایی شده و از سوی دیگر با در نظر گرفتن وضعیت کنونی قیمت ارز که منجر به ارزش چند برابری قیمت محصولات مختلف کشاورزی در کشورهای همسایه شده، احتمال قاچاق آن را توسط دلالان و افراد سودجو چند برابر می‌کند.

دادستان کرمانشاه اعلام کرد: بنابراین بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از عشایر به ویژه در مناطق محروم و دستورات رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم حمایت قرار قانونی از عشایر و همچنین به به منظور صیانت از حقوق عمومی مقرر است تا پایان تابستان سال جاری فرماندهی پلیس راه استان از هرگونه خروج محموله‌های کاه و کلش به خارج از استان جلوگیری کند.

وی افزود: همچنین فرماندهی انتظامی استان به پاسگاه‌های استان ابلاغ کند که اقدامات پیشگیرانه لازم را اجرایی کنند.

کرمی اضافه کرد: همچنین تعاونی‌های عشایری به همراه ۱۱ شرکت تعاونی عشایر آمادگی دارند تا نسبت به خرید و ذخیره‌سازی کاه و کلش مکشوفه با قیمت‌های مصوب اقدام و آن را در اختیار عشایر قرار دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار