نایب رییس انجمن قلم ایران:
پدرام پاک‌آیین، در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین گفت: جا دارد از تمام کسانی که به زنده شدن و تداعی این نام اهتمام داشته‌اند، تشکر کنم. درباره این روز سخن‌ها بسیار زیاد است، اگر چیزی ارزشمندتر و گران‌قدرتر از کلام و کلمه بود، خداوند آن را بر بشر نازل می‌کرد. قدر این گوهر آنچنان که باید در جامعه ما شناخته نیست، ما با تکریم اهل قلم فارغ از تعارفات و شعارها فاصله بسیاری داریم. نگاه کلان دستگاه‌های اجرایی و دولت‌ها به فرهنگ نیازمند تغییر اساسی است.
کد خبر: ۹۷۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲ 06 July 2021

به گزارش تابناک رضوی به نقل از پرسون، نایب رئیس انجمن قلم ایران، در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره جایزه قلم زرین عصر امروز، ۱۴ تیرماه، همزمان با بزرگداشت روز قلم در کتابخانه مرکزی پارک شهر که با حضور رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حدادعادل و جمعی از اهالی قلم و ادب برگزار شد و با اشاره به اینکه روز قلم یکی از مناسبت‌های مهم فرهنگی در کشور است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: جا دارد از تمام کسانی که به زنده شدن و تداعی این نام اهتمام داشته‌اند، تشکر کنم.

درباره این روز سخن‌ها بسیار زیاد است، اگر چیزی ارزشمندتر و گران‌قدرتر از کلام و کلمه بود، خداوند آن را بر بشر نازل می‌کرد. قدر این گوهر آنچنان که باید در جامعه ما شناخته نیست، ما با تکریم اهل قلم فارغ از تعارفات و شعارها فاصله بسیاری داریم. نگاه کلان دستگاه‌های اجرایی و دولت‌ها به فرهنگ نیازمند تغییر اساسی است.

وی با بیان اینکه فرهنگ جوهر همه حوزه‌ها است، ادامه دارد: اگر امروز مسئله معیشت و اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، بخش مهمی از آن به فرهنگ عمومی ما و فرهنگ تولید و صرفه‌جویی در منابع ملی و همکاری جمعی بازمی‌گردد. انتظار نداریم آثار ادبی و هنری این مسائل را حل کند، اما آثار ادبی می‌تواند در اعتلای روح جمعی ما مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

پیام تسلیت نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت به حسین انتظامی
تبریک رسانه پرسون برای انتخاب پدرام پاک آیین به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات
اولین پیام روز قلم، پیام رویکرد و گرایش فرهنگی داشتن در همه تصمیمات در کشور است؛ یعنی جهت‌گیری کلی و کلان دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باید فرهنگی باشد؛ چرا که فرهنگ زیرساخت نظام جمهوری اسلامی است. لازم است حوزه‌هایی از کار فرهنگی که در نقطه شکست بازار بوده است و برای کسی سود و صرفه نداشته که در بخش خصوصی به آن پرداخته شود و به همین خاطر دولت‌ها تولیت آن را برعهده داشتند، احیا شود؛ چرا که در سال‌های گذشته این دست از فعالیت‌ها کم و بیش تعطیل شده است.

پاک‌آیین با تأکید بر اینکه باید چرایی برگزاری جشنواره‌ها تبیین شود، یادآور شد: تنها هدف گرد هم آمدن و تجلیل از آثار نیست. جشنواره‌ها هر کدام دستگاه سنجشی هستند، ترازویی هستند برای معیار قرار دادن ارزش‌های هنری و ادبی و انطباق آنها با وضع موجود جامعه اینگونه جشنواره کارکردی اجتماعی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار