مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: بهزیستی دراجرای قانون حمایت از معلولان مطالبه‌گر است و در این راستا سامانه ثبت تخلف از قوانین حمایت از معلولان راه اندازی شده است.
کد خبر: ۹۷۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱ 12 July 2021

به گفته مدیرکل بهزیستی استان استان اصفهان در صورتی که به بهانه های مختلف جمعیتی طرح غربالگری حذف شود صد درصد آمار معلولان افزایش پیدا می کند.

ولی الله نصر با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی "بهزیستی در گام دوم، هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده" عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۳ هزار نفر دارای معلولیت در استان شناسایی و تحت پوشش هستند این در حالی است که ۱۰ هزار نفر خانواده های تحت پوشش امور اجتماعی هستند که خدمات مستمری دریافت می‌کنند، ‌ این در حالی است که سالانه ۲۰ درصد افراد تحت پوشش را باید توانمند و ۲۰ درصد جایگزین کنیم، اما شاید در اجرای این برنامه خیلی موفق نباشیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در راستای آماده سازی شهر اصفهان برای سالمندان اقداماتی انجام شده است سیاست و برنامه پیش بینی شده این است که مراکز روزانه آموزش سالمندان را گسترش دهیم و مشکلات این قشر جامعه را پیشگیری و مدیریت کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس، ابراز عقیده کرد: سازمان بهزیستی مخالف حذف غربالگری جنین در طرح مجلس است. سال هاست داریم غربالگری می‌کنیم تا از تولد نوزادان معلول پیشگیری کنیم، اما اگر به بهانه افزایش جمعیت غربالگری حذف شود صدر در صد آمار معلولان افزایش پیدا می کند. در این زمینه بهزیستی همه ادله خود را به مجلس ارائه کرده و به جد دنبال است که این اتفاق نیفتد.

وی خاطر نشان کرد: ۹۴ مرکز "مثبت زندگی" در استان مشغول فعالیت هستند این مراکز مثل مجتمع‌های قبلی فعالیت نمی‌کنند، همچنین پرونده های فیزیکی حذف و اطلاعات به صورت آنلاین ثبت شده و قابل دسترسی است و فعالیت مددکار و خدمات مددجو قابل رصد است.

مدیرکل بهزیستی اصفهان با تاکید براینکه این نهاد بدون مشارکت خیرین و موسسات خیریه دچار مشکل خواهد شد، گفت: بسیاری از مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان، سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و دیگر بخش ها به بخش غیردولتی و موسسات خیریه واگذار شده است.

نصر درباره رعایت قانون اختصاص سهمیه ۳ درصد اشتغال دستگاه‌ها برای معلولان گفت: بعنوان یک نهاد مطالبه‌گر معتقدیم که بسیاری از دستگاه‌ها به بهانه های مختلف موضوع ۳ درصد سهمیه استخدام معلولان را نادیده می گیرند که در حال پیگیری آن هستیم.

وی در خصوص مراکز متعلق به نابینایان و موقوفه گفت: هیچ موقوفه‌ای در اصفهان برای نابینایان وجود ندارد، مجتمع هفت تیر در مجاورت سازمان بهزیستی از دو سال گذشته فعال شده اما به دلیل محدودیت استخدام هنوز نیروی استخدامی رسمی ندارد.

نصر اصفهانی افزود: اما به دلیل اهمیت خدمات به نابینایان سازمان بهزیستی هنوز پرسنل خود را در این مرکز حفظ کرده و فعالیت‌های آن را گسترش دادیم، همچنین مجتمع هفت تیر به عنوان قطب چاپ خط بریل در کشور انتخاب و شناخته شده و امیدواریم با اعتبارات مناسب برای استان‌های همجوار آن را فعال کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار