پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: عدم رعایت برخی اصول ممکن است باعث گرمازدگی کوهنوردان شود که عوارض خطرناکی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 18 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر تورج خدیری بااشاره به افزایش اقبال مردم به کوهنوردی و کوهپیمایی در این فصل از سال، اظهار کرد: درکنار فواید زیادی که کوهنوردی دارد، انجام آن در فصل گرم درصورتی که برخی نکات رعایت نشود، همراه با خطراتی خواهد بود.

وی یکی از مهمترین این خطرات را گرمازدگی کوهنوردان و افرادی که کوهپیمایی می‌کنند دانست و افزود: باتوجه به اینکه کوهنوردی ورزشی است که در محیط باز انجام می‌شود و از سوی دیگر در آن کالری سوزی را داریم، بنابراین اگر در محیط‌های جغرافیایی گرم انجام شود، احتمال گرمازدگی کوهنورد وجود دارد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: این خطرات برای افرادی که سن کمتری دارند، باتوجه به اینکه میزان درصد آب بدن آن‌ها کمتر است و برای افراد مسن به خاطر وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر خواهد بود.

وی اعلام کرد: بنابراین این دو دسته از افراد زمانی که به کوه می‌روند، باید احتیاط بیشتری کنند تا دچار گرمازدگی نشوند و هم تیمی‌های آن‌ها نیز باید توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند.

خدیری افزود: همچنین برخی از افراد هستند که به دلیل بیماری‌های قلبی و یا فشار خون دارو‌هایی خاص مانند دارو‌های ادرار آور مصرف می‌کنند که این داور‌ها درصد زیادی از آب بدنشان را دفع می‌کند، بنابراین این افراد هم در زمان گرما باید با احتیاط به کوهنوردی بروند.

وی با بیان اینکه در حالت گرمازدگی حرارت زیادی به بدن فرد وارد می‌شود و آب بدنش کم کم از دست می‌رود، اعلام کرد: کاهش میزان آب بدن عوارض خطرناکی را برای فرد بدنبال دارد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در ادامه به بیان راهکار‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی در کوهنوردی پرداخت و گفت: در گام اول به کوهنوردان توصیه می‌کنیم که حتما برای رفتن به کوه لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشند تا میزان گرمای کمتری را به خود جذب کند و بدن فرد را خنک‌تر نگه دارد.

وی افزود: توصیه می‌شود افراد تا جایی که می‌توانند زمان مناسبی را برای کوهنوردی انتخاب کنند و در زمانی که اوج گرمای روز است، از این کار اجتناب کنند.

خدیری با بیان اینکه گرفتن دوش خنک قبل از کوهنوردی به حفظ دمای پایین بدن کمک می‌کند، اضافه کرد: توصیه می‌شود کوهنوردان برای رفتن به کوه آب خنک به همراه داشته باشند، یا تجهیزاتی که به همراه دارند بگونه‌ای باشد که آب را خنک نگه دارد.

وی تاکید کرد: کوهنوردان ترجیحا می‌توانند از نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های الکترولیت دار استفاده کنند، چراکه یکی از مشکلات در گرمازدگی برهم خوردن بالانس‌های الکترولیت بدن است.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود کوهنوردان حتما به همراه خود پودر "او. آر. اس" داشته باشند که اگر دچار گرما زدگی شدند، آن را با آب حل کرده و بخورند.

وی متذکر شد: تاکید می‌شود حین کوهنوردی از نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار پرهیز شود، چراکه در دراز مدت باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می‌شود. در مقابل استفاده از تخم شربتی و لیمو برای فرد مفید خواهد بود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با بیان اینکه گرما زدگی به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود، گفت: شروع گرمازدگی با حالت استرس‌های ناشی از گرما در فرد دیده می‌شود.

وی یادآورشد: وقتی فرد برای طولانی مدت زیر آفتاب باشد، در نتیجه دمای بدنش بالا می‌رود و بتدریج استرس ناشی از آن گرما به بدن وارد می‌شود و در نهایت احساس کلافگی، سرگیجه و حتی احساس ضعف و یک تهوع خفیف به سراغ فرد خواهد آمد که به آن استرس‌های گرما گفته می‌شود.

خدیری خاطرنشان کرد: در این شرایط کوهنوردان باید بدانند که بدنشان در مقابل گرما درحال اذیت شدن است، بنابراین باید در اولین قدم به سایه‌ای خنک بروند، استراحت کنند، آب خنک بنوشند، با یک دستمال مرطوب صورت خود را خنک کند و تلاش کنند تا بدنشان خنک‌تر شود.

وی ادامه داد: وقتی که استرس گرما در فرد تداوم پیدا کند و به آن توجهی نداشته باشد، ممکن است به مرحله گرما زدگی خفیف وارد شود که در این حالت فرد دچار گرفتگی عضلات، درد‌های شکمی، خستگی و سرگیجه می‌شود و حتی در مراحلی افت فشار ناگهانی ناشی از گرما زدگی و بیهوشی گذرا را به دنبال داشته باشد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: در این حالت بهترین اقدام بردن فرد گرما زده به یک محیط خنک و سایه و نیز نوشاندن مقداری محلول ترکیبی از آب و نمک و شکر به مقدار یک قاشق چایخوری نمک، هشت قاشق چایخوری شکر و یک لیتر آب است و یا اینکه مقداری محلول "او. آر. اس" را به مصدوم بدهند تا بخورد.

وی تاکید کرد: همچنین در این حالت بهتر است عضلات کوهنورد گرمازده توسط همراهانش ماساژ داده شود و روی صورت و بدنش دستمال مرطوب قرار داده شود.

خدیری اعلام کرد: اگر علائم فرد تشدید پیدا کرد و دچار حالت سرگیجه‌های شدید، رنگ پریدگی و سختی تنفس، تندتر شدن نبض، عرق زیاد و ضعف بیشتر شد، علاوه بر انجام روش‌های قبلی باید مصدوم را درازکش کرده و پا‌های او را بالاتر از سطح بدن قرار دهیم.

وی افزود: درصورتی که فرد هوشیاری خود را از دست داده باشد، اقدام به خوراندن مایعات به او اصلا کار مناسبی نخواهد بود و برای ریه هایش مشکل ساز می‌شود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: در این شرایط تنفس فرد گرمازده را بررسی می‌کنیم و درصورتی که مشکل داشت، به اون تنفس مصنوعی می‌دهیم و سریعا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل می‌کنیم.

وی در خصوص گرمازدگی در حالت شدید هم گفت: در این حالت پوست بدن فرد کاملا خشک و برخلاف گرمازدگی خفیف و متوسط که رنگ پریده است، روبه قرمزی می‌رود. نبض و تنفس فرد کاهش پیدا می‌کند و بدنش بسیار تب دار است که علاوه بر تلاش‌هایی که باید برای خنک کردن بدنش انجام گیرد، سریعا باید به مراکز درمانی انتقال پیدا کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار