نماینده ای که مردم قم را نقره داغ کرد
استعفای علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس به رای گذاشته شد و با عزیمت او از مجلس به شهرداری تهران موافقت شد. در جریان بررسی استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی و پذیرفتن شهرداری تهران با ۱۴۸ رای موافق، ۹۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع با استعفای او موافقت کردند.
کد خبر: ۹۸۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۹ 15 August 2021

به گزارش تابناک قم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی شنبه 23 مرداد ماه 1400 استعفای علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از نمایندگی‌اش را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در جلسه یک ساعت و نیم مجلس ، نمایندگان با با 148 رأی موافق، 99 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 269 نماینده حاضر در جلسه با تقاضای استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس موافقت کردند.

طبق ماده ۹۴ آیین نامه داخلی مجلس، بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى‏توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق هیأت رئیسه به وزارت کشور اعلام مى‏شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

بر این اساس زاکانی که برای تصدی پست شهرداری تهران از نمایندگی استعفا داد، گفت: شرمنده مراجع و علما هستم و ارتباطم را با بطن مردم قم، طلاب و مراجع حفظ می کنم لذا دفتر کنونی ام در قم تعطیل نخواهد شد و به عنوان عضو کوچک در هیات دولت مطالبات مردم را در کنار پیگیری امورات تهران دنبال می کنم.

او به جلساتش با روسای قوای مقننه و مجریه اشاره و اظهار کرد: با توجه به ضرورت هماهنگی با روسای قوا و به خدمت گرفتن توان مجموعه های کشور برای حل مشکلات تهران، به دیدار آقایان قالیباف و رئیسی رفتم. آقای قالیباف ابتدا خیرخواهی کرده و پیشنهادات دیگری از جمله تاکید بر حضور در کابینه و کمک به دولت را داشتند اما نهایتا بیان کردند که اگر انتخاب شدم، از هیچ کمکی برای ارایه خدمت در شهر تهران دریغ نخواهند کرد و در همه دیدارهایمان نیز اظهار لطف و برادری کردند؛ آقای رئیسی نیز ضمن اظهار محبت و بیان ترجیح اولیه خود برای حضور اینجانب در کابینه و کمک به دولت، گفتند با اطلاع از مطرح شدن برای شهرداری تهران آنجا را مهم می دانند و چندین بار تاکید کردند صد در صد در پیشبرد خدمت رسانی کمک خواهند کرد. علاوه براینکه با تاکید برحضور اینجانب بعنوان شهردار تهران در کابینه در صورت انتخابم ، بیان ویژه ای برای کمک به پایتخت نظام اسلامی داشتند که از ایشان هم بواسطه همه محبت هایشان متشکرم. بنده نیز قول دادم با همه وجود تلاش کنم بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.

استعفای زاکانی از نمایندگی مجلس مخالفانی هم داشت؛ آن ها تاکید داشتند که زاکانی از تخصص لازم برای ایفای نقش شهرداری برخوردار نبوده و باید در سمت نمایندگی جهت اجرای وعده هایی که به مردم قم داده است باقی بماند.

در این باره ولی الله بیاتی نماینده آشتیان گفت: از اینکه آقای زاکانی تجربه کافی در مدیریت شهری ندارند احساس خطر می‌کنم چراکه تنها فرد متخصص می‌تواند در اداره این مجموعه موفق باشد. آقای زاکانی فردی انقلابی و فداکار بودند اما در حوزه مدیریت شهری غیرمتخصص هستند.

محمد وحیدی نماینده بجنورد نیز بیان کرد: شوراهای شهر جایگاه سیاسی نیستند بلکه محلی برای خدمات رسانی عمومی هستند لذا حتما افراد پاکدست با تجربه در این حوزه می تواند شهرداری تهران را مدیریت کند. صحبت از بی تجربگی، عدم تخصص و رشته غیرمرتبط نیست اما اینکه شهرداری تهران را مهمتر از مجلس بدانیم صحیح نیست.

مردم قم 3 سال محروم از نماینده

مهرداد گودرزوند نماینده رودبار اظهار کرد: دیگر انتخابات میاندوره ای وجود ندارد و تا پایان دوره مردم قم از یک نماینده محروم خواهند بود. امروز با حضور شهرداری و استعفای خود، این محرومیت برای مردم قم در سه سال باقیمانده بجا می ماند و چه کسی این مسئولیت را تقبل می کند؟

البرز حسینی نماینده خدابنده نیز با بیان اینکه عدم موفقیت زاکانی برای مجلس هزینه بر است، گفت: چرا تصمیمی بگیریم که برای مجلس و جامعه هزینه ساز باشد، نحوه انتخاب شما برای شهرداری تهران بعد از کاندیداتوری ریاست جمهوری در جامعه این تصور را تداعی می کند که شما برای این حوزه سهم خواهی کرده اید.

همچنین محمد باقری نماینده بناب گفت: در 40 سال گذشته افراد غیرمتخصص را در سمت‌های متفاوتی قرار داده‌ایم اما بعد از 6 ماه تا یک سال نتوانسته‌اند به گونه‌ای که باید عمل کنند. افراد متخصص باید در شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها فعالیت کنند.

رای منفی امیرآبادی به استعفای زاکانی

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: به استعفای آقای زاکانی رای مخالف دادم. برای ایشان در مسئولیت شهرداری تهران آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار