دومین چاه طبیعی و یک پارچه دنیا با عمق ۵۶۲ متر در کوهستان پرآو کرمانشاه همه ساله غارنوردان زیادی را از کشورهای مختلف به سمت خود می کشاند.
کد خبر: ۹۸۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵ 24 August 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا یوسف سورنی نیا غار نورد برجسته کرمانشاهی که سال ۱۳۹۳ این چاه غار را در کوهستان پرآو کشف کرده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این کوهستان یکی از زیباترین و عجیب ترین کوهستان های دنیا است، اظهار کرد: در حال حاضر اولین، دومین، سومین و چهارمین غار ژرف کشور با فاصله کمی از هم در کوهستان پراو شناسایی شده و قطعا استعداد بیشتری نیز در آن وجود دارد که غارهای ژرف‌تری در آینده کشف و شناسایی شوند، ولی این نیازمند امکانات و تجهیزات و نیروهای توانمند است.

وی از چاه غار قلاء به عنوان یکی از غارهای عمیق کوهستان پرآو نام برد و افزود: نام چاه را بخاطر اینکه کلاغ ها دهانه آن را به من نشان دادند، به نام محلی "چاه قلا" گذاشته ایم.

سورنی نیا با بیان اینکه این پدیده طبیعی در ارتفاع ۲۸۰۰ متری شمال کوهستان پرآو واقع شده، اضافه کرد: چاه طبیعی قلاء دومین چاه طبیعی یک تکه در دنیا است که حدود ۵۶۲ متر ارتفاع دارد، یعنی حدود ۱۲۷ متر از برج میلاد به عنوان نماد سازه های بلند در ایران، ژرف تر است.

وی افزود: اهمیت چاه قلاء تا جایی است که تاکنون غارنوردان زیادی از کشورهای مختلف دنیا از جمله ایتالیا، فرانسه، لهستان و امارات متحده عربی برای دیدن آن به کرمانشاه آمده اند.

به گفته این غار نورد مطرح کرمانشاهی امسال هم یک تیم ۲۰ نفری از غار نوردان ایرانی از این پدیده طبیعی شگفت انگیز بازدید کردند.

وی با بیان اینکه چاه غول پیکر قلاء طی سال‌های گذشته یکی از اکتشافات مهم غارنوردی دنیا بوده، تاکید کرد: باتوجه به اهمیت چاه قلاء سازمان محیط زیست می تواند این پدیده منحصربفرد را به ثبت ملی برساند.

سورنی نیا در خصوص ویژگی های منحصربفرد دومین چاه عمیق یک تکه دنیا گفت: اگر تکه ای شی از دهانه به داخل چاه سقوط کند کمتر از هفت ثانیه طول خواهد کشید تا در ژرفای منهای ۳۵۸ متری با قسمت اول چاه برخورد کند و در صورت سقوط از قسمت دوم چاه حدود ۲۰۰ متر دیگر سقوط آزاد خواهد داشت تا به کف تالار بزرگ تیسفون که انتهای چاه است، برخورد کند .

وی با بیان اینکه برای بازدید از این چاه باید از ۷۰۰ متر طناب استفاده کرد، اضافه کرد: انتهای چاه تالاریست که ۷۵ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد که به نام تیسفون نامگذاری شده است.

این غارنور مطرح کرمانشاهی ادامه داد: از دیگر ویژگی های بی نظیر این چاه عمیق این است که نور آفتاب در میانه روز تا ژرفای ۲۵۰ متری را بطور مستقیم و تا ۳۵۸ متری را بصورت غیر مستقیم روشن می کند و در تمام دنیا این پدیده منحصر بفرد است.

عمیق ترین چاه طبیعی دنیا در کشور اسلونی قرار دارد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار