رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: موج درگیری با بیماری کرونا درقم به‌شکل سینوسی است، یعنی با توجه به‌تجمع‌ها، یک سری پیک‌های موقتی را داریم که اگر این تجمع‌ها کنترل نشود، متاسفانه پیک‌ها ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۸۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴ 30 August 2021

به گزارش تابناک قم، محمد رضا قدیر روز دوشنبه درحاشیه بازدید از بیمارستان شهدای قم درگفت و گویی اظهار داشت: ما در بیمارستان شهدای نیروگاه شاهد راه اندازی چند تخت جدید برای خدمات‌رسانی به‌بیماران کرونایی بودیم.

وی با بیان اینکه دربخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهدا تخت‌ها همچنان پُر است و روند بستری نیز هنوز نزولی نشده گفت: بار مراجعه بیماران به‌بیمارستان بالاست، و کنترل بیماری درگرو عواملی نظیر رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک توسط مردم و امتناع از حضور درتجمع‌ها می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: بسیاری از این افراد بستری در بیمارستان، به‌علت رعایت نکردن پروتکل‌ها به‌این بیماری دچار شدند.

وی نزدن ماسک و تزریق نکردن واکسن را نخستین عامل محسوس ابتلا به‌کرونا دانست و گفت:بیش از ۹۰ درصد افرادی که در مراکز درمانی بستری هستند، واکسن نزدند.

وی همچنین مراجعه دیرهنگام به‌مراکز درمانی را نیز دومین عامل ابتلا ذکر کرد و بیان داشت: بیشتر بیماران کرونایی در هفته اول و دوم و شاید هم سوم مبتلا شدن، به‌بیمارستان مراجعه می‌کنند، که دراین زمان شخص بیمار در مرحله التهابی شدید قرار دارد، و ریه آن درآستانه آسیب و تخریب شدید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر تسریع در امر واکسیناسیون و همچنین رعایت پروتکل‌ها و شرکت نکردن در تجمع‌ها بیان کرد: موج درگیری با کرونا درقم به شکل سینوسی است، یعنی با توجه به‌تجمع‌ها، یک سری پیک‌های موقتی را داریم که اگر این تجمع‌ها کنترل نشود، متاسفانه پیک‌ها ادامه خواهد داشت.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار