مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های این استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که برای پیشگیری از بیابانی شدن این اراضی باید اجرای طرح بیابانزدایی را با قوت در دستور کار قرار داد.
کد خبر: ۹۹۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸ 02 September 2021
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های این استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که برای پیشگیری از بیابانی شدن این اراضی باید اجرای طرح بیابانزدایی را با قوت در دستور کار قرار داد.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنا؛ اسفندیار خزائی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح‌های بیابانزدائی شامل افزایش پوشش گیاهی با کاشت گیاهان مقاوم در برابر کم آبی، نهال‌کاری، بوته‌کاری، حفاظت از پوشش گیاهی طبیعی، آبیاری و مراقبت و مدیریت هرز آب را شامل می‌شود.

وی اجرای طرح «ترسیب کربن» (رسوب دادن کربن در زمین) در استان همدان را از اقدام‌های موثر در سرعت بخشیدن به طرح‌های بیابان زدائی با استفاده از مشارکت مردم در احیای عرصه‌های طبیعی و مقابله با بیابانزایی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: عوامل انسانی شامل برداشت غیراصولی و بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، مدیریت نامناسب مراتع، چرای مفرط مراتع، مدیریت غیر اصولی اراضی کشاورزی از جمله عوامل تاثیرگذار در تشدید پدیده بیابان زایی است.

خزائی افزود: استفاده بی رویه از اراضی مرتعی مهمترین عوامل ریشه‌ای فرسایش خاک و بیابان زایی به شمار می‌آید که درپی آن تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و فرسایش شدید بادی و آبی به همراه افزایش میزان شوری خاک را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: ۱۰ هزار هکتار از اراضی در معرض بیابانی استان همدان در شهرستان کبودراهنگ قرار دارد که برای مقابله با پدید بیابانزایی ۳۲۵ هکتار طرح‌های بیابانزدایی از سال‌های گذشته تاکنون در شهرستان کبودراهنگ اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: در راستای بیابانزدایی در اراضی کبودراهنگ گونه‌های آتریپلکس و قره داغ کاشته شده چراکه این گونه‌ها مقاوم به کم آبی و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه هستند که تاکنون بیش از ۹۵ درصد طرح موفق بوده است.

خزائی افزود: امسال برای بیابانزدایی از ۷۵ هکتار از عرصه‌های شهرستان کبودراهنگ طرح در نظرگرفته شده است که در جلوگیری از فرسایش بادی و جلوگیری از ریزگرد‌ها تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش ایرنا، وسعت عرصه‌های ملی استان همدان ۹۰۵ هزار هکتار است که ۸۲۲ هزار هکتار مرتع بوده و نزدیک به ۴۵ هزار هکتار اراضی جنگلی، جنگل دست کاشت و ذخیره گاه جنگلی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار