سفر استاندار یزد به مجارستان

استاندار یزد در راس هیاتی تجاری متشکل از بازرگانان و مدیران صنعت در بخش خصوصی و دولتی این استان به کشور مجارستان سفر کرد.
کد خبر: ۱۰۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 29 September 2015

به گزارش تابناک یزد،سیدمحمد میرمحمدی در این سفر که به دعوت نماینده ایالت سولنُک مجارستان صورت گرفته با مقامات، تجار، هیات های اقتصادی و مسئولان کشور مجارستان و شهر یاسپرین دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد پیش از سفر به مجارستان محورهای کلی همکاری های دوجانبه را توسعه مبادلات تجاری از طریق پذیرش و اعزام تورهای تجاری مشترک ترغیب و تشویق فعالان اقتصادی به شرکت در نمایشگاه های تجاری دو طرف و گسترش همکاری های لازم در صنعت گردشگری عنوان کرد.
وی در تشریح برنامه های این سفر اظهار کرد: پس از اعلام خواهرخواندگی دو شهر یزد و یاسپرین مجارستان رفت و آمد هیات های تجاری، اقتصادی و فرهنگی بسیاری صورت گرفت که در ادامه به نصب نماد بادگیر در شهر یاسپرین مجارستان و شیپور در شهر یزد انجامید و زمینه همکاری بین استان یزد و کشور مجارستان مورد توجه قرار گرفت.
استاندار یزد بابیان اینکه در آبان سال گذشته نایب رییس مجلس و سفیر مجارستان در ایران وارد مذاکره برای همکاری های دوطرف و توسعه مناسبات دو کشور و به ویژه استان یزد شدند، تاکید کرد: در نشست هایی برگزار شده در این راستا بحث توسعه و همکاری با استان یزد مطرح شد تا بخش خصوصی دو کشور نسبت به افزایش زمینه های همکاری اقدام کنند.
میرمحمدی تصریح کرد: در آن نشست مقرر شد دوطرف شرکت های تولیدی و واحدهای صنعتی منطقه خود را به یکدیگر معرفی و نفراتی از استان یزد در قالب هیات های تجاری و صنعتی به همراهی استاندار در سفر به مجارستان موارد را پیگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه زمینه همکاری های دوجانبه در کارگروه های تخصصی بررسی شده است، گفت: فرصت هایی که استان یزد می تواند از طریق آن مناسبات خود را با مجارستان تقویت کند، تعیین شده و در این سفر پیگیری و به نتیجه می رسد.
استاندار یزد افزود: در صورتی که تفاهمی صورت گیرد به صورت رسمی تفاهم نامه آن در سفر منعقد و برنامه های آن به مرور عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در این سفر مباحثی از جمله تسریع در برنامه گردشگری دوجانبه مطرح است، افزود: باتوجه به اینکه گردشگران کشورهای مختلف جهان ازجمله اروپا بارها به وسیله قطار لوکس عقاب طلایی دانوب به کشورمان سفر کرده اند و یکی از مقاصد گردشگری آن استان یزد بوده، در زمینه گردشگری فرصت های خوبی برای دو کشور متصور هستیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد اظهار امیدواری کرد: در ارتباط با توسعه مناسبات اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی بتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم و همکاری های دوجانبه سبب رفع نیازهای دوطرف در برخی از زمینه ها مرتفع شود.
میرمحمدی از صنعت ساختمان به عنوان یکی از مباحث مورد توجه در این سفر یادکرد و گفت: با توجه به ظرفیت های استان یزد در صنایع ساختمانی از قبیل کاشی، سرامیک، سنگ های تزئینی و مصالح ساختمانی، امیدواریم در این زمینه به روابط تجاری مطلوبی بین دو کشور دست یابیم.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود بخش کشاورزی استان اظهار کرد: کشاورزان استان یزد محصولاتی کشت و برداشت می کنند که کشور مجارستان فاقد این امکان است و این موضوع زمینه صادرات محصولاتی از جمله پسته، زعفران و انار را محیا می کند.
میرمحمدی همچنین از مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های تولیدی و اقتصادی استان از سوی تجار مجارستان خبر داد و افزود: سرمای ه گذاری در زمینه بسته بندی برخی کالاها و محصولات تکمیلی و نیمه ساخته ایرانی یکی دیگر از ظرفیت هایی است که در این سفر با مسئولان مربوطه بررسی می شود.
وی افزود: در نظر داریم با سرمایه گذاری مشترک و دوجانبه درزمینه صنایع بسته بندی پسته، خشکبار، زعفران و گیاهان دارویی به منظور صادرات به کشورهای منطقه با مجارستان همکاری کنیم.
وی با اشاره به گسترش همکاری های علمی و آموزشی بین دانشگاه های دو کشور، خاطرنشان کرد: تبادل استاد و دانشجو و فعالیت های تحقیقاتی در زمینه های گوناگون، گسترش همکاری های فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور و به خصوص استان یزد، تعامل تیم های ورزشی و برگزاری روزهای ملی دو کشور از دیگر برنامه های موردبحث و بررسی در این سفر است.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب کشور مجارستان، نژاد مردم این کشور را آسیایی عنوان کرد و افزود: بسیاری از مردم کشورهای آسیایی برای کشاورزی و دامداری به کشور مجارستان مهاجرت کردند و جامعه مجاری را تشکیل دادند.
میرمحمدی افزود: با این پیشینه از مردم شهر یاسپرین به عنوان مهاجرینی یاد می شود که از یزد به مجارستان مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار