درسی که کودکان انزلی به مسئولان دادند

کد خبر: ۱۰۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 02 October 2015
این روزها به قدری حال تالاب انزلی بد است که حتی کودکان دیارش با تمام توان خود و با کشیدن نقاشی و صدور بیانیه به دفاع و رسیدگی به حالش پرداخته‌اند.

درسی که کودکان انزلی به مسئولان دادند تالابی که این روزها اسمش در لیست قرمز کنوانسیون رامسر به چشم می‌خورد، به شدت با آلاینده‌ها و رسوبات و آلودگی‌هایی که ما انسان‌ها روانه آب پاک و زلالش کرده‌ایم دست و پنجه نرم می‌کند.

مردمانش می‌گویند به قدری بیمار شده که حتی کودکان هم، پی به حال بدش برده و دست به کمر بسته و برایش نقاشی کشیده‌اند.

*** کودکان به دفاع از تالاب‌شان ‌آمدند

کودکان دیار تالاب انزلی با هم جمع شدند و برای یادآوری روزهای گذشته آن و اوضاع کنونی‌اش با قلم‌های رنگارنگ خود وضعیت و اهمیتش را به تصویر کشیدند.

این کودکان از مسئولان ارشد شهرشان دعوت کردند و با صدور بیانیه و نقاشی‌های خود خواستار نجات دادن تالاب انزلی شدند.

*** حال این روزهای تالاب انزلی

ورود رسوبات آلی، عدم مدیریت روی ضایعات، پسماندها و پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی و ورود آن‌ها به تالاب و وارد کردن اشتباه جلبک سبز آبی و آزولا که بلای جان تالاب شده، همه این‌ها مواردی بوده که باعث شده بخش غربی تالاب اکنون عمقی زیر نیم متر و بخش مرکزی و بخش شرقی تالاب خشک شده باشد.

*** تغییر شکل اسکله بندر انزلی

تغییر شکل اسکله بندر انزلی که به وسیله سازمان بنادر انجام شد، باعث شده که اکنون تبادل خزر با تالاب انزلی به صفر برسد تا جایی که آب شور در تالاب تثبیت شده و بسیاری از گیاهان این تالاب به دلیل عدم ورود آب شیرین در حال زوال خود و نابودی تدریجی تالاب هستند.

*** قصه تلخ از کی آغاز شد

از وقتی مجامع شهری و انسانی شروع به رشد در حاشیه تالاب کرد و دست در تالاب برد به خیال این که خود و آیندگانش را به پیشرفت، تکنولوژی و راحتی می‌رساند ندانسته در هر قدمی که برداشت و دستکاری که در طبیعت کرد تیشه به ریشه محیط زیست، آینده خود و نسل‌های آتی‌اش زد.

گفتنی است که روز گذشته (پنج‌شنبه) تالاب انزلی دچار حریقی شد که علت آن هنوز مشخص نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار