بایدهای توسعه ارتباطی دولت - ملت در استان یزد؛

توسعه ارتباطات، نیاز جدی استان و مدیران

اهالی رسانه و خبر چه در حوزه مکتوب و چه سایبری به عنوان بازوی اجرایی دولت در عرصه هدایت افکار عمومی قلمداد می شوند. نگاه مدیران به رسانه باید نگاه همکار باشد که این مهم با تغییر دولت رنگ و بوی جدی تری به خود یافته است. هرچند کانال های ارتباطی این دو قشر نیز باید بازنگری و بازتعریف شود.
کد خبر: ۱۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱ 06 March 2015
به گزارش تابناک یزد، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم” تغییر” یکی از مهمترین درخواست های مردم بود و با رای به دکتر حسن روحانی، این مهم صورت پذیرفت. دولت در حوزه بین الملل و عرصه دیپلماسی مفهوم تغییر را به عینه ثابت کرد و همه دنیا پیام انتخابات و تدبیر دولت را درک کرده و هر روز شاهد خبرهایی از این دست هستیم. در عرصه داخلی نیز تلاش های زیادی در حال انجام است تا طعم خوش تدبیر و اعتدال در زندگی هر ایرانی چشیده شود.
یکی از مهمترین مسئولیت های هر دولت اطلاع از نیازها و اعتقادات مردم و جامعه است. این مهم به دلایل مختلف یک ضرورت اجتناب ناپذیر قلمداد می شود. آگاهی و هدایت افکار عمومی، اطلاع از نظرات صاحب نظران، منتقدین، مخالفان و از همه مهمتر اطلاع از مشکلات و نیازها و صد البته پیشنهادات مردم امری بس مهم و حیاتی به نظر می رسد.
در استان یزد نیز مقوله ارتباط دولت - ملت می بایست خود را با ابزارهای نوین و خواسته های جامعه همراه سازد. در این مجال اندک خلاصه ای از بایدهای این مبحث با هدف پیامی برای مسئولان استان یزد خصوصا تصمیم سازان و تصمیم گیران مباحث کلان استان ارائه می گردد.

روابط عمومی ها، چشم هایی که کم سو هستند
واحد روابط عمومی و ارتباطات هر سازمان اگرچه در جامعه و دولت در مقام دست چندمی توجه هستند ولی در دنیای مدرن و توسعه یافته امروزی، از مهمترین بخش های یک دولت یا سازمان قلمداد می شوند. این واحد شاید در نگاه اول، چندان مهم به چشم نیاید ولی عدم توجه سازمان به توسعه این واحد  می تواند به ورشکستگی آن سازمان در نزد افکار عمومی جامعه منجر شود. متاسفانه در استان یزد به دلایل مختلف از جمله، بی توجهی مدیران بالادستی، عدم تخصیص منابع، عدم تجربه و سواد لازم، واحدهای روابط عمومی نهادهای دولتی از چالاکی قابل انتظار خصوصا در نهادهای میانی مدیریتی برخودار نیستند. تغییرات گسترده در این بخش می تواند به رشد و توسعه سریع تر و مورد خواست مدیران ارشد استان کمک کند.

رسانه ها، همراهان همیشگی
اهالی رسانه و خبر چه در حوزه مکتوب و چه سایبری به عنوان بازوی اجرایی دولت در عرصه هدایت افکار عمومی قلمداد می شوند. نگاه مدیران به رسانه باید نگاه همکار باشد که این مهم با تغییر دولت رنگ و بوی جدی تری به خود یافته است. هرچند کانال های ارتباطی این دو قشر نیز باید بازنگری و بازتعریف شود.

ارتباطات شخصی
شاید یکی از مهمترین دلایل موفقیت و تبیین برنامه دولت یازدهم در مبحث انرژی هسته ای، رفتارهای وزیرامور خارجه ایران باشد. چه او که با بهره گیری از تکنولوژی جدید به راحتی و بی واسطه با مردم سخن  می گوید و حرف آنان را می شنود. کانال ارتباطات شخصی مدیران با مردم این روزها در عرصه مدیریت یزد، تقریبا تعطیل است و کمتر مدیری را می توان یافت که از ایده وزیرخارجه بهره برده باشد. شاید بتوان گفت اکثر مدیران یزدی از مواجهه مستقیم با مردم هراس دارند. ناگفته نماند که برخی مدیران منصوبی دولت یازدهم در یزد از این ابزارها بهره می برند ولی تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسد.

شهرستان ها و روستاها، فراموش شده ها
شاید باورش سخت باشد ولی باور کنید هنوز دولت ها برنامه ای برای ارتباط مستمر و مفید با مردم ساکن روستاها و شهرهای کوچک ارائه نکرده اند. مردم در این مناطق جزو فراموش شدگان کمپین های تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت ها هستند. به نظر  می رسد دولت جدید باید برای این قشر مهم و تاثیرگذار برنامه داشته باشد.

 کمپین های اطلاع رسانی
 کمپین های اطلاع رسانی یکی از نیازهای جدی دولت در یزد است. به نظر می رسد چه در دوره قبل و چه اکنون، برنامه مدونی برای رفع نیاز حوزه های اطلاع رسانی و ارتباطی مردم و مسئولان تعریف نشده است و اگر هم چنین رخدادی رقم خورده است به خوبی در مرحله اجرا خود را نشان نداده است. مباحث مختلفی در استان به کمیپن نویسی نیاز دارد که از مهمترین آن می توان به بحران آب و لزوم اطلاع رسانی و زمینه سازی آن در بعد ملی اشاره کرد.

پاسخگویی مدیران میانی
اگر استاندار و معاونینش را از اتهام عدم پاسخگویی جدا کنیم اکثر قریب به اتفاق مدیران استان از رسانه ای شدن هراس دارند. این واقعیت زمانی شکل جدی به خود می گیرد که حتی تلاش های رسانه ها نیز دردی دوا نمی کند. بهتر است مقامات بالادستی برای رسانه گریزی مسئولان و بالتبع عدم ارتباط با مردم این مدیران  برنامه ریزی لازم انجام دهند.

تکنولوژی روز
دنیای امروز دنیای ارتباطات است و ده ها ابزار مختلف و بعضا رایگان برای ارتباط هست. اگر چه مردم جامعه به بهترین شکل از این ابزارها برای ارتباط با یکدیگر بهره می برند ولی به نظر
می رسد دولتی ها هیچ برنامه ای ندارند.
شبکه های اجتماعی، ابزارهای اطلاع رسانی و ... می توانند به عنوان یک فرصت ایده آل در مسیر هدایت افکار عمومی قلمداد شوند. فرصتی که  متاسفانه بعضا در قالب تهدید تعریف می شوند.

باید امید داشته باشیم
دولت با شعار امید به میدان آمده است و حفظ این روحیه در گرو رعایت برخی نکات است. یکی از این نکات، ایجاد و حفظ ارتباط مستمر و مفید و سازنده با مردم است. اگر این مهم نادیده انگاشته یا ضعیف به مرحله اجرا درآید بی شک سایر تلاش های دولت نیز از چشم مردم پوشیده می ماند. برنامه ریزی مستمر، شکیبایی، سعه صدر و  ... از مهمترین ضروریات این مهم هستند. مردم به دولت امید دارند و ایران را  سربلند و توسعه یافته می خواهند. باید شعله آتش امید برای نیل به این اهداف همیشه روشن بماند و باور کنید ارتباطات می تواند نقش حیاتی در این خصوص ایفا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار