جواب به پرسش های عاشورا

امام‌حسين‌‌(ع) از شهادت مسلم آگاه بود يا خير؟

تابناک: با آغاز ماه محرم به منظور افزایش اگاهی عزاداران درباره چگونگی واقعه عاشورا هر شب به یک سوال درباره این واقعه تاریخی از سوی دکتر سنگری پاسخ داده می شود
کد خبر: ۱۱۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵ 16 October 2015

به گزارش تابناک مرکزی، عاشورا یک امتحان بزرگ بود که در زمان و مکان خود، حقیقت و جوهره انسان های مختلفی را برملا نمود. عاشورا به نوعی «یوم الفصل» هم بود؛ زیرا حد فاصلی بین دو دسته از آدم ها شد؛ یک عده فرسنگ ها به جلو رفتند و از سکوت تا ملکوت اوج گرفتند و عده ای نیز سیر قهقرایی طی نموده و خسر الدنیا و الاخره شدند

عاشورا وقتی لب به سخن می گشاید و محفل عاشقانه آن تعداد اندک را به تفسیر می نشیند، آنها را متصلان به حقیقت توصیف می نماید؛ زیرا مقدمه یافتن حقیقت، واقع بینی و حقیقت جویی است؛ تا واقع جو نباشی، حقیقتی را در نخواهی یافت. اگر امام آنها را با حقایق آشنا کرد، چون زمینه حقیقت جویی و واقع بینی را در آنها یافت.

وقتی حقیقت آدمی و آرمان اصیل او که خلیفه الهی است  ظهور می کند، یک الگوی تمام عیار برای کسانی می شود که بخواهند مسیر آرمان سازی را طی کنند ؛ خواه آن انسان مسلمان باشد یا غیر مسلمان و این اعجاب بزرگ را در قضیه کربلا به خوبی شاهد هستیم.

امام حسین علیه السلام این درس بزرگ را در قالب یک حماسه عظیم به انسان ها یاد داد. اگر بگوییم کربلا یک دانشگاه بزرگ است، شاید باز در حق کربلا و حماسه حسین علیه السلام، ظلم کرده باشیم؛ بلکه باید بگوییم که کربلا، دانشگاهی بزرگ برای همه اعصار بود و واقعیت انسان بودن انسان را در جنبه های مختلف ظلم ستیزی، آزادی طلبی و شکستن یوغ های غیرالهی و زمینی آموزش داد.

پی بردن به مفاهیم عمیق حرکت تاریخی امام حسین علیه السلام که منجر به تداوم راه واقعی اسلام در طول تاریخ شده است جز با افزایش اگاهی و مطالعه درباره این واقعه تاریخی مهم و حیاتی میسر نخواهد بود.

در شب های ماه محرم دکتر محمد رضا سنگری، عاشورا پژوهی است که کمتر کسی مثل او لایه های پنهان عاشورا را جست وجو کرده است و این را از آثارش می توانیم درک کنیم؛ زیرا هم تحقیقات و بررسی های علمی اش در حوزه عاشورا راه گشاست و هم شهود باصفایش گواهی بر این ادعاست به سوال هایی درباره واقعه عاشورا پاسخ خواهد داد به این امید که بتوانیم با درک بهتر مفهوم عاشورا پیرو راستینی برای امام حسین علیه السلام باشیم

سوال اول: امام‌حسين‌‌(ع) از شهادت مسلم آگاه بود يا خير؟

جواب : خبر شهادت مسلم پس‌از حركت ايشان به امام‌حسين‌(ع) رسيد. در روز هشتم ذي‌الحجه درست زماني كه اباعبدالله حركت مي‌كند، مسلم به شهادت رسيده است. اما چند منزل پس‌ از حركت امام خبر به ايشان مي ‌رسد. به نظر مي‌رسد اصلي‌ترين محل دريافت خبر در منزل سوم است، به حضرت در آنجا خبر مي‌دهند كه مسلم و هاني را شهيد كرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار