کد خبر: ۱۱۶۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱ 12 May 2024

بر اساس قانون انتخابات اگر داوطلبی نتواند حدنصاب آرای ماخوذه ( که از ۵۰ درصد به علاوه یک رای دوره اول تا ۲۰ درصد دوره اخیر متغیربوده است) را کسب کند ، انتخابات آن حوزه به مرحله دوم کشیده می شود.

در بررسی ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان ملایر، در "پنج نوبت" شاهد انتخابات مرحله دوم بوده ایم:

یک)اولین و جالبترین انتخابات مرحله دومی در حوزه انتخابیه ملایر مربوط به مجلس دوم پس از انقلاب است . چون هیچکدام از داوطلبان نتوانسته بودند حدنصاب آرای ماخوذه ( که در آن زمان نصف به علاوه یک بود) را کسب کنند لاجرم ۴ داوطلب یعنی آقایان :

۱. حجت الاسلام محمد صالح احمدوند
۲. حجت الاسلام ذکرالله احمدی
۳.مهدی شاملو محمودی
۴. حجت الاسلام علی اکبر نجفی


  که بیشترین آرای صندوقها را از آن خود کرده بودند، به مرحله دوم راه یافتند.

در ۲۳ اردیبشهت ۱۳۶۳ دومین مرحله انتخابات مجلس دوم انجام شد و از ۵۷،۴۱۱ رای حاصله از صندوقها، آقای "مهدی شاملو محمودی" با ۳۴،۲۷۵ رای و "محمدصالح احمدوند" با ۲۳،۸۴۵ رای توانستند برای ۴سال نمایندگی مردم ملایر در خانه ملت را عهده دارباشند.

دو) در انتخابات مجلس هشتم و پس از شمارش ۱۰۵،۳۵۲ رای صندوقها فقط "امین حسین رحیمی" بود که با ۳۴،۳۴۳ رای توانست به عنوان نماینده اول ملایریها راهی بهارستان شود و آقایان : "حجت الاسلام سیدحسن فاضلیان" با ۲۴،۷۶۴ رای و "حسن ونایی" با ۲۱،۸۵۲ رای به مرحله دوم راه پیدا کنند.

با اتمام رای گیری مرحله دوم در ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ "حسن ونایی" توانست به کسب ۳۱،۲۴۲ رای بر رقیب خود پیروز و به همراه آقای رحیمی نمایندگی ملایرها در مجلس هشتم را عهده دار باشند .

سه) مجلس نهم هم برای ملایریها دومرحله ای شد.ازمجموع ۱۲۸،۱۹۳ رای ماخوذه ، آقای "علی نعمت چهاردولی" با ۴۴،۸۲۹ رای در همان مرحله اول جای پای خود در بهارستان را محکم کرد.

آقایان "حسن ونایی" و "احمد آریایی نژاد" هم به دلیل کسب بیشترین آرای مرحله اول، قرار بود در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ و در دومین مرحله انتخابات شانس و جایگاه اجتماعی خود را امتحان کنند.

این بار "احمد آریایی نژاد" بود که با کسب ۵۰‌،۶۳۱ رای از مجموع۷۳،۳۴۷ رای توانست یار آقای چهاردولی در مجلس هشتم باشد.

چهار) انتخابات مجلس دهم در ملایر. که در تاریخ هفتم اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد هم دومرحله ای شد.از ۱۳۳،۵۸۲ رای حاصله از صندوقها، "محمد کاظمی" با رای قاطع ۴۵،۲۸۲ رای جایگاه خود به عنوان نماینده اول ملایر در پارلمان را تثبیت کرد.

اما سرنوشت دومین نماینده به رقابت بین آقایان "حجت الاسلام احد آزادیخواه" و دکتر "علیرضا امامی" موکول شد.

انتخابات مرحله دوم در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۳۹۵ انجام شد و ۶۷،۸۰۷ ملایری رای خود را به صندوق انداختند تا "احد آزادیخواه" با کسب ۳۴،۳۱۳ رای بتواند در معیت "محمد کاظمی" مسئولیت نمایندگی مردم ملایر در این دوره را به عهده داشته باشند.

پنج) انتخابات مجلس دوازدهم در ملایر هم دو مرحله ای شد.
ملایریها در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ پای صندوقهای رای رفتند که نتیجه شمارش ۹۳،۲۰۴ رای ماخوذه به نفع "حجت الاسلام احد آزادیخواه" رقم خورد تا با کسب ۲۲،۸۹۷ رای بتواند برای سومین بار حضور خود در مجلس را تثبیت کند.

دومین مرحله این انتخابات هم بین آقایان دکتر "احمد آریایی نژاد" و "حسین احمدی" در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شد و آقای" آریایی نژاد"  توانست با کسب ۲۱،۸۵۱رای از مجموع۳۵،۳۷۴ رای ماخوذه برای بار دوم ( و هر دو نوبت در مرحله دوم) به ساختمان بهارستان راه پیدا کند و همنشین آقای آزادیخواه شود.

امین الله علیمرادی/مدیرمسئول ملایرنیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار