در راستای دستور آقای رییس جمهور درباره به صفر رسیدن صف وام ازدواج، جهت تسریع فرآیند یک کارگروه ویژه برای بانک های ملی، ملت، سپه، تجارت، رسالت و چند بانک دیگر تکالیف پرداختی در نظر گرفته شده.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۹ 15 May 2024

به گزارش تابناک قم، نشست خبری سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، با حضور خبرنگاران برگزار شد. خاندوزی با تبریک روز ارتباطات و همچنین ایام تولد امام رضا در ابتدا بیان کرد: نرخ رشد نقدینگی از نقطه بحرانی بالای ۴۰ درصد به ۲۴ و ۳ دهم درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین در ادامه گفت: تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۳ با ۲۴ واحد کاهش به ۳۰ و ۹ دهم درصد رسیده است. نرخ رشد نقدینگی ۴۰ درصدی دولت قبل نیز در دولت سیزدهم به ۲۵ درصد رسیده است.

خاندوزی درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه دولت سیزدهم رکورد دار چاپ پول است، گفت: متاسفانه این اظهارات کارشناسی نیست و شائبه سیاسی بودن دارد، چون در دولت قبل شاهد افزایش ۱۵۹۳ همتی نقدینگی بودیم.

خاندوزی تصریح کرد: ساماندهی حساب های دولتی در ابتدای دولت سیزدهم با ۲۰۰ هزار حساب دولتی که قابل پیگیری هم نبود، مواجه بود و اکنون این تعداد به ۴ هزار حساب مشخص رسیده که تحت نظر خزانه داری کل است.

وی درباره موضوع کالابرگ الکترونیکی گفت: مجموع تلاش دولت برای کمک به قشر ضعیف و آسیب پذیر بوده است و حدود ۶۰ میلیون تن از کالابرگ الکترونیکی استفاده کردند و این روند ادامه خواهد داشت.

کدام بانک‌ها وام فرزندآوری می‌دهند؟

خاندوزی در خصوص وضعیت وام ازدواج و فرزند آوری گفت: در راستای دستور آقای رییس جمهور درباره به صفر رسیدن صف وام ازدواج، جهت تسریع فرآیند یک کارگروه ویژه برای بانک های ملی، ملت، سپه، تجارت، رسالت و چند بانک دیگر تکالیف پرداختی در نظر گرفته شده و امسال هم مجلس ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای وام‌های ازدواج و فرزندآوری تخصیص داده که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت بر تراکنش‌های مالی موسسات خیریه که بعضا مشکوک و منحرف هستند، گفت: با نگاه به ظرفیت مثبت خیریه های کشور درخصوص معدود مراکز دارای انحراف هم رصد و هم برخورد صورت می‌گیرد.

خاندوزی درباره دستاوردهای اجلاس ریاض گفت: مذاکرات خوبی با بانک توسعه اسلامی درباره پروژه های عمرانی کشور و تامین مالی ۵۰۰ میلیون یورویی داشتیم و همچنین مذاکراتی درباره ۳ پروژه جدید انجام شد.

وی درباره روابط تجاری و اقتصادی با کشور عربستان گفت: توقف هشت ساله روابط بصورت طبیعی ازسرگیری مراودات اقتصادی و تجاری را کمی زمانبر می‌کند، اما در سفر اخیر به عربستان و دیدار با همتای سعودی، فضای مراودات تجاری را خوب ارزیابی می‌کنیم و تقریبا تمام پیشنهادهای هیات ایرانی در عرصه های اقتصادی و تجاری از سوی طرف سعودی پذیرفته شد و از این جهت فضا را مثبت پیش بینی می‌کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره شکستن رکورد جذب سرمایه گذاری در دولت سیزدهم گفت: با سیاست‌های دولت سیزدهم در تنوع بخشی به ورود سرمایه خارجی و همچنین مراودات موثر با کشورهای مختلف و از جمله کشورهای همسایه و همچنین تسهیل سرمایه گذاری و رفع موانع بازگشت سرمایه و مشارکت های فعال در نمایشگاه های خارجی و همچنین استفاده از روش هایی همچون تهاتر موجب جذب سرمایه گذاری خارجی ۱۱ و نیم میلیارد یورویی در ۶۴۲ پروژه شد.

وی درخصوص برنامه امسال دولت در این خصوص گفت: امسال فرآیند تسعیر سرمایه خارجی بسیار جذاب تر خواهد شد و همچنین امسال برای اولین بار در کشور شرکت های جذب سرمایه گذاری خارجی راه اندازی خواهد شد و اطلس جذب سرمایه گذاری خارجی کشور نیز رونمایی و تخفیف عوارض گمرکی ماشین آلات خط تولید نیز برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.

خاندوزی درباره افزایش نرخ اجاره بها گفت: قانونی در این باره تصویب شده که وزارت راه و شهرسازی را قادر به تنظیم گری و ورود به موضوع کنترل اجاره بها خواهد کرد و همچنین سامانه رایگان خودنویس موجب رسمیت و شفافیت در بازار اجاره بهای مسکن خواهد بود‌.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک مبنی بر علت کاهش تولید ۷ شرکت بزرگ و برتر بورسی و رکود بازار صنعت به گواه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و راهکار دولت برای این چالش گفت: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در 9 ماهه آخر سال بخش صنعت 4.2 درصد رشد و بخش معدن 3.8 درصد رشد داشته است، اما دو صنعت خودروسازی و شیمیایی با کاهش رشد روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: علت بروز این کاهش متاثر از توان موثر برخی از این صنایع، توقف ارزش قیمت مواد اولیه و تنگنای مالی آن‌ها به حساب می‌آید. با این حال با توجه به برنامه‌های تامین مالی به علاوه اصلاحیه ای که قرار است در سیاست های پولی و ارزی کشور صورت بگیرد چشم‌انداز روشنی در این زمینه می‌توان متصور شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار